Hur snabbt kör ni med era B16 Amazoner?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Hur snabbt kör ni med era B16 Amazoner?

Post by Amazon »

Hur många är det egentligen som ligger i motorvägsfart (110 km/h) med sin B16 Amazon? Om ni kör långsammare, hur motiverar ni det? Själv så har jag en 58 med M4 låda. Vissa påstår att det inte är lämpligt att ligga i motorvägsfart med dessa under för lång tid då motorerna varvar mycket och tar skada, kan det stämma? Själv så tycker jag att den går hur fint som helst i den hastigheten, varken låter konstigt eller beter sig underligt. Sen att det inte är vidare säkert då bromsarna kanske inte är lika effektiva som på nyare bilar, samt att bilen saknar krockzoner och säkerhetsbälten är en annan femma. B18 Amazonerna ska väl ha lite högre utväxling som jag har förstått det p.g.a. annan bakaxel och dessutom är motorerna mer stabilt byggda fast ni som har sådana Amazoner får gärna yttra era åsikter också.
Volvo P1200VB 1958
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Hur snabbt kör ni med era B16 Amazoner?

Post by Ola O »

80 är precis lagom. Aldrig fortare, detta både med min Amazon med M40 samt min PV 544B med M30.

Över 80 slits ramlagret onödigt mycket pga en B16 är trelagrad och i högre farter börjar vevaxeln slå mer.

När man väl tar ut bilen har vi väl inte mer bråttom än så väl?

Säkerheten på en Amazon är inte helt usel och visst ligger den fint på vägen men nej inte över 80.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hur snabbt kör ni med era B16 Amazoner?

Post by QV »

Bromsarna på min 63'a är effektiva och lättrampade.
Man låser alla fyra hjulen i 90 utan problem......

Varför skivor är "bättre" beror väl mest på att de klarar längre tids belastning utan att förlora bromsförmågan. Så för finåkning när man emelanåt panikbromsar för någon bilist som kommer flängandes utan att se sig för är inga som helst problem.

Skulle man ta bilen till alperna så bör man lära sig att motorbromsa nedför. Detta gäller även skivbromsar även om de tål mera värme.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Hur snabbt kör ni med era B16 Amazoner?

Post by 121 »

Jag har en Amazon med B18A+M40. Om jag får välja så kör jag högst 80-90 km/h på grund av att motorn varvar så hårt.
Last edited by 121 on Fri Aug 15, 2014 7:47 am, edited 1 time in total.
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Hur snabbt kör ni med era B16 Amazoner?

Post by kim »

Aldrig snabbare än 80 km med min B16, bättre att starta lite tidigare :D Fösöker undvika motorvägar överhuvudtaget.
mvh Kim
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur snabbt kör ni med era B16 Amazoner?

Post by Amazon »

Åhå, är de så klent byggda alltså? De ska ju ha en maxhastighet på 145 km/h enligt specifikationerna, testade om det stämde vid tillfälle och mycket riktigt gick det att få mätaren o visa en bit över 140 iaf. Då varvade det en del men lät ändå inte illa eller konstigt på något sätt. Stämde bra med GPS också så det var inga glädjesiffror.

Annars så har jag legat runt 110 och tyckt att det har fungerat hur bra som helst.

Vissa körde ju som blådårar förr i tiden när det var fri fart på motorvägen, om bilarna höll då så borde de väl göra det nu med tycker man men jag får väl sakta ner på tempot lite så att inte ramlagren blir koniska :?
Volvo P1200VB 1958
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Hur snabbt kör ni med era B16 Amazoner?

Post by A-masen »

Nåja, höll "när man körde som blådårar och det var fri fart". Det var långtifrån alla bilar som höll över 10 000 mil på 50- och 60-talen. Bara en sådan detalj som att vägmätarna gick runt vid 10 000 mil och började på noll igen säger ju en del.
Jag minns en biltest i Teknikens Värld från början av 60-talet. Man testade en Borgvard Isabella, ett tyskt märke som gick upp i BMW senare (om jag minns rätt). Hursomhelst, man berömde motorns slitstyrka och frågade generalagenten hur många motorer dom hade behövt borra om? Endast ett par - tre motorer som samtliga hade gått mindre än 10 000 mil!
Min bror hade en Opel Kadett, tidig modell. Han hade problem med laddningen och frågade en verkmästare på en auktoriserad Opelverkstad om råd. Hur långt har den gått? blev motfrågan. Omkring 6 000 mil. Byt laddningsrelä, blev svaret. Samma sak med kopplingen på den bilen. Det var också utbytesdags i samma veva.
Så ni som nu har Amazon från 60-talet, var rädda om dom oavsett om det är 3 eller 5 ramlager i dom. Vårdar ni dom och tänker på hur ni kör, så håller dom många år till.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Hur snabbt kör ni med era B16 Amazoner?

Post by Mats »

Kör sällan över 80 km/h med min -66a med B18a motor. Bilen går så fint i dom lite lägre hastigheterna och jag tycker det blir lite småbullrigt när man kör snabbare.
70-85 km/h verkar vara idealhastigheten som åtminstone min bil trivs bäst i... :wink:
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Hur snabbt kör ni med era B16 Amazoner?

Post by Arne »

Har man en B16 motor i Amazonen och bakaxelutväxling 4,56:1 kan man alltid byta ut bakaxeln till en med 4,10:1 utväxling från en senare Amazon, tom. -66 års modell. Man sänker motorvarvtalet och får då en tystare bil som drar mindre bränsle och sparar motorn.
AVG
Post Reply