Skall och kolla på denna imorgon(Amazon kombi)

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
volvo finland
Posts: 6
Joined: Sat Apr 14, 2012 6:03 pm

Skall och kolla på denna imorgon(Amazon kombi)

Post by volvo finland »

Hej.

Greetings from Finland
Mitt första inlägg på forumet.. :D

Länge gått och varit sugen på en Amazon närmare bestämt en kombi,nu har jag hittat en som jag skall åka och kolla på imoron,vet inte så mycket om veteran volvos tyvärr,men grejat en del med "nyare" volvon..närmare bestämt 850/70 serien..så tummen går att få uttvingd när det behövs.. :wink:

Lägger in en länk på säljesannonsen:

http://www.nettiauto.com/volvo/amazon/4609479

Tar gärna emot tips om fallgropar och bara allmänna synpunkter om bilen i fråga.

Skall inte bli någon tokrenovering på den..direkt iallafall.. :roll: bilen stått 10år och har inga nycklar mera(dotter som säljer bilen för sin senila gamle far) så kommer ju inte vara så lätt att gissa sig till motorn skick..

mvh:Nyberg
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Skall och kolla på denna imorgon(Amazon kombi)

Post by QV »

Om du tar med dig en tändspole som du kopplar mellan batteriet och fördelaren så kan du starta motorn nere vid startmotorn med en skruvmejsel.

Fel grill för årsmodellen och den som skall vara där är populär och dyr.
Nu har jag inte koll på prisläget i Finland men 1800€ i Sverige är ett överpris för den bilen.
För 16,000 SEK skall man få något som är inregat och provvkörningsbart.

Det som rostar är
skärmar fram
Balk till skrämar fram
plåten som huvöppningshandtaget sitter monterat på inne i kupen
balken under stolarna fram (under bilen)
utsida sparklåda
golv förarplats
reservhjulspotta
bakre skärmkant (innre + yttre)
+ en del ställen till som du ser om du lyfter på mattorna....

Har den stått länge brukar kopplingen kärva ihop (både huvud + slav cylinder samt att kopplinglamellen kan fastna på svänghjulet)
skall sitta bromsservo på den modellen om jag inte misminner mig.

Lycka till

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Skall och kolla på denna imorgon(Amazon kombi)

Post by 123GT »

Hej Nyberg och välkommen !
Instämmer med Janne som han skriva före mig. :) Visst är det en del jobb för dig att släpa hem en bil från Sverige, men du borde kunna pruta en del på det begärda priset, tycker jag! En fullständig bromsrenovering är en bra livförsäkring också och behövs i många fall där bilen stått länge.
Lycka till och håll oss informerade! :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
volvo finland
Posts: 6
Joined: Sat Apr 14, 2012 6:03 pm

Re: Skall och kolla på denna imorgon(Amazon kombi)

Post by volvo finland »

Tack för snabba svar. :)

Jo priset är nog aningen högt,till saken hör att denna bil har funnits i vår by i mååånga år,hennes pappa som körde med den då(gammal bilmekaniker),försökte köpa den av honom några ggr men den var inte till salu..var även i kontakt med honom efter att den hade stått oanvänd under bar himmel några år och försökte övertyga honom om att det kanske vore bäst om jag fick ta över den.. :roll: :wink: Då gav jag honom ett bud på 1500 euro för den,då ännu inreggad och enligt honom bara att vrida på nyckeln..Men han skulle inte sälja fast han skulle få det dubbla var hans svar..

Nu sitter gubben på hem för dementa och dottern som säljer.

Men jo..dottern verkar inte vara omöjlig med priset,men sa att jag ville kolla på bilen innan jag lägger ett bud på den.

Dock finns det inte många kombin kvar här i Finland,finns 2st ute på vår motsvarighet till Blocket..denna är den ena och den andra kostar 16500 euro.. :wink:

Ibland kommer det upp något körbart ex. som brukar ligga där kring 3000-5000 euro,så dem är nog lite dyrare här..

Det att grilen inte är "rätt" stör mig inte så mycket....än iallafall :wink: (kommer ju som sagt inte att orginalrenovera den,utan fixa upp den med lite mild custom)

Idag när jag åker för att kolla på den så kommer inte säljaren att vara där..den står på en fabriksgård som jag fick lov att gå in och kolla på den.
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Skall och kolla på denna imorgon(Amazon kombi)

Post by Eiler »

Lycka till :D
volvo finland
Posts: 6
Joined: Sat Apr 14, 2012 6:03 pm

Re: Skall och kolla på denna imorgon(Amazon kombi)

Post by volvo finland »

Nu har jag varit och kollat på "skönheten"..finns nog en hel del att göra..båda skärmar bak som någongång blivit utbytta måste nog bytas igen..

golvet hade några hål,slapp dock ej ordetligt under den då snön omkring INTE hade smultit..gubben som hade denna hade tydligen gått löst med nån storts grundfärg(pensel) över hela golvet invändigt så man vet ju inte vad som finns under det..

