Framtidens motorrenovering

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Framtidens motorrenovering

Post by A-masen »

Här är en helt teoretisk fundering som jag ”bollar över” till er som vet lite mer, Lundin och ni övriga likställda. Det är en artikel ur Ny Teknik.
Koenigsegg satsar på låg friktion
Av: Marie Alpman Ny Teknik
Publicerad 4 april 2012 00:00
En ny svensk lågfriktionsbeläggning införs nu i motorerna i alla nya bilar från Koenigsegg. Vinsten blir snabbare inkörning men även minskad bränsleförbrukning och högre effekt.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 450219.ece
Det länkas till fler tidigare artiklar om det här. Bl.a om försök på Scania. Då nämner man inte bara cylinderväggar utan även ventiler. Och det tycks ju utav artiklarna inte vara något komplicerat i behandlingen. När får vi se en ”vanlig” motorrenovering av en hobbybil där man har använt den här metoden?
Om man tänker sig en Amazon som redan nu är 50 år och där motorn behandlas med denna metoden. En sådan motor borde ju bli näst intill odödlig.
Post Reply