amazon som vardagsbil?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
rudarn
Posts: 5
Joined: Thu May 03, 2012 3:36 pm

amazon som vardagsbil?

Post by rudarn »

Hej. Jag går i tankarna att köpa en amazon som jag tänkt använda som vardagsbil och familjebil. Jag har tidigare ägt en porsche 944 87:a som tyvärr börjar bli lite liten för familjen. Nu undrar jag lite om det är en bil som för en som är bortskämd med styrservos o allehanda attiraljer inte är alltför svettig att köra? Hur är den som vinterbil? finns det nån verkstad som tar sig an så gamla bilar i sthlms området? hur är det ekonomiskt o äga en sån bil ? Vad drar den? Det verkar ju inte vara några större problem o få in trepunktsbälten bak men rymmer den en barnvagn? osv osv osv .. vad ska man passa sig för osv. Provkörde en för några år sedan det jag störde mig på då var att man satt så förj*vla lågt kort överkropp som man har. Vadf kan man göra åt det.. Vill väldigt gärna ha en äldre bil istället för nåt nytt anonymt skrälle.
Mvh Rudarn
rudarn
Posts: 5
Joined: Thu May 03, 2012 3:36 pm

Re: amazon som vardagsbil?

Post by rudarn »

e dom förresten svårsålda om man skulle vilja sälja sen?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: amazon som vardagsbil?

Post by A-masen »

Volvo har väl alltid varit kända för generösa justeringsmöjligheter i stolarna.
Om du behöver verkstadshjälp så välj en mindre verkstad, typ kvartersverkstad med någon äldre "mäster" som jobbar där. Inte dom stora märkesverkstäderna. Lite generaliserat och elakt kan man säga att dom klarar bara sådant som en fordonsdator larmar om. Och dom har inte tid att engagera sig i sådant som en 50 år gammal bil.
Amazon som vinterbil? Volvo Amazon är byggd i ett land där man har vinter varje år* och kör man med förnuft så är vinter inget hinder. Och utrustning för vintern finns av flera slag. Alltifrån frysskyddad spolarvätska till vinterdäck och motorvärmare. Har du barnvagn så är väl en combi ett tänkbart alternativ.
Narurligtvis är en servad och underhållen bil lättare att sälja än en nerkörd och misshandlad.

*Jag har ägt bilar som var konstruerade och producerade för att fungera i "medelhavsklimat", och jag lovar dig, Volvo Amazon är något helt annat. Gränsen för vintertänkande i bilkonstruktion går någonstans genom Tyskland.
Last edited by A-masen on Thu May 03, 2012 9:43 pm, edited 1 time in total.
rudarn
Posts: 5
Joined: Thu May 03, 2012 3:36 pm

Re: amazon som vardagsbil?

Post by rudarn »

A-masen wrote:Volvo har väl alltid varit kända för generösa justeringsmöjligheter i stolarna.
Om du behöver verkstadshjälp så välj en mindre verkstad, typ kvartersverkstad med någon äldre "mäster" som jobbar där. Inte dom stora märkesverkstäderna. Lite generaliserat och elakt kan man säga att dom klarar bara sådant som en fordonsdator larmar om. Och dom har inte tid att engagera sig i sådant som en 50 år gammal bil.
Amazon som vinterbil? Volvo Amazon är byggd i ett land där man har vinter varje år* och kör man med förnuft så är vinter inget hinder. Och utrustning för vintern finns finns av flera slag. Alltifrån frysskyddad spolarvätska till vinterdäck och motorvärmare. Har du barnvagn så är väl en combi ett tänkbart alternativ.
Narurligtvis är en servad och underhållen bil lättare att sälja än en nerkörd och misshandlad.

*Jag har ägt bilar som var konstruerade och producerade för att fungera i "medelhavsklimat", och jag lovar dig, Volvo Amazon är något helt annat. Gränsen för vintertänkande i bilkonstruktion går någonstans genom Tyskland.

det låter ju trevligt. hur är ekonomin då? är det ett jobbigt bilägande med massa reparationer eller kan man klara sig.?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: amazon som vardagsbil?

Post by QV »

Porsche 924 (och 944) har all väghållning som VOLVO "glömde" att lägga in i AMAZONEN.
924 är ju liksom Amazonen rätt högt växlad i original (30 km/h 1000 varv) så motorljudet finns där hela tiden om man inte har OD (och 4:10 bak)
924 är mera en bruksbil (galvad kaross lite rost) medans Amazonen är mera en livsstil (detta kommer aldrig en Porsche fanatiker hålla med om...), dock inte alls lka hårt draget som att äga en LandRover. En LandRover gifter man sig med och sedan försöker man härda ut äktenskapet medans förhållandet med en Amazon kan vara rätt njutbart stundtals......