Utvändit var det baksärmarna som var värst,trösklar verkade utbytta men målade med dålig färg som hade flagat och börjat rosta där under.

Senaste bes. papper jag hittade var från -04 då den hade blivit underkänd på grund av:

-rostangrepp på nån balk höger bak
-rost frambalk
-en styrled
-otillräcklit verkan på torkare
-fordonsskatt obetald

Innanför var den nog rätt så sunkig..som förväntat.Dock hade den en eftermonterad förbrukningsmätare/anläggning :roll: och en massa andra underliga brytare och kopplingar..Även en 10x10cm bit av stoppningen till instrumetbräden av utskuren.. :cry:

Kopplingspedalen var omöjlig att röra på så där är någonting som har hänt..
Enligt bes.papper så har den tillverkningnr: 303 så den verkar ju vara en ganska tidig modell,vet inte när kombi modellen kom ut?

Ägaren kommer tillbaka till Finland inatt så ska försöka få tag i henne för förhandling imorgon..som tidigare konstaterat i tråden så är nog priset rätt så hårt..skall se vad vi kan komma till..

Npgra frågor:
-Kan man beställa nya bakskärmar till dessa ännu?andra plåtbitar till bottnet?
-Är det svårt att byta "stoppningen" med svart läder högst ovanpå instrumentbräden?svår att få tag i?
-Vad kan göra att kopplingen är stum?
-Även ett nytt stratlås behövs då det gamla är söndervandaliserat.. :cry: lätt att hitta till -63?passar andra årsmodeller?

Nyberg
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Skall och kolla på denna imorgon(Amazon kombi)

Post by QV »

volvo finland wrote:Även en 10x10cm bit av stoppningen till instrumetbräden av utskuren.. :cry:
Finns beg att hitta från andra Amazoner, de från 62 och framåt har en tendens att spricka (nästan alla gör det) och de från B16 Amazoner är oftas sprickfria. Det som (markant) skiljer B16 från B18/B20 är ytterhörnen mot framdörren.

Kopplingspedalen var omöjlig att röra på så där är någonting som har hänt..
Ja det blir så om man inte byter vätska frekvent vart annat år, Våld eller fettspruta eller ny är några allternativ....

Enligt bes.papper så har den tillverkningnr: 303 så den verkar ju vara en ganska tidig modell,vet inte när kombi modellen kom ut?
En tidig från 62 (även de är dyrare i Sverige) skall vara dimgrön färgkod 73 om inte är den udda.
Kolla typskylten under motorhuven, sitter på lådan som håller fast kopplings och bromspedal.
Kolla även karossnummret (som sitter på framför de två reläna strax till höger om typskylten) Om den finns kvar så skall karossnummret inte vara mer än c:a 100 nummer ifrån chassinummret.


-Är det svårt att byta "stoppningen" med svart läder högst ovanpå instrumentbräden? Nej
-Vad kan göra att kopplingen är stum? Standardfel på stillastående Amazoner endast en kostnadsfråga.....
-Även ett nytt stratlås behövs då det gamla är söndervandaliserat.. :cry: lätt att hitta till -63?passar andra årsmodeller?
Passar från alla 12 volts Amazoner (vänsterstyrda) med tändningslåset i instrumentbrädan, man kan också konvertera till rattlås.


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
volvo finland
Posts: 6
Joined: Sat Apr 14, 2012 6:03 pm

Re: Skall och kolla på denna imorgon(Amazon kombi)

Post by volvo finland »

Kanon med ett sånt här forum som har en massa "gurun" :wink:

Kom på en sak till,den saknade kromlisterna som går längs med bakskärmarna,är dessa svåra att få tag i?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Skall och kolla på denna imorgon(Amazon kombi)

Post by Blomquist »

Hej, allt som är specifikt till kombi plåtmässigt
är svårt och dyrt att få tag i. Undantag för grusplåtarna, dom är numera endast är dyra.
Att hitta fina bakskärmar är inte lätt, snarare omöjligt och dom skiljer sig avsevärt från sedan.
Balkar och golvplåt i bakpartiet rostar mer än på sedan pga konstruktionsmässiga tveksamheter
och inte heller här är det särskilt troligt att du hittar något i ekonomiplåt.
Blir att tillverka från scratch.

