Rostskydda bromstrummor?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Rostskydda bromstrummor?

Post by Amazon »

Om man skulle se till så att inte bromstrummorna rostar vad tror ni då är den bästa metoden? Gulkromatering? Det gjorde jag med fälgarna och det verkar fungera bra. Hur blir det då med bromsytorna? Problem eller slits det bort? Naturligtvis måste de ju även lackeras efter gulkromateringen så de inte är gula och fula :twisted:

Måste de blästras först eller försvinner rosten och skiten i samband med gulkromateringen?
Volvo P1200VB 1958
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rostskydda bromstrummor?

Post by QV »

ingen rost eller skit försvinner av sig själv....
Betvivlar att de stoppar ner en skitig pryl i deras bad desutom så ja det måste blästras först.
Då blir samtidigt lagerna dåliga så de måste bytas efteråt.

vet ej hur kromaterade ytor och bromsband fungerar ihop men mistänker att det inte är en lyckad kombination.
man torde förändra hårdheten på ytan med en kromatering och därmed sammtidigt förändra förhållandet på hur bromsbeläggen tar mot ytan.
När sedan ytan blir "fläckig" så får man problem eftersom "fläckigheten" inte blir lika på höger och vänster sida.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Rostskydda bromstrummor?

Post by A-masen »

Jag är inte något speciellt kunnig på detta, mest nyfiken och intresserad av lite av varje. Jag har visserligen sett en hel del gulkromaterat, men tror inte att det passar så bra ihop på dina bromstrummor. Gulkromaterat går att måla med alkylatfärg, men eftersom alkylat är en sorts plast, så tror jag inte det håller speciellt länge när bromstrummorna blir varma.

Du bör nog söka en mer erkänt värmetålig färg och skippa kromateringen. T.ex aluminiumfärg, sådan som man kan måla på grenrör och avgasrör.

Lite överkurs: Ett välkänt problem med gulkromatering som inte höll måttet fanns (finns?) i bakluckan på Volvo 245. En sprint i låsfunktionen i bakluckan var gulkromaterad. Under kromet ligger ett lager zink. Detta oxiderade till ett vitt pulver som "jäste upp" och sprinten blev tjockare än det hål som den skulle löpa fritt i. Bakluckan gick inte att låsa upp utifrån.

Liknande problem har drabbat båtägare. Detaljer i motorriggen (drevet) var gulkromaterade, men oxiderade på ungefär samma sätt och med liknande resultat.
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Rostskydda bromstrummor?

Post by OddSverre »

Gulkromatering av bremseskiver er vel forholdsvis vanlig.
Tror ikke det har noe å si for bremsebelegget.
Men det er giftig....
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Rostskydda bromstrummor?

Post by Amazon »

När jag skulle lämna in fälgarna så sade de att det inte var några problem med lite rost då det löses upp av kemikalierna men jag blästrade ändå för att vara på den säkra sidan. De var ju fulla av färg och annan skit också. Angående korrosion så kan jag tänka mig att det inte är så bra att kombinera gulkromatering med mindre ädla metaller så som zink och även aluminium (som jag antar att vissa delar av motorriggen är gjord av). Man ska ju exempelvis inte använda kopparpasta vid montering av aluminiumfälgar p.g.a. risk för korrosion.

Om man nu gulkromaterar så borde väl pulverlack borde vara det bästa att slänga på sen då det både är hårt, slitstarkt och tål hög värme? Ska undersöka lite mer angående bromsverkan, om det inte är några problem med det så kan jag inte se något hinder.

Varför blir lagerna dåliga föresten?
Volvo P1200VB 1958
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: Rostskydda bromstrummor?

Post by Kent1 »

Det finns en amerikansk färg som heter Cast Iron Gray, gjutjärnsgrå på svenska.
Den uppges tåla 1800 Fahrenheit som är ungefär 982 Celsius.
Vitsen är att den ser ut som nytt gjutjärn eftersom de flesta grenrör levererades och monterades utan någon ytbehandling direkt från tillverkningen så ock bromstrummor och många framvagnsdetaljer. När man senare sålde dem som reservdelar hade de ofta en skyddsfärg för att inte rosta på lagerhyllan och se bättre ut när man sålde dem till kund.
Hur Volvo gjorde skulle vara intressant att få veta från någon som vet med säkerhet och inte gissar.

Jag har själv använt denna färg på mina bromstrummor efter att ha blästrat dem. Fungerar färgen på grenrör så torde den stoppa på bromstrummor också.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Post Reply