Amazon 2012 ?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Amazon 2012 ?

Post by 123GT »

Den här från cybert00 och 15 December 2010 hade jag missat totalt ! Tänk om den ändå kunde bli verklighet, drömmare som jag är ! :D Vad tycker ni....tummen upp eller ner ?
/ sven

Youtubelänk : Amazon 2012
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon 2012 ?

Post by granfot »

Kluven, jag både gillar den och ogillar den. Den vart lite för låg och lång och såg lite för olik amazonen ut. Men visst, vill dom bygga på konceptet så vore det ju fränt som bara den! :)
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Amazon 2012 ?

Post by Rolf »

Tummen ner.

Hatar "retro" bilar. Ford T-bird, Chevy SSR o.s.v. Har försökts och misslyckats.

Låt våran Amazon vara i fred. 8)
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Amazon 2012 ?

Post by poolio »

Tumme ner......
Har ju nästan inget från gamla Amazonen i den nya stylingen !
Två retrobilar som jag tyckar funkar helt ok är nya Camaro och Challenger !
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Amazon 2012 ?

Post by Gunnar S »

Har bestämt för mig att Chevrolet byggde några '55 hard top's med modern drivlina (TPI) till 50 års jubiléet av just den modellen.
Jag hade gärna sett nåt liknande från Torslandaverken. En Amazon med masserad drivlina och bromsar, men som ändå andas svenskt 60-tal och det där underbart ursvenska som bara händer en gång mellan istiderna.
Det här såg bara för jävligt ut. Ursäkta, men salig Christer Glenning hade rätt: Vissa bilar är "drabbade av design"...
Det var bara bakljusen som påminde om amazonen.

Min idé är att "Original är aldrig fel". Helt ny original kaross. Ingen chop eller Testarossagälar, kjolar eller sån skit. Bara en Amazon, rätt å slätt. En nybyggd B18 och de senaste effekthöjarknepen på det.
Eller så det bästa från 2 världar och en T5R maskin mellan rambenen på jubileumsbilen.
Sålunda plockas också bromsar, växellåda och kuggstångsstyrning från "framtiden".
Lackerna är Mörkgrön, Classic red och Isblå. 17 tummare i classic bonnhalvor style. Går att fräsa ur solid aluminium.
Aluminiumbakaxel från 240. En rake som får bilen att se ut som om den gör 200 stillastående.

Är faktiskt lite förundrad över att ingen kläckt denna idé tidigare.
Tänk en serie om kanske 100 bilar.
Dröm...
PG, var är du?
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Amazon 2012 ?

Post by Rolf »

Helt rätt Gunnar.

Den gröna Amazon "test" på Youtube är väl den närmaste man kan komma idag ;-)

Kan till och med tänka mig att sälja GT för att bygga den "optimala" Amazonen.

Nu har du satt griller i huvudet på mig!
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Amazon 2012 ?

Post by Gunnar S »

Rolf wrote:Helt rätt Gunnar.

Den gröna Amazon "test" på Youtube är väl den närmaste man kan komma idag ;-)

Kan till och med tänka mig att sälja GT för att bygga den "optimala" Amazonen.

Nu har du satt griller i huvudet på mig!
Well, that's why I'm here...
:wink:
Den där gröna är helt extrem och utan att outa byggherren kan jag säga att det hela började som lite av ett "18-års" projekt.
Helrustning, 5åenhalvor plus rallymotor med sitt ursprung i B20. Senare hittade en specialbyggd 230 med herrejössesturbo ner i maskinrummet. ++400hp.
Bromsar och allt annat följde efter och... nu tror jag att han planerar egenkonstruerad fram & bakvagn av corvettetyp, Supra-motor osv.
Kul projekt, men inte helt i linje med min vision.

Äldre bilar som Amazon har ju sin begränsning i hjulbas, spårvidd etc. Att bygga en förklädd superbil är inte riktigt idén.
Men någonting som skulle kunna ha varit tillverkat på Hisingen och dessutom platsa på t ex. SEMA-showen.
Nu känns det mer & mer som om den där ultimata Amazonen ska komma att tillverkas i ett garage i Woodinville, Washington...
Tänk dig, Rolf. Allt som ska vara på bilen sitter där: Lister å krom, Skärmspeglar å stötfångarhorn... Inredning i äkta galon.
Ratt i Bakelit - Californiavit.
Go for it!!
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Amazon 2012 ?

Post by Rolf »

Du har helt rätt Gunnar, jag är nog också mera "old school" när det gäller Amazonen.

Jag måste erkänna att varje gång man ser Top Gear och lyssnar på dessa high tech turbo V8:or som låter så gött vill man bygga en härrejösses Amazon. Här i USA kan man ju slänga i en 500 hästars LS motor och bara tuta och köra utan att någon anmärker.