Kolla innanför rutlisterna inne i lastrummet efter rost, samma med övre luckan, kolla bakre hjulhus och området bakom samt längsgående balkar (särskilt vid fjäderfästet). Ett vanligt angrepp är i främre delen av bakre hjulhus där det sitter en konsoll för det fällbara ryggstödet. Svårt att komma åt för kontroll med hjulen monterade.

Kombiobjekt är generellt för högt prissatta med ovanstående i åtanke, men det är tillgång och efterfrågan som styr i vanlig ordning.
210 -64, 223 -68
volvo finland
Posts: 6
Joined: Sat Apr 14, 2012 6:03 pm

Re: Skall och kolla på denna imorgon(Amazon kombi)

Post by volvo finland »

Blomquist wrote:Hej, allt som är specifikt till kombi plåtmässigt
är svårt och dyrt att få tag i. Undantag för grusplåtarna, dom är numera endast är dyra.
Att hitta fina bakskärmar är inte lätt, snarare omöjligt och dom skiljer sig avsevärt från sedan.
Balkar och golvplåt i bakpartiet rostar mer än på sedan pga konstruktionsmässiga tveksamheter
och inte heller här är det särskilt troligt att du hittar något i ekonomiplåt.
Blir att tillverka från scratch.

Kolla innanför rutlisterna inne i lastrummet efter rost, samma med övre luckan, kolla bakre hjulhus och området bakom samt längsgående balkar (särskilt vid fjäderfästet). Ett vanligt angrepp är i främre delen av bakre hjulhus där det sitter en konsoll för det fällbara ryggstödet. Svårt att komma åt för kontroll med hjulen monterade.

Kombiobjekt är generellt för högt prissatta med ovanstående i åtanke, men det är tillgång och efterfrågan som styr i vanlig ordning.
Aj..det var ju inge bra med plåtdelarna för karossarbete finns det nog en hel del.. :(

Har forskat lite i bilens historia,bilen har högst antagligen bara haft 2st ägare under hela sin livstid,först en herreman i vår stad Ekenäs som sedan sålt den åt en av grundarna till "Suomen veteraaniliitto"=Finlands veteranbils förbund(en herreman i vår by).Är nu hans dotter som säljer bilen.

Bilen står nu(blivit förd dit efter att pappan blivit så dålig att han inte kunde bo hemma) ca:300km från mig så man åker tyvärr inte dit och kollar varje kväll..kunde inte förstå att det skulle vara såå mycket snö kring då vi var och kollade i helgen..var svårt att kolla skapligt under den..men som sagt bakskärmar måste nog bytas ut då de var väldigt dåliga.. :oops: och även några hål i botten+annat.. :|

Vettefan om man ska ta sig an detta projekt,men skulle så vara sugen på den då den har historia i vår stad.god bekant har börjat med soda/glasblästring så hjälp på den fronten finns,även tillgång till blivagga/grill finns..och börjar hoppeligen själv bygga garage denna sommar.

Måste ta mig en ordetlig funderare på detta.. :?

Mvh:Nyberg
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Skall och kolla på denna imorgon(Amazon kombi)

Post by 123GT »

[quote="volvo finland..men som sagt bakskärmar måste nog bytas ut då de var väldigt dåliga.. :oops: och även några hål i botten+annat.. :| Mvh:Nyberg[/quote]

Funderade lite på det du skriver...behöver du verkligen byta "hela" bakskärmarna eller "räcker det" med grusplåtarna och hjulhuskanter + mötande och bakomliggande plåt...med risk för att bli betraktad som "oseriös" !? :) Men visst är det mycket jobb med äldre bilar och när det gäller rostangrepp...oftast mer än man har tänkt sig !
/ sven
Image
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
volvo finland
Posts: 6
Joined: Sat Apr 14, 2012 6:03 pm

Re: Skall och kolla på denna imorgon(Amazon kombi)

Post by volvo finland »

Hej.

Jo jag har nog skrivit lite klumpigt/felaktigt är nog möjligt tror jag att rädda bakskärmarna med att endast byta ut skrärmkanten och grusplåtar.

Ej ännu ringt säljaren pånytt,hon skulle vara på utlandsresa i denna veckan,har tänkt ge henne ett bud vad jag kan tänka strecka mig till och se vad hon säger..

Återkommer när jag vet mera :D
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Skall och kolla på denna imorgon(Amazon kombi)

Post by olleholm »

Köp en amazonkombi från Sverige. Mvh Olle från Jakobstad Finland.
Post Reply