Värderingshjälp Volvo Amazon 122S 1967

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Balsberg
Posts: 3
Joined: Sun Feb 01, 2015 5:05 pm

Värderingshjälp Volvo Amazon 122S 1967

Post by Balsberg »

Hej

Har hittat en Volvo Amazon 122S (Sport) 2-dörrars årsmodell 1967. Bilen har 1 ägare och gått ca 10000 mil sedan första registrering. Rostlagad i dörrar och helt omlackad 1984.
Det finns ingen synlig rost på bilen förutom på kofångare höger bak och den har aldrig varit krockad
Bilen har inte varit inregistrerad och körd med eller besiktigad sedan 1994. Därefter har den stått avställd i ett kallgarage. Förstås dammig efter alla dessa år i garaget.
Alla papper finns och den är hel och fin i inredningen.
Färg röd med svart inredning.
Behöver hjälp med värdering av denna då jag tänkte köpa loss den av dödsboet.

Tacksam för snabbt svar och seriös värderingshjälp.

Finns där någon kunnig medlem på värdering, så kan vi ta mer uppgifter på telefon om det behövs.

Tack på förhand
Sture
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Värderingshjälp Volvo Amazon 122S 1967

Post by Lars Bd »

Vad är syftet med köpet? Ska du ha bilen kvar och använda den i 25 år kan du betala ett högre pris än om det är ett köp för att snabbt sälja vidare med vinst.
De åtgärder du nämner kan höja eller sänka värdet beroende på hur de är gjorda.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Värderingshjälp Volvo Amazon 122S 1967

Post by 123GT »

Instämmer med Lars och lägger till (baserat på det du skriver) att bilen har stått stila i ca 21 år och det finns en risk att du får jobb o utgifter för att få igång funktion (och säkerhet) med bromsar och koppling. Dörrlagning och lackering är ju så gammalt att ev problem redan borde vara synliga om jobbet är dåligt utfört.

Någon annan får svara på om medlemmar i Svenska Amazonklubben får hjälp med värdering genom klubben, annars brukar ju värdering bli aktuellt då man skaffar försäkrning genom tex MHRF, Bilsport osv. Jag har inte provat själv så jag vet inte hur bra eller fel detta blir.

Lycka till....och iallafall jag är nyfiken på fortsättningen...

/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Balsberg
Posts: 3
Joined: Sun Feb 01, 2015 5:05 pm

Re: Värderingshjälp Volvo Amazon 122S 1967

Post by Balsberg »

Tack för era svar!

Tanken är att jag ska behålla den långsiktigt som en trevlig sommarbil.

Har kollat med några försäkringsbolag om värdering och på annonssidor.
Det är ett väldigt spann på prissättningen i annonser och frågan är vad som är en realistiskt prissättningen är för en bil som är till salu.
Har även hört från olika håll att den tidigare stigande prisutvecklingen på Volvo Amazon håller på att plana ut.

Rätta mig om jag har fel, men kan ett pris på 30-35 000 vara realistiskt för denna bil när den är i ett fint rullande bruksskick.
Jag får kalkylera med vad det kommer att kosta med nya däck, genomgång på verkstad så att bilen blir drifts och trafiksäker
samt en lackrekonditionering och reducera budet motsvarade detta.

Tacksam för synpunkter och bollplank angående värdering

/Sture
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Värderingshjälp Volvo Amazon 122S 1967

Post by 123GT »

Hej igen,

Min personliga åsikt...att värdera en bil är svårt, att värdera en bil som man inte ens har sett bilder på är...ja..."svårare". Men en som ser "fin" ut o begärt pris är 30-35 tusen SEK är för mig inte ett överpris....detta skrivet....om jag hade varit sugen på en "fin" Amazon och inte förväntat mig detta köp skulle fungera som en investering för alla mina sparade pengar utan "bara" ett sätt att få njuta av en klassisk VOLVO.

Skall du sedan lämna bort bilen för diverse uppdateringar och förbättringar...ja, då tillkommer utgifterna jämfört med om man har tiden och kunskapen att göra jobbet själv. Igen, jag tycker inte att 30-35 är "för högt" pris för en Amazon i "bra skick", men hoppas att flera kan fylla på här med åsikter som eventuellt hjälper dig i ditt beslut. Har du någon som kan följa med dig o krypa runt bilen för att kolla närmare, eller har du redan gjort detta själv?

Det är en fantastiskt rolig bil....men det skriver väl antagligen samtliga här under på !? :D
Igen ... lycka till och håll oss uppdaterade !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Värderingshjälp Volvo Amazon 122S 1967

Post by Lars Bd »

Egentligen är det inte rimligt att låta säljaren stå för hela "renoveringskostnaden". Vissa delar som mer eller mindre måste bytas efter så lång tid som t.ex. bromshydrauliken kan man utan att skämmas begära
prutning för, däremot arbetstid samt lackrecond är saker som en köpare får till viss del stå för själv.
Fint bruksskick kan betyda olika saker för olika personer så det förmodade bruksvärde på 35000 kan vara +- 20000.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
hadirajraj
Posts: 39
Joined: Wed Dec 10, 2008 1:12 pm

Re: Värderingshjälp Volvo Amazon 122S 1967

Post by hadirajraj »

Låter spännande med ditt "fynd".

Lägg gärna in lite bilder och berätta hur det går.
Balsberg
Posts: 3
Joined: Sun Feb 01, 2015 5:05 pm

Re: Värderingshjälp Volvo Amazon 122S 1967

Post by Balsberg »

Jag återkommer om hur det gått och lite bilder. Blir inte förrän i slutet av denna månaden isåfall
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Värderingshjälp Volvo Amazon 122S 1967

Post by QV »

Balsberg wrote:Rätta mig om jag har fel, men kan ett pris på 30-35 000 vara realistiskt för denna bil när den är i ett fint rullande bruksskick.
Jag får kalkylera med vad det kommer att kosta med nya däck, genomgång på verkstad så att bilen blir drifts och trafiksäker
samt en lackrekonditionering och reducera budet motsvarade detta.
Det kommer aldrig att gå för då måste säljaren skicka med pengar....
Lättast är om du sätter en budget på kanske 50´och sedan funderar på om 15-20 räcker för att få bilen i det skick du vill ha den i.
Tänk då på att EN nykromad pryl gör att resten ser ut som skit!

Om du seriöst överväger verkstad för allt arbete så skulle jag nog satsa på en redan "färdig bil" för en högre summa.
Jag tror att det blir billigare för dig.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Värderingshjälp Volvo Amazon 122S 1967

Post by Arne »

Det är I princip omöjligt att värdera en bil utifrån dessa uppgifter, man måste först se den och åtminstone se bilder på bilen från olika hall med inredning motorrum underrede. Generellt är värdet det som marknaden är beredd att betala för bilen. Sätt ut den på Blocket och se vad folk är villig att betala, det är värdet på bilen.
AVG
Post Reply