Var sälja och för hur mycket?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
bubblebobble
Posts: 3
Joined: Mon May 04, 2015 8:15 pm

Var sälja och för hur mycket?

Post by bubblebobble »

Hej!
Jag funderar på att sälja min Amazon av 1970 års modell. Bilen är Californiavit och allt är helt i original, frånsett rullbälten fram och ett extra bromslyse i bakrutan. Den fick en underredesbehandling när den var ny som gjordes om för 4 år sedan. Karossen är i stort sett helt rostfri. Den har två tidigare ägare: min farfar och min pappa. Bilen har en krockskada från tidigt 70-tal då min farfar blev påkörd. Denna skada är snyggt lagad och syns endast inifrån bakluckan där man ser att den haft en buckla på ena bakflygeln. Inredningen är i kanonskick frånsett att förarsätet är lite nersuttet. Bilen har rullat 9800 mil. Bromsarna är nyrenoverade, avgassystemet ska bytas nästa vecka och därefter ska den besiktigas.

Jag har förstått att min bil är en riktig pärla för entusiaster. Själv har jag varken tid eller kunskap att ha kvar bilen. Bilen stod i ett garage mellan 1992 och 1999. Därefter har jag har fixat iordning och kört med den under några somrar, men nu inser jag att jag har mer nytta av pengarna.

Nu till mina frågor: Var säljer jag den lättast till mest förtjänst? Blocket? Jag vill gärna att den hamnar hos ngn som uppskattar en bil i originalskick men samtidigt vill jag ha ut vad den är värd. Är 40-45 000 kr rimligt?

MVH
Mats
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Var sälja och för hur mycket?

Post by Fredrik Lofter »

Nu är det både svårt och vanskligt (lätt att det blir fel) att värdera en bil enbart på bilder, vilket du inte ens visar, men utifrån vad du beskriver skulle jag säga att du ligger ungefär rätt i pris. Jag ärvde en 69:a med liknande förutsättningar för drygt 15 år sedan och även om den inte längre är i samma originalskick så värderades den då till 35' av försäkringsbolaget. Min bild är att priserna sedan dess har gått upp.

Folk har idag råd, tid och intresse för en andra (mer entusiastbetonad) bil på ett sätt alla kanske inte hade tidigare och det gör att priserna går upp. Det är i alla fall min bild. Om Amazoner tidigare EPA-konverterades och mer hade betoning av "min första bil" eller kördes av gubbar/gummor som en gång i tiden plockade ut den som ny, båda av vilket det finns visst inslag av än idag, så har intresset för Volvo Amazon som ren entusiastbil ökat de senaste 10 åren. Det vittnar tillgång och efterfrågan om på sport- och GT-modellerna.

Intresset är stort även i utlandet och i motsats till vad en del tycker så finns det precis ingenting som säger att din bil skulle hamna i sämre händer bara för att köparen kommer från ett annat land. Du vill säkert ha skäligt betalt för din bil och du vill säkert att den ska bli väl omhändertagen. Där saknar nationalitet helt och hållet betydelse. Blocket är antagligen den sajt som har störst spridning i Sverige (och dit hittar även många utländska köpare).

Lycka till!

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Var sälja och för hur mycket?

Post by Gunnar S »

Hej!

Instämmer helt med Fredrik och skulle bara vilja säga att:

Utifrån vad du beskriver så tror jag att du har goda förutsättningar att det ska kunna bli ett lyckat avslut på en eventuell affär.
Få ägare och nästintill fullständig historik drar upp priset. Proveniens skulle man kunna kalla det där med historiken.

Modellår är en annan parameter. Vissa spekulanter letar febrilt efter just den rätta årsmodellen som de reste i som barn...
Den där gamla krockskadan berättar något om bilens historia och bilar (i gott skick) med historia betingar, generellt sett, högre värde än minutiöst renoverade utställningsexemplar.

Hur pass noga är du med att bilen ska stanna i Sverige? På kontinenten finns det gott om penningstarka Amazon-entusiaster. Börja dock med att göra en värdering av vad du tycker är viktigast: Så mycket pengar som möjligt eller att bilen absolut stannar här. Vi kan ju trösta oss med att ingen (!?!) idag köper en Amazon och bygger folkracebil av den.

Blocket brukar fungera. Ett annat sätt är att besöka någon av landets större Volvoträffar under sommarhalvåret. I varje fall för att få lite intryck och input av folk som har lite koll på saker och ting. Vem vet, i slutändan du kanske helt enkelt behåller bilen.

Jag gör inte anspråk på att ha alla svar och det finns naturligtvis saker jag har förbisett.

Hoppas det ordnar sig.

Ps: Bilder skulle underlätta.

Gunnar
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
bubblebobble
Posts: 3
Joined: Mon May 04, 2015 8:15 pm

Re: Var sälja och för hur mycket?

Post by bubblebobble »

Stort tack för era svar! Jag ska försöka ordna bilder nu i helgen.
/Mats
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Var sälja och för hur mycket?

Post by Hasse63 »

Många ångrar att de säljeroch din är mer speciell än andra, jag hade aldrig sålt en som är så fin och som bara varit i släktens ägo... Tänk efter innan...
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
bubblebobble
Posts: 3
Joined: Mon May 04, 2015 8:15 pm

Re: Var sälja och för hur mycket?

Post by bubblebobble »

Hasse63: Jag förstår din synpunkt. Jag har funderat på att sälja den i flera år, men inte klarat av det. Har fortfarande inte riktigt bestämt mig. ;-)

Här är i alla fall några bilder på bilen. De är några år gamla men den ser likadan ut idag. (Tejpen på ratten var bara för att inte repa ratten när jag hade på en låskrycka).
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image[/img]
Gösta
Posts: 9
Joined: Sat Aug 01, 2015 7:01 pm

Re: Var sälja och för hur mycket?

Post by Gösta »

Den är fin. Är den såld?
Göran i Björnarbo
Post Reply