B20 med weber36/36 går bara på fullgas

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

B20 med weber36/36 går bara på fullgas

Post by sunkmaster »

hej på er. förra helgen fick amazonen en lillasyster, vad hon ska heta är än dock oklart =). har kanske inte så mycket med amazon att göra men det e ju praktiskt taget samma bil. det e en 142:a med B20 och weber 36/36 och extraktor. har kört me den nu i två dar och den har vart underbar att köra och gått riktigt bra tills idag. jag va hos syrran en stund och när jag skulle åka hem så ville jag testa lite att varva ur den och man kände draget och hörde hur den röt och man fick gåshud men så stannade jag och käkade på sibylla och när jag kom ut och skulle starta så klicka bara bilen. öppnade huven och kollade och såg då att minuspolen på batterit va helt bränd och ärjad. jag donade till så att den fick kontakt och då startade bilen men märkte då att bilen gick i stort sett enbart på fullgas. vid halvgas så bludrar den bara och vill nästan dö i mellan åt. jag stannade flera gånger för att titta vad det kunde vara som va galet men kunde inte se nåt iaf. den gick även lite konstigt på tomgång men den går som sämst när man belastar motorn förutom vid just fullgas för då sticker den som ett skott. e det nån som vet vad det kan vara. känns ju som att det e bränslet som e knas eller?

jag bifogar bild så får ni se bilen =)

Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 med weber36/36 går bara på fullgas

Post by Hasse63 »

Kan vara lågfartsdelen (munstycket) som satt igen sig, bränslefilter bör man ha :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: B20 med weber36/36 går bara på fullgas

Post by sunkmaster »

Hasse63 wrote:Kan vara lågfartsdelen (munstycket) som satt igen sig, bränslefilter bör man ha :wink:
vart sitter den delen då? hur ska man göra för att kolla det?
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 med weber36/36 går bara på fullgas

Post by Hasse63 »

Lossa luftfiltret (KALL MOTOR) och titta ner i förgasaren, gasa sakta och se vilken port som öppnar först, (det är lågfart) den som öppnar sen är fullgas. Observera vilken sida denna port är (lågfart) och lossa därefter mässingskruven "munstyckshållaren" 10mm skalle på den sidan. Obs att det rinner ut bränsle ur flotörhuset tills det är tomt. ha kvar "munstyckshållaren" i 10mm nyckeln och lossa i andra ändan med hjälp av en spårskruvmejsel munstycket som det bör stå omkring 130 på. Högfartsmunstycket står det omkring 150 på. blås rent och pilla försiktigt med något som lätt går in i hålet, blås igen och återmontera. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: B20 med weber36/36 går bara på fullgas

Post by sunkmaster »

såhär ser fuggen ut

Image

e det nån av dem till vänster på bilden som du menar? jag ser en med vanlig skruvskalle (flatmejsel) och så ser jag en under den med en bultskalle. e det nån av dem du menar?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20 med weber36/36 går bara på fullgas

Post by A-masen »

Här kan du kolla lite, som ett komplement till svaren: http://www.misab.se/bestyckn.htm
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 med weber36/36 går bara på fullgas

Post by Hasse63 »

Japp det är den med 10mm skruvskalle... 26 - 27 på bilden du ska rengöra.
http://www.misab.se/weber36.gif

Men hela förgasaren kanske inte har rengjorts på ett tag så... Tänk på att förgasarens olika sidor/kanaler har olika munstycken, inte bara dom vi nu diskuterar.


Glöm inte extra filtret :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: B20 med weber36/36 går bara på fullgas

Post by sunkmaster »

nu verkar det som att problemet e löst. jag skruvade ner i stort sett varenda munstycke och blåste rent, även i förgasaren blåste jag rent och sen så starta den och gick helt utan problem.

jag tackar för tipset, otroligt tacksamt
Post Reply