Man krockar inte med en Amazon, det du vet om krockzoner och bilen ger efter för att mildra krocken finns INTE på en Amazon.
Motorn går rakt in i kupen vid frontkrock.
Många har enkrets bromssystem som måstes ses över men det är inga större kost för det. 2000 (i delar) torde räcka för att helrenovera ett enkrets
Att montera bälten i bilen för att göra äkta hälft nöjd är lätt.
bilen drar c:a 0,8 med frisk fördelare och förgasare, lik kan dra det dubbla.
Sandsäck i skuffen är ett utmärkt vinterhjälpmedel (den är lätt bak).
68-70 är de modellerna som har "all säkerhet" typ tvådellad rattstång och så
Stolarna går att höja om man flyttar upp chassit några bulthål. Först bör man dock renovera underredet efter 40 års tjänst.

Själv maximerar jag Amazonåkandet till ett snitt på 30 mil om dagen. Det betyder att sommarträffen i Karstad kan vara på två dagar (25 mil dit) men en träff i Göteborg bör läggas över tre dagar (42 mil dit) eftersom stolarna i min 63 saknar lite komfort.

Sedan tyckar jag att Amazonägarna är lite mera avslappnade än Porscheägarna men jag har ju inte träffat alla som äger en Porsche eller Amazon.

/Janne

Min sambo äger en 924
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: amazon som vardagsbil?

Post by A-masen »

Nja, det där är ju helt beroende på hur bilen har blivit omskött tidigare och om renoveringar och andra uppgraderingar har gjorts. Du måste komma ihåg att bilen är 50 år gammal. Du kan inte jämföra den på samma dag med en bil från "våra dagar".
Mycket delar finns att köpa, likaså begagnade motorer om det skulle behövas. Men där vet man ju inte hur länge en sådan kommer att fungera. I och för sig så är det förhållandevis lätt att renovera en B18/B20-motor. Men vi ser ibland på detta forum och andra att någon har köpt en utbytesmotor som enligt muntlig uppgift skall vara nyrenoverad. När vederbörande beskriver felen så framstår det klart och tydligt att den aktuella motorn absolut inte är nyrenoverad.
I länksamlingarna här på forumet hittar du länkar till dom firmor som säljer reservdelar till Amazon. Det finns en handfull aktuella firmor. Även vissa så kallade trimfirmor säljer motordelar i "standardutförande".
Vill du hålla vissa kostnader på en låg nivå, så köp dig en verkstadshandbok för den aktuella bilen. Mycket kan en normalhändig göra själv om man har tillgång till lokal och en måttlig verktygsuppsättning. Den som har sett jämnåriga franska, engelska eller japanska (i den mån dom fanns?) bilar känner en stor tacksamhet till konstruktörerna på Volvo som i många fall "tänkte efter före" när dom konstruerade bilen.
Många av trådarna på det här forumet beskriver och berättar om karossarbeten. Kan du svetsa och har utrustning för det, så har du mycket förspänt redan. Känner du dig osäker inför detta eller på något sätt tvekande så skall du nog välja en annan bil. Det är dock fullt möjligt att lära sig plåtarbete. Läs bl.a renoveringstrådarna här på forumet. Du avgör om det är något för dig eller inte.
Och som sagt, bilmodellen är 50 år gammal. Förvänta dig inte att den skall vara som dagens bilar.
rudarn
Posts: 5
Joined: Thu May 03, 2012 3:36 pm

Re: amazon som vardagsbil?

Post by rudarn »

tack så mycket för alla bra svar.. det var precis sån info jag ville ha.. får se då om jag väljer med hjärnan eller hjärtat :wink:
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: amazon som vardagsbil?

Post by 121 »

En dum fråga kanske, men har du någon gång övervägt en Volvo 360? Dessa har i princip samma tekniska uppbyggnad som Porsche 924/944, men har en mer praktisk kaross. De finns med 5-dörrars kaross, har stora glasytor (för dig med kort överkropp). De finns med någorlunda stark motor (GLT-modellen) och de är inte längre särskilt vanliga på vägarna.
rudarn
Posts: 5
Joined: Thu May 03, 2012 3:36 pm

Re: amazon som vardagsbil?

Post by rudarn »

121 wrote:En dum fråga kanske, men har du någon gång övervägt en Volvo 360? Dessa har i princip samma tekniska uppbyggnad som Porsche 924/944, men har en mer praktisk kaross. De finns med 5-dörrars kaross, har stora glasytor (för dig med kort överkropp). De finns med någorlunda stark motor (GLT-modellen) och de är inte längre särskilt vanliga på vägarna.
Nej det har jag faktiskt inte. jag tycker nog inte den är riktigt lika läcker som amazonen
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: amazon som vardagsbil?

Post by ammakillen »

121 wrote:En dum fråga kanske, men har du någon gång övervägt en Volvo 360? Dessa har i princip samma tekniska uppbyggnad som Porsche 924/944, men har en mer praktisk kaross. De finns med 5-dörrars kaross, har stora glasytor (för dig med kort överkropp). De finns med någorlunda stark motor (GLT-modellen) och de är inte längre särskilt vanliga på vägarna.
volvo 360 :shock: usch och fy.340/360 skulle aldrig producerats,i mina ögon är de en överful bil en daf med volvomärke..
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Post Reply