En fråga om splines i motorer

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

En fråga om splines i motorer

Post by A-masen »

En fråga till dom mer sakkunniga på forumet.
På forum som detta och andra, även i motortidningar, berättas det om motorbyten "kors och tvärs" i bilar. Då undrar jag: Är det standardmått på splines i flera motorer? Att det t.ex är det inom ett och samma fabrikat kan vara naturligt (men undantag finns) inom olika Volvomotorer. Men mellan helt olika fabrikat och åldersmässiga motorer låter mer märkligt. Ett exempel: På ett traktorforum läste jag om en som hade en Volvo BM-traktor av 50-talsmodell, diesel. Han håller på att sätta i en Nissan dieselmotor, 90-tal i den.

Undantaget som jag känner till handlar om Volvo Pentas marinmotorer som är baserade på B23-motorerna. Där finns det ett årsmodellskifte mellan grova och fina splines.

OBS! Jag skall inte göra något byte. Frågan är av helt allmän karaktär.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: En fråga om splines i motorer

Post by Arne »

Det förekommer många olika splines, det är bara lamellcentrum man behöver byta.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En fråga om splines i motorer

Post by QV »

Om växellåda skall behållas så behöver man se till att stölagret till ingående axel på växellådan passar i nya vevaxeln. Om detta är lätt eller inte beror på.

Lamellen skall få en korrekt ytterdiameter i förhållande till nya tryckplattan och här finns det tabeller på internet vilken lamell som har en viss diameter och splines.
sedan skall ett korrekt uttrampningslager till förutom adapterplattan mellan motor och låda om det nu inte passar rakt av...


/Janne

mycket jobb är det
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply