Lackera varmgalvat

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Lackera varmgalvat

Post by A-masen »

Det pågår just nu en tråd om lackering i en annan avdelning på forumet, men eftersom min fundering inte handlar om någon bil, så vill jag inte hoppa in där och komma utanför tråden utan ställer min fråga här i stället. Det finns ju kunniga lackerare här på forumet som kanske har svar på min fråga?

Jag målade en trädgårdsgrind, först med gammaldags röd primer på rengjorda och lätt putsade metallrena ytor. Därefter la jag ett första lager med lackfärg. Den "bet" och täckte bra. Ett dygn senare la ja ett lager till och det fungerade också som man tänker sig att det skall göra. Samtidigt strök jag färg på ett par varmgalvade skruvar, som är gångjärnen, tidigare omålade. Det har nu gått två dygn sedan den målningen, men färgen på dom varmgalvade skruvarna är inte 100% torr ännu. Den känns mjuk fortfarande och snudd på lite klibbig. Det övriga på grinden känns torrt och hårt som om färgen har suttit där länge.

Fungerar det dåligt att måla på varmgalvat? Skulle jag ha målat primer där också?

Nu är ju inte detta viktigt. Skruvarna är varmgalvade och skyddade på det viset. Men jag ville ha dom i samma kulör som det övriga. Och när vi ändå är igång, i 95% av grundfärger, primer, är den alltid rödbrun. Det finns ibland grå också, men inte så många fler kulörer att välja på. Varför är det så?

Till snickerier finns det vit grundfärg, men jag har en känsla av att den inte är riktigt detsamma som den här gamla klassiska rödbruna för metall.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lackera varmgalvat

Post by Hasse63 »

Eftersom några väljer att svetsa dit galvad plåt på sin Amazon och den ska väl också skyddas med färg så får tråden ligga kvar här.

Hur som hälst så googlade jag och hittade detta då jag också undrade hur... :D
http://www.alcro.se/pdfs/utomhus/arbets ... metall.pdf
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Lackera varmgalvat

Post by A-masen »

Tack Hasse! Nyttig länk.

Jag konstaterar att täckfärgen på det som blev primat nog kommer att sitta i flera år, men får vara beredd på att färgen på dom galvade gångjärnsskruvarna kanske flagnar efter en tid.

Om någon undrar vad det hela handlar om, så är det Biltema 14-145. Jag har förlängt grinden på bredden med 20 cm så att jag får ett större grindhål och kommer ut och in med gräsklippartraktorn.

Du kan ju nämna att de senare amazonerna har galvade trösklar så blir det lite mer amazonsnack.

Hasse63
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Lackera varmgalvat

Post by A-masen »

Tänk att det är så längesedan det kom rostskydd i form av galvat.
Ur mitt minne kommer jag ihåg att någon Audi kom flera år senare med helgalvad kaross, men vilket år? Före det hade det bara funnits någon Porschemodell med helgalvat, men den ansågs så extrem, så den räknades inte till något som "medelbilsvensson" hade råd att tänka på. Är det någon som vet mer om detta?

Men faktiskt redan på första halvan av 60-talet hade jag en kompis. Han ägde en Opel Kapitän, -57 tror jag? Hursomhelst, han jobbade inom verkstadsindustrin och bockade till trösklar i galvad plåt till sin Opel. Jag minns dock inte om jag såg något färdigt resultat av den bilen. Han var lite betänksam för att svetsa i galvat, och jag vet inte hur han löste det.
Till er som har kommit senare, MIG-svets och liknande företeelser var nätt och jämt påtänkta vid denna tiden. Det var gammaldags gassvets som gällde vid plåtjobb på bilar.

Dessutom var det ju en Opel, och jag har en känsla av att det var lite mer än trösklar som behövde svetsas på den. :roll:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lackera varmgalvat

Post by QV »

Att Amazoner har haft galvade trösklar har gått mig föbi. Däremot har jag galvat fronten på min bil (som dom var i original) jag funderade på men kom aldrig till skärmarna vilket nog var synd men nu är det som det är. (skärmar var inte galvade i original)

Sambons sommarbil är helgalvad (1980 år modell av just Porsche) och det är mycket trevligt att jobba med bilen eftersom de är just "fräscha" Nu hade just detta exemplar stått på gräsmatta något år så framvagn, bakvagn, bromsrör, bensinrör ....... var åtgångna i varierad grad. Bensinrören var värst med en tät andraplats av bromsrören. Hur jag fick bilen igom besiktningen förstår jag inte men allt är bytt nu.

Kort sagt så så borde man nog rekomendera galvning på renoveringsbilar, de håller så mycket bättre.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply