Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by Tuna »

Hej igen !

Tack för tipsen !

Snart är det dags att köra igång. Ska åka och handla lite verktyg och grejer som jag behöver. Skulle ni vilja vara snälla att rekommendera lite prylar som man behöver ha
just när man ska fixa med en Amazon. Tänker främst på maskiner och verktyg som kan vara bra att ha när man ska laga karossen.

Tex när man kapar ur "dålig" plåt vad ska man ha ? vinkelslip ? bra modell på vinkelslip ? vilken skivor skall man ha ? eller finns det smidigare grejer för att kapa i bilplåt ?

Vilka slipmaskiner funkar bäst ? var köper man bra slippapper i storpack ?

Finns det andra verktyg/maskiner som är oumbärliga att ha till hands ?

Tacksam för rekommendationer.
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by rolwig »

Hej!
Vill bara informera om att när man kapar med vinkelslip ska man skydda glasrutorna för sprutet bränner in i glaset och förstör rutan.
/Roland/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by A-masen »

Jag hakar på med en plåtfråga här: Fungerar en nibblingsmaskin i sammanhanget?
Här är ett bildexempel, men det finns många fler. Både elektriska och pneumatiska: http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/P ... anguage=SV
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by QV »

nibblingsmaskiner är underbara när man skall ta upp hål för högtalare men är nog inget vidare att skära ut rost med.

När det gäller maskiner så är de oftas bättre ju dyrare de är, men eftersom de flesta har en begränsad budget så måste man börja med det man behöver.
Skall man "bara" renovera en bil så kan mycket väl en vinkelslip från ÖB fungera men en Bosch för 2500 är mycket trevigare......

Men ett råd skall du få.
Hylsnyckel sats skall vara av typen "optipunkt" från ex Kamaza. Gamla 12 och 6 kantshylsor är SKIT och duger endast som mellanlägg i pressen!
Köp BRA pallbockar och inte de billigaste.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Renovera, var ska man börja (nybörjare) ?

Post by Tuna »

Det är alltså gammal hederlig vinkelslip som gäller, tänkte bara att eftersom att det är så tunn plåt så borde det finnas "smidigare" kapverktyg typ en mini vinkelslip eller liknande.

vilken skiva ska man ha till vinkelkapen då ? vilken är bäst lämpad ?

vilka typer av "slipar" använder ni ?

Mvh
Johan
Post Reply