Amazon 2012 ?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Amazon 2012 ?

Post by Gunnar S »

QV wrote:som för en vecka sedan fick förklarat för sig vad "tyskstuk" betyde i praktiken. Har fortfarande ont i magen av allt skrattande
Jag har ännu inte fattat den trenden, så vill du bjuda på ett helggarv så är du välkommen.
:wink:
För övrigt:
Jag håller med dig, till viss del. Tyvärr är det så att trender och egen fåfänga inte alltid lyder under förnuftet.
Kör själv runt med en V40 och 215/35-18 på ett lågt & stumt chassie.
Lågfartsmanövrer inne i tätbefolkat område med dagvattenbrunnar, farthinder och potthål är rena mardrömmen.
Ute på motorvägen uppväger dock körupplevelsen totalt. Bilprovarn log brett... han ville nog köra ett varv extra.
Nog om det.

Dessa, klassiska fälgar, skulle jag gärna se på "vår" nya Amazon. En tidlös design som är både soft och tuff på samma gång.
Har man "hängt" med Boyd och Chip Foose sen pojkåren så vet man att det går att fräsa fram fälgar i vilken design som helst.
Istället för att gå över ån efter vatten så är mitt förslag att man utgår från originaldesignen och skalar upp den till 8x17".
Dimensioner mycket större än så skulle bara störa helheten och inte passa i hjulhusen.
Med kanske 40-45 profil på däcken ska bilen se ut som den går 200, fast den står still. Hur bilen står är väldigt avgörande.
Image
Tuttmarschaller (Haha!!) och runda speglar, antingen på skärmarna eller en liten rund, bara på vänster dörr.
Rolf, du har prickat in inredningen totalt. Jag är med.
Döda kossor - eller varför inte älgar...

Bilar jag vänder mig om efter har det där lilla extra som ingen annan tänkt på. Detaljer som uttrycker en sorts kärlek till ursprunget.
Små blinkningar som bara jag och de som sett grejen hajjar. Det spelar ingen roll vad för bil det är.
Jag har fått den kicken av en passerande Saab 93:a... där tidsmarkörerna satt där de skulle. Papphjälm i bakrutan t ex.
Nu blev det filosofiskt.
:|

Amazonen är ju en konventionell bil. Av en typ som bildade skola på 60-talet. Dubbla A-armar och stel bakaxel.
Extra skoj att Amazonen är en av de bättre i klassen. Vi ska vara glada över att det sitter spiraler bak och inte bladfjädring.
Konstruktionen är ganska modern och går att spetsa till för mer prestanda och road handling.
Volvos tidiga säkerhetstänkande borgar för en solid kaross och överdimensioner på infästningar osv.
De material som numera finns tillgängliga gör det möjligt till riktigt fördelaktiga vikt/effektförhållanden.
Aluminiummotorer, moderna växellådor och bakaxlar...
Legeringar som tål mycket stryk trots relativt "veka" dimensioner och fjädringssystem som väger lite men bär mycket.
Moderna material i bussningar, styrsystem med intelligent mjukvara, etc.

Tanken svindlar.
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Amazon 2012 ?

Post by Rolf »

Jag haller med Janne, jag forstar inte jakten pa tunnare och tunnare dack, det maste ju fresta upphangning ocksa.
"Tyskstuket" forstar jag inte heller. Jag tror det ar nagot som manga "keyboard jockeys" som trycker pa "GILLAR" knappen men inte manga kor omkring pa det viset.

Lagom ar nog bast. 17 tums hjul med vettig profil kanske ar acceptabelt pa en custom bil med bra hjulupphanging.

Visst kan man frasa up en Volvo look-alike hjul. Jay Leno byggde ju 17 tummare (eller storre) som sag ut som en navkapsel pa sin femtiotals Buick och givetvis specialbyggda dack med whitewalls. = tjock planbok!

Ett snikalternativ om man behaller orginal upphangning ar 17 tums plat faljar fran Dodge Magnum, samma bultmonster. Det gar nog att fa dit Volvo kapslar ocksa.

Tuttmarchaller...ja, om man vill ha retro stil...eller den cleana looken utan stotfangar horn. Svetsa ihop kofangarna, ta bort bultarna och kanska sanka in sma runda fog lights i fangaren. I sa fall can man ocksa gora half moon indentations i bakkofangare for dom dubbla avgasroren.

Pa tal om att koka ihop det basta av allt...Jorbras 121S ar en kanonfin ovning i att ta det basta fran dom olika Amazon modellerna och fa ihop det snyggt. Kanske en blandning av Jorbras, "den grone" och T5 Amazonen ar det optimala.

Sorry för avsaknaden av åäö, om jag skriver på laptopen istället för iPhonen blir det aao i stället.

Dröm Amazonen finns kanske i framtiden...

...eller man struntar i allt det där custombyggandet och...

Man orginalrenoverar GT:n (sen kör man inte den för att man är rädd för stenskott.)

Säljer GT:n och 122:an och köper kompisens rostfria vita med röd inredning Jensen P-1800 som behöver lack och...ahum...reggar sig på ytterligare ett forum.

Köper kompisens risiga 57 Cheva cabbe, smälla i en varvvillig smallblockare och T5 speed, mattsvart med sprejburk och sedan parkera bredvid Tri-five klubben (avdelning snobbar) och stänga dörren med en spark. (Och gå därifrån utan att vända sig om)

Säljer allt och köper en ny BMW GLT 1600 MC och soloåker igenom 48 stater.

Säljer allt och köper en HD Ultra Glide och åker igenom 48 stater.

Sälja allt och bygga en vit 70:a Challenger med 440 sixpak med fyrpet och låssas att man är Kowalski (man kan käka druvsockerpiller och låssas att dom är amfetamin!!) ... och bara gasa !! Som fan!

Säljer allt och bygger en grön Mustang Fastback med American Racing hjul och sen åka till San Fran och hoppa i backarna med den.

Säljer allt och köper en Jetta diesel som drar 0.5 och börjar samla på frimärken i stället. Titta, här har vi ett med Karl-Gustav på, va fint det är ! Ska vi byta??

Inte undra på att man inte kan sova!!
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Amazon 2012 ?

Post by Rolf »

Den har snubben pa Turbobricks pastar att han skall bygga Pro Touring Amazoner pa lopande band.

Verkar vara lite "mycket snack pa lite verkstad" men det kanske gar bra.


Image


Image
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Amazon 2012 ?

Post by Rolf »

Ford gör det:

Vi kanske kan övertala Kineserna och Volvo och bygga Super Amazonen i alla fall.

http://autos.yahoo.com/news/ford-reintr ... stang.html
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon 2012 ?

Post by 123GT »

Häftigt, Rolf ! Ja, en komplett kaross är väl en "reservdel" som skulle kunna intressera flera av oss ! :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Amazon 2012 ?

Post by Rolf »

123GT wrote:Häftigt, Rolf ! Ja, en komplett kaross är väl en "reservdel" som skulle kunna intressera flera av oss ! :)
/ sven
Visst, sen kan man ju hänga i valfria komponenter efter tycke. Vore grejor det!
Post Reply