Trots det ligger ju charmen i en B18 med overdrive fastän det inte går så fort. Lite ny teknik kan man ju smyga in här och där.

Jag har en rostfri California 2 dörrars kaross som skulle passa bra till ett sånt projekt. Vi får se vad man får tid till. Just nu är det huv och skärmar på en gammal Ford cupa som gäller ;-)
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Amazon 2012 ?

Post by Gunnar S »

Jag antar att det handlar mycket om 32:an just nu. Skärmar och annat som ska dit. Mycket läcker bil.

Vad skrev du? Lurker... Kulturarbetare, skulle jag säga!
På den här "Drömamazonen"... Har du några funderingar kring hjulställ, bromsar, styrning, motor och drivlina, etc.?
Det finns ju fina eftermarknadskit med t ex. dubbla A-armar & kuggstångsstyrning av bättre kvalitet än original.
In the rear end...: 4 link, wattlink och stående coilovers - som man bygger på Rallycrossbilar.
Tror nog inte att originalgrejorna räcker till riktigt på en sån här pass uppdaterad vagn.
I och för sig har man ju kört rally i 50 år med andra bussningar, fjädrar och dämpare + grövre krängningshämmare, så...

Resultatet ska i alla fall vara nåt som flimrar förbi som en snygg Amazon med rätt stance och rake, för att prata bilspråk.
Ingen snabbrenoverad busbil utan något genomtänkt. Som ett stycke svensk bilhistoria nerkokt och smaksatt med noga utvalda droppar Hotrod-olja.


Ett exempel på snygga, hembyggda A-armar.
I detta fall på en Volvo Express.
Image
Bilden lånad från: http://www.garaget.org/?car=1455
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Amazon 2012 ?

Post by Rolf »

Gunnar S wrote:"Drömamazonen"... Har du några funderingar kring hjulställ, bromsar, styrning, motor...

Ingen snabbrenoverad busbil utan något genomtänkt. Som ett stycke svensk bilhistoria nerkokt och smaksatt med noga utvalda droppar Hotrod-olja.
Väl sagt, Gunnar.

Mmmmm... Antingen tar man en B-23 turbo med manuell låda från en 940 eller om man är modig en aluminium LS motor med fempet. Det finns ju många framvagnslösningar baserat på Mustang framvagn som man kan ta bitar ifrån. Kuggstång med servo så klart.

En induviduell bakvagn hade väl varit kul men även en Mustang 8 tummare håller ju bra och är lättare an en 9 tummare. Skivbromsar runt om förståss men inte herrejösses ok med borrade skivor utan lite mer "normalt" utseende.

Fäljar måste vara något väldigt sobert typ 17 tum stålfälgar eller kanske Americans typ Bullit Mustangen. (den nya alltså)

Innuti blir det gömd teknik såsom intervalltork, iPod hook up, steglös fläkt, innerbelysningsfördröjning, gomd A/C och bättre rullbälten. Inredning med nackstöd och allt gjort i orginalmönster fast i skinn från döda kossor.

Utvändigt blir det fullständigt orginal med mörkgrön eller röd lack, skärmspeglar och kanske tuttmarchals. Syftet med det är ju att inte se ut som en GT kopia.

Tja,nagot sadan kanske...saker some man tanker pa innan man somnar :wink:
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Amazon 2012 ?

Post by Rolf »

Sven,

Hoppas att det ar OK att vi "hijackade" din trad for att dromma om "Super Amazonen"
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon 2012 ?

Post by 123GT »

:lol: ...självklart....det finns inte många Amazon funderingar som jag INTE supporterar, fortsätt bara...vi andra får ju del av alla drömmar, planer och funderingar på detta sättet ! :)

Hittill ar ingen gillat "Amazon 2012 bilen" och jag är rätt ensam där ...vilket är helt okey :) ...men filmen är iallafall häftigt / konstnärligt gjord även om man inte gillar den 2012 version som presenteras. Jag känner inte till att det blir en Amazon 2012, så ni kan vara helt lugna ! :lol:

Fortsätt nu mer era planer...
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Amazon 2012 ?

Post by Gunnar S »

Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Amazon 2012 ?

Post by Rolf »

Trevlig motor den där femman...vi får se vart det går hänn...
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 2012 ?

Post by QV »

Det är bara att hoppas att trenden med överstora fälgar har gått över tills det är dags att producera bilen :D

Själv "längtar" man efter att sommardäcken på vintersläden (V40) skall ta slut så man kan investera i nya 15 tummar med vettig gummihöjd så man får lite komfort i bilen.... Dessa original 16 tummare är en katastrof för komforten.

/Janne

som för en vecka sedan fick förklarat för sig vad "tyskstuk" betyde i praktiken. Har fortfarande ont i magen av allt skrattande
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply