Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by Tuna »

Hej !

Helt ny här på forumet och en minst sagt rostig amazon är inköpt idag
med planer på total renovering.

Jag lär erkänna att jag är ganska ny på det här med bilar och renovering men jag har
en vilja att lära mig och vad vore bättre än att börja med en Amazon.

Skulle uppskatta lite tips, var börjar man ? vad river man först ? inredning, kaross,
eller motor ?

Andra nybörjartips är också mycket uppskattade.

Mvh
Johan
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by Pälle »

Mitt tips är att INTE riva.

Om bilen är körbar är det ett stort plus, då kan du flytta den under arbetet och även köra en rullande renovering, dvs renovera bilen bit för bit och däremellan kunna använda den.

Men som sagt, riv inte bilen i molekyler, det är nog det största felet många gör.

Jag vet inte vad din målsättning är, nyskick eller stryktåligt bruksskick men jag antar att du vill börja med att laga rosten.

Bestäm dig då för att börja på ett ställe och gör klart det. Börja t ex med bagaget om det finns rost där. Laga rosten, grundmåla, kitta, måla eller vad du nu tänkt göra. Därefter går du vidare på ett annat ställe, föreslagsvis golven inne i bilen. Samma sak där, gör klart, ytbehandla och rostskydda innan du går vidare.

Alltså; riv inte isär hela bilen. Det är då lättare att tappa sugen eftersom det i motiga stunder kan tyckas som att det aldrig kommer att bli klart. Sen ska man komma ihåg att en bil som är i delar är mindre attraktiv än en som sitter ihop. Skulle du av någon anledning tvingas sälja bilen så är det en klar fördel om den inte är demonterad.

Min ordning skulle nog vara;

1. Se till att bilen går att flytta, helst för egen maskin
2. Laga rost
3. Besiktning
4. Lackering
5. Plöja ned en förmögenhet i krom, inredning, gummidetaljer och annat lull-lull man vill ha ;)

Detta tror jag är en klok väg att gå, där man minimerar risken att förlora pengar om man tröttnar.

Lycka till och fråga på bara.

Kanske en bild på objektet?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by LABBE »

Håller med P
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by rolwig »

Håller med tidigare, riv inte, lösa delar tar plats. Jag skulle nog laga det som behövs för att besikta och sedan köra med den sommar tid, kanske fixa lite under tiden och renovera vintertid och inte mera än jag hinner på en vinter.
Har själv en som har varit demonterad sedan slutet av -80 talet.
Håller som bäst på att renovera motorutrymmet, framvagnen och bromsarna på den som jag kör med.
Roland
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by Tuna »

Hej igen !

Tack för alla svar :D

Min tanke är att den i stort skall bli orginal utvändigt men med mordärna 18" fälgar. Motorn skall renoveras och trimmas lite måttligt. Fjädring, bormsar, bussningar m.m. skall gås igenom samt inredningan skall bli original fast med lite mordärna inslag, det är ambitionen i alla fall :D

Det stora jobbet får jag nog lägga på att laga all rost är en hel del :cry:

Kommer inte att köra den på ett bra tag då karossen är för risig, hål m.m.

Men ska försöka att hålla mig från att skruva ner den totalt :)

OK får börja med att laga rost bit för bit helt enkelt, tips på det ? har sett att det finns glasfiber skärmar och dylikt kan det vara något ? finns det färdiga bitar att köpa eller kör man plåtar som man fixar själv ?

Ps.
Hur postar man bilder i forumet ?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by A-masen »

Plastskärmar trodde jag var ute sedan länge, men det blir ju underhållsfritt på ett annat sätt än med plåt. Skall du göra en originalrenovering och blanda dig och umgås med likasinnade skall du nog inte tänka på plastskärmar.

Bara som ett vittnesmål inför församlingen kan jag erkänna att jag har haft en Amazon med plastskärmar och plastfront. Men det är många år sedan. Ungefär 35 - 40. Rent bil- och funktionsmässigt var det ingen skillnad.

Ett tillägg: Bilder lägger du enklast in med den här sidan: http://forumbilder.se/
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by LABBE »

PS. Ingen har sagt något om att min hgv har plastskärmar, syns inte, men plåtskärmar ligger i bilen å väntar, DS å plåtskärmar är svindyra, kör plast medans du letar lämpliga plåtskärmar, mitt tips :-)
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by Tuna »

ok,,, det får bli till att köra plåt ,,, finns det färdiga "bitar" att köpa ? har främst risiga hjulhus bak.
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by ErikssonM »

Tuna wrote:ok,,, det får bli till att köra plåt ,,, finns det färdiga "bitar" att köpa ? har främst risiga hjulhus bak.
VP har det, http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/Karossidor.asp :)
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by Tuna »

Hej, tack så mycket för tipset :D

Är VP bäst ? har sett att de finns på bla http://www.cvi-automotive.se, www.http://motoroldies.se, http://www.veteranshop.se mfl.

Mvh
Johan
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by QV »

Kloka ord i början av tråden.
Ett tillägg
Om man får hjälp av någon som skall svetsa så skär INTE bort rosten i förväg. Låt han som svetsar göra det. Det tenderar att bli bäst så.

Byt minsta möjliga mängd plåt.
Ta gärna plåt från en gammal huv om det fungerar rent praktiskt.


Bestäm dig för ett maxpris på vad bilen får kosta färdig. Det priser du sätter kommer inte att räcka men man märker snart att fint skick i närheten av nyskick inte är gratis :shock:
Fint krom till bilen kostar minst 20,000 som ett ex.

Håll bilen rullande, jag skriver det igen HÅLL BILEN RULLANDE:

Vill du ha plastskärmar så har jag ingen synpunkt, skulle någon (ogästvänligt) mobba dig för det så läser jag gärna lusen av personen ifråga. ock kommer du få rätt många (gästvänliga) pikar för valet av skärmar men det ingår i spelets regler.
VI har alla våra fel och missar på bilarna, Vilket man komenterar och får höra hej vilt på träffarna. Det är ju så man lär sig vad som (borde) vara rätt på bilen.

Trimman motor byggs helst från en egen stomme och så lyfter man ev över generator startmotor vid monteringen av moroten. På så sätt håller du bilen rullande (har för mig att jag skrev det nyss :D )

/Janne

från en som har haft bilen i molekyler,
Vart det fint? rätt OK
vart det dyrt? japp många siffror i talet (det finns dock en handfull här på forumet som slår mig ordentligt)
var det kul? bitvis men mycket "kräks på bilen" är det
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by Tuna »

jag ska alltså hålla bilen rullande :wink:

Tack för tipsen.

täkte inte riva ner för mycket dock tänkte jag dra ur inredningen för att kolla golvet m.m.
Förmodligen blir det att lämna bort svetsningen men jag skulle beöva se lite hur "illa" det är med rosten, var börjar man ? är det bara att börja slipa av runt hålen för att se hur långt det sträcker sig eller vad rekomenderas ?

Mvh
Johan
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by Pälle »

Och du, glöm inte att hålla bilen rullande :wink:
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by RD 350 »

Du har redan fått en massa bra tips som jag instämmer med (särskilt att hålla bilen rullande..) . Rosten ska du nog försöka laga själv om du har möjlighet. Att lämna bort all rostlagning på en ganska risig Amazon blir väldans dyrt. Bestämmer du dig för att svetsa själv så börja med förslagsvis golvet där det syns minst och är lättast att "göra om". Skärmkanter, dörrar och liknande kräver vana och försiktighet för att lyckas med så det är lämpligast att ta till sist. Veteranprodukters plåt är väldigt bra att jobba med, stor skillnad mot allt annat som finns att få tag på...Undvik "klockerholm" och annat elände. Stötfångare, framskärmar, front och allt annat som är gjort i "guld" är hyffsat lätt att hitta (nytt som aldrig blivit monterat) om man har lite tid på sig, problemet är att alla vet vad det ska kosta...
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by QV »

Om du skall laga rosten så tar man bort det som är rostigt.
Man skall dock i allra möjligaste mån bara ta en plåt i taget.

Så om du har ett hörn (rost finns gärna där) så kapa inte ur körmet så det blir ett stort hål i alla plåtar som kommer dit.

Ta en plåt först för då vet du när du monterar den plåten vart "hörnet" är Tar du bort alla plåtar så blir "hörnet" någonstans i luften. Det kanske inte är så viktigt på alla ställen men runt framskämsbalken behöver man all hjläp man kan få för att passningen av skärm, front, huv, dörr skall bli bra. Köper man sedan (dyr) plåt med bra passning så blir inte passningen bra om "hörnet" är på fel ställe.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply