Gulkromatera utsatta delar?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Gulkromatera utsatta delar?

Post by Amazon »

Hade tänkt renovera min Amazon så småningom. Funderar på om det kan vara lämpligt att lämna in utsatta delar för gulkromatering innan lack, så som front, huv och skärmar? Eller finns det bättre sätt om man vill se till så det inte rostar även efter väldigt många år?
Volvo P1200VB 1958
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Gulkromatera utsatta delar?

Post by Gunnar S »

Kromatering är något man utför på mindre detaljer som bultar, muttrar, mindre stag & fästen etc.
Finns en uppsjö varianter av kromatering, varav gulkrom bara är en.
Att kromatera hela karossdelar blir inte billigt och det är dessutom ganska mycket "Overkill", eftersom moderna metoder för rostskydd och lackering räcker till mer än väl.
Frågan är vidare om någon grundfärg fäster på kromateringen.
För övrigt är det ganska hälsovådligt och om du inte tänkt låta amazonen tjänstgöra i saltvatten så räcker sedvanlig lackbehandling mycket långt.
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Gulkromatera utsatta delar?

Post by QV »

Jag fick fronten elförsinkad och med tidsfacit i hand så skulle jag ha sänt in framskärmarna också.

Att ytbehandla huven käns lite "bortkastat", hur många genomrostade huvar har du sett?

front, skärmar rostar ju på alla bilar, dörrar kommer näst därefter. Övriga rosten sitter på karossen och har man doppat den i bad så kan man ta huv och baklucka också.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Gulkromatera utsatta delar?

Post by Amazon »

Jag lämnade in fälgarna för gulkromatering för ett tag sedan. Kostade 150:- per fälg vilket jag inte tycker är så farligt. Du har nog rätt angående huven men det skulle kännas bra att ha ett extra skydd på skärmar och front. Frågan är vilken form av galv som är bäst att använda för detta? Finns ju olika sorters elektrogalv. Någon som kan uttala sig om hurvida det blir problem att få primer/grundfärg att fästa på gulkromatering? Vill ju inte att det ska börja flagna efter några år.
Volvo P1200VB 1958
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Gulkromatera utsatta delar?

Post by Blomquist »

Det finns en galvanisering som slår gulkromatering med hästlängder; sprutförzinkning.
Ämnet blästras varefter man sprutar på smält zink med tryckluft.
Ger ett MYCKET tjockare zinkskikt. Ytan blir också mera rå och inte så "fet" som vid elektrogalv.
Sprutzinkat ser vitt ut, men mörknar med tiden, ser inte alls så snyggt ut som elgalvat.
Ännu bättre galv är förståss varmgalvning, då ämnet doppas i smält zink.
Denna metod är dock inte helt problemfri, då ämnet reagerar vid värmechocken
vilket, enligt vad jag har läst, kan ge försvagnig på uppemot 20%. Lite hasarderat om man tänker på länkarmar och dylikt.
Ytan vid varmgalvning är dessutom dessvärre "fet".

Somliga doppar det varmgalvade i syra för att få en rå yta som färgen biter på,
men då tar man ju dessvärre bort en del zink...

Slutligen så vill färgtillverkarna gärna att vi köper speciell primer för zink. Så har jag gjort,
men det kanske mer handlar om marknadsföring.
210 -64, 223 -68
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Gulkromatera utsatta delar?

Post by Amazon »

Blomquist wrote:Det finns en galvanisering som slår gulkromatering med hästlängder; sprutförzinkning.
Ämnet blästras varefter man sprutar på smält zink med tryckluft.
Ger ett MYCKET tjockare zinkskikt. Ytan blir också mera rå och inte så "fet" som vid elektrogalv.
Sprutzinkat ser vitt ut, men mörknar med tiden, ser inte alls så snyggt ut som elgalvat.
Ännu bättre galv är förståss varmgalvning, då ämnet doppas i smält zink.
Denna metod är dock inte helt problemfri, då ämnet reagerar vid värmechocken
vilket, enligt vad jag har läst, kan ge försvagnig på uppemot 20%. Lite hasarderat om man tänker på länkarmar och dylikt.
Ytan vid varmgalvning är dessutom dessvärre "fet".

