Polis amazoner

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Polis amazoner

Post by Per M »

Någon som vet hur många amazoner som såldes till polisen mellan 58-70 ? eller annan info?

1958 levererades dom första 11 amazonerna (källa tidningen svensk polis)

(Lektyrