Ojämn gång på 63:a

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
jakob27
Posts: 40
Joined: Tue Oct 30, 2007 1:01 pm
Location: Stora Höga

Ojämn gång på 63:a

Post by jakob27 »

Hej!
Jag har en 63:a B18A som går ojämnt. På tomgång går den jämnt och fint i ca 5-10 sek för att plötsligt hacka till för att därefter fortsätta gå bra. Detta upprepas sedan.

När jag kör i jämn fart så rycker bilen och går ojämnt. Inte mycket men klart märkbart.

Vid acceleration drar den bra utan att gå ojämnt.

Emottager gärna tips på vad detta kan bero på :? .

Kanske skall tillägga att jag inte ägt bilen så länge och inte hunnit gå igenom förgasare o tändning ännu och jag vet inte när detta gjordes senast. Det kanske räcker med att göra rent/serva förgasaren och se över tändinställning och tändsystem.
Jakob27, Grafitgrå 63:a
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Ojämn gång på 63:a

Post by D59471 »

jakob27 wrote:Det kanske räcker med att göra rent/serva förgasaren och se över tändinställning och tändsystem.
Gör först en vanlig service och kolla sedan förgasare, bränslepump, tändning.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ojämn gång på 63:a

Post by A-masen »

När du kommer till avdelningen Tändning i din felsökning, så kolla naturligtvis tändinställning, fördelarens förtändning och vacumdosans funktion, centrifugalvikter etc. Kolla också så att fördelaraxeln inte är sliten. Ryck i den och känn både upp och ner, och i sidled om det glappar eller skramlar.
Lite glapp i axeln påverkar tändinställningen. Och det låter som dom fel du beskriver.
När du ändå har öppet så passa på att smörja fördelaren. Den skall ha ungefär en tesked olja en gång om året i filttussen som sitter i den ihåliga fördelaraxeln under rotorn.
Croner
Posts: 70
Joined: Sun Jul 23, 2006 4:18 am

Re: Ojämn gång på 63:a

Post by Croner »

Hej. Jag har en b20 som går EXAKT som du beskriver
har bytt allt inom tändning och ställt in (dock ej med strob lampa)
Men blir ingen skillnad när jag vrider fördelaren.

Så om du hittar felet på din skriv gjärna å berätta vad det var :)
Bilar.
Opel kapitän -60
Opel kapitän -60 (reservdelsbil)
Volvo 244 -77 (står och ser ful ut på gårn)
Volvo 144 -67 med diesel (bruksbil)

Ingen amazon för tillfället tyvärr hafft många å fler lär det bli :D bara jag hittar en lämplig så:P
jakob27
Posts: 40
Joined: Tue Oct 30, 2007 1:01 pm
Location: Stora Höga

Re: Ojämn gång på 63:a

Post by jakob27 »

Hej igen!
Bilen går fortfarande ojämnt, men det beror på att jag inte ännu har kollat över tändning och förgasare :wink:

Dock har jag märkt att om jag drar ut choken ca 2 cm så går bilen jämnt och fint över hela varvtalsregistret. Vad tyder detta på???
Jakob27, Grafitgrå 63:a
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Ojämn gång på 63:a

Post by OddSverre »

For meg så hørs det ut som om motoren din drar luft et sted, trolig gjennom spjällakselen på forgasseren.
Har samme problem på min 64'.
Renover forgasseren og bytt alle pakninger på manifold.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
Post Reply