Somliga doppar det varmgalvade i syra för att få en rå yta som färgen biter på,
men då tar man ju dessvärre bort en del zink...

Slutligen så vill färgtillverkarna gärna att vi köper speciell primer för zink. Så har jag gjort,
men det kanske mer handlar om marknadsföring.
Varmgalv kanske inte vore en dum ide för front och skärmar? O andra sidan har man ju hört otrevliga historier om galvsläpp.
Volvo P1200VB 1958
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Gulkromatera utsatta delar?

Post by A-masen »

Från tråden av Blomkvist och Amazon: "Somliga doppar det varmgalvade i syra för att få en rå yta som färgen biter på,
men då tar man ju dessvärre bort en del zink...

Slutligen så vill färgtillverkarna gärna att vi köper speciell primer för zink. Så har jag gjort,
men det kanske mer handlar om marknadsföring.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Varmgalv kanske inte vore en dum ide för front och skärmar? O andra sidan har man ju hört otrevliga historier om galvsläpp."


Hur gör dagens biltillverkare som har galvade karosser?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Gulkromatera utsatta delar?

Post by QV »

Varmgalv ger ett tjockare galvskikt men detta är inte slätt utan skrovligt så det är ingenting för en bil.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Gulkromatera utsatta delar?

Post by Amazon »

QV wrote:Varmgalv ger ett tjockare galvskikt men detta är inte slätt utan skrovligt så det är ingenting för en bil.

/Janne

Rekommenderar du elförzinkning före gulkromatering?
Volvo P1200VB 1958
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Gulkromatera utsatta delar?

Post by QV »

Har inte läst på i dessa ämnen. Men inte kombinerar man gulkromatering med elzinkning, det torde vara antingen eller.

Eftersom jag fått intrycket av att du inte låter dina beslut basseras på kostnaden så är det väl bäst att fråga en ytbehandlare vad de tycker är bäst.

Saker som jag har fått lära mig "efteråt" är att elzinkade gängor tenderar att fastna och bör därför inte användas runt grenrör och så. Nu har jag några elzinkade muttrar däe och hittils har jag inte haft problem.

Det jag ångrar är att jag inte elzinkade skärmarna samtidigt som fronten, med de övriga delarna är "bara" blästrade med eopxyfärg pålagt. Eftersom bilen rullar på bra vägar och tvättas regelbundet så ser jag inte rosten som det "stora problemet". En riktigt fin bil kommer att kräva mycket jagande med tandborsten för att behålla det fina skicket. Jag har ju torkat och fixat under huven 5-10 gånger fler gånger än på utsidan. Trots detta infinner sig "patinan" med ryslig fart. Nu gör detta ingenting enligt mig.

Själv funderar jag på linolja som rostskydd. De som gör detta använder de linoljan "som den är" eller tillsätter de oxidiationsmedel i linoljan för att göra den stabil under tid?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Gulkromatera utsatta delar?

Post by Amazon »

Ja elzinkning kanske vore något o satsa på i stället. Jag är inte heller särkilt hemma på området men vill gärna ge bilen så bra skydd som möjligt, speciellt delar som gärna rostar. Jag funderar t.ex. på syrabehandling för att få bort all rost och smuts i balkar osv för att sen rostskydda där ordentligt. Lämnar man in karossen till den här firman i Norge så kan de göra just detta. Syra, tvätta och grundmåla hela bilen inkl inne i balkar. Sen är det bara o skicka iväg den till en duktig lackerare efter det och när lacken är klar behandla med linolja, tectyl eller annat.

http://www.bs-teknikk.no/bilrengjoring/syrebehandling/
http://www.bs-teknikk.no/tips-til-restaurering/
Volvo P1200VB 1958
Post Reply