Fixa så det blir rätt på Transportstyrelsen

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Fixa så det blir rätt på Transportstyrelsen

Post by roberth »

Försöker sälja min 122 Sport. Men har stött på ett problem. Uppgifterna hos Transportstyrelsen är inte helt rätt.
Dvs. Allt är rätt förutom hästkraftsantalet.
Den är registrerad som en 122S med TypNr. 13235. Men det står 68 hk i registreringsbeviset.
Förstår ju att eventuella spekulanter drar öronen åt sej när det inte ser riktigt ut.
Och jag vill absolut inte framstå som en lurenderjjare.
Men det har ju hänt förut att allt inte stämmer med TS uppgifter.
Tänkte då att det är ju bara ringa Transportstyrelsen och få det rättat. Men icke.
Kvinnan som svarade var helt oförstående och rätt ointresserad av mitt önskemål. Att dom skulle kunna gjort något fel var helt uteslutet.
Hon tyckte jag skulle ringa Volvo och ordna ett intyg.

Så. Har ni något tips på hur jag går vidare för att få allt "rätt".

Bilen har få ägare inom samma familj. Så jag finner det helt osannolikt att någon under bilens livstid jagat rätt på en sportmotor, od-låda, rattkåpa, överväxelspak, od-relä, original kablar till överväxelreläet, hittat en ny ID-bricka och borrat hål för emblem på bagageluckan.
Allt stämmer ju. ID-bricka i motorrum, motorkoden på blocket (B18D (nr.96802), att den ska ha överväxel, vara ljusblå 89 och ha svart inredning. Allt stämmer ju även hos Transportstyrelsen.
Det var ju bara det där med HK-antalet.

På Volvo Amazon Picture Gallery står det om 122S 1965:
"Undantag finns, men P 120 i 122 S utförande säljs i princip inte i Sverige".
Jag blir ju själv osäker. Men det står ju "Undantag finns"..

Så hur går jag vidare? Någon som har en vettig idé? Någon jag kan kontakta för att få ett intyg?
Har inte provat prata med Bilprovningen. Kan det vara en väg att gå?

Länk till bilder där även ID-brickan (eller vad det nu heter) finns:
http://galleri.domherre.se/#!album-76-13

Skulle det vara helt omöjligt att ordna så det blir rätt, är jag inte helt främmande för att behålla bilen. Den gör en ju lycklig varje gång man tar en tur
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fixa så det blir rätt på Transportstyrelsen

Post by Lars Bd »

roberth wrote:"Undantag finns, men P 120 i 122 S utförande säljs i princip inte i Sverige"
Du har en P130 i 122S utförande.

Förmodligen är ett papper från Volvo enda möjligheten att få ett fel rättat på ett korrekt sätt. Du kan göra en registreringsbesiktning för höjd motoreffekt men då kommer det att stå motorn ändrad i papperen vilket gör att man som köpare blir misstänksam.

Det finns max 15st P120 i 122S utförande av 65 års modell hos bilregistret idag medan det finns kanske 2-300 av P130 i 122S utförande av samma årsmodell.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Fixa så det blir rätt på Transportstyrelsen

Post by roberth »

Tack Lars för infon! Du är en klippa! Hur kan du ha sådan koll?
Då får det vara och folk får tro vad dom vill.
Den är ju så pass vacker att jag lika gärna kan behålla den.
Men tror jag ska försöka hitta någon på Volvo som kan hjälpa mej. Känns hopplöst men också lite utmanande.
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Fixa så det blir rätt på Transportstyrelsen

Post by Kalle »

Du kan kolla på min på Transportstyrelsen om det kan vara till någon hjälp. ERX672.
Kanske kan du använda det som argument för ändring.
-68 Combi
-65 Sport
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Fixa så det blir rätt på Transportstyrelsen

Post by roberth »

Tack för hjälpen Kalle. Kan man ha som referens.
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fixa så det blir rätt på Transportstyrelsen

Post by Lars Bd »

Problemet är att de på transportstyrelsen inte vet att bilarna ursprungligen var motormässigt identiska samt att ingen av bilarna har fått motorn utbytt/ändrad på de senaste 50 åren, jag förmodar att Kalles bil också är en 122S 65:a. Ska man vara extra negativ vet inte heller Volvo vilken motor som idag sitter i bilen så de kan förmodligen inte ge intyg på motoreffekten utan att kolla upp bilen. Frågan är också om någon på Volvo idag ens vet hur en P130 i 122S utförande ska vara utrustad?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: Fixa så det blir rätt på Transportstyrelsen

Post by Per M »

seriösa "köpare"o "samlare" som letar efter en speciell bil vill ha (matching numbers) det vill säga original motor och låda med rätt nummer från fabrik, även karossnummer och chassinummer skyltar kvar och även oförstört chassinummer vanligt förut att såga hål för värme rör från tex bensinvärmare lite här o där tyvärr.

att stirra sej blint på vad som står i registreringsbevis som det kan vara lite olika fel på, antal ägare, längd, vikter, och motor effekt kan variera så det är ingen mening att lita blint på vad som står där. det är bilen man ska granska.

Volvos arkiv kan du få fram motor och växellådans nr för att kolla om det är original vidare så kan du nog få siffrorna justerade av någon kunnig person på en bra besiktnings station utan att registrera om, står 50KW nu ska stå 66KW

Vanligt är att använda just sport 65-66 till "historisk racing mm" jag personligen skulle bygga en kopia av en sport i sället för att bygga om en fin sport originalbil, om man ändå ska bygga om (vissa) detaljer istället för en original sport, eller går dom just fortare om det stå 13235på typ plåten ? :S

fin bil du har //Per
Last edited by Per M on Tue May 12, 2015 12:04 am, edited 1 time in total.
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: Fixa så det blir rätt på Transportstyrelsen

Post by Per M »

Försök även få fram första registreringsbeviset när bilen hade länsbokstav i det står det garanterat rätt motoreffekt
sen är det bara åka till besiktningen eller skicka post till transportstyrelsen men skicka inga original dokument, dom försvinner så lätt

//Per
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Fixa så det blir rätt på Transportstyrelsen

Post by roberth »

Där sa du något.
När jag köpte bilen för nio år sedan så beställde jag ju all info om bilen från SVAR (Svensk arkivinnformation) och när jag nu letar bland papperen så
banne mej! Chassienr. 131870.
Reg.nr AC67932 och där står även Fabrikat " Volvo 13235" Motoreffekt: 90hk.
Anm. Överväxel.

Tack för tipset! :grin:
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: Fixa så det blir rätt på Transportstyrelsen

Post by Per M »

Perfekt att du har pappret! nu ska du inte ha några problem att få rätta uppgifter i registreringsbeviset

forumet är till för att hjälpa Amazon vänner :grin:
//Per
Post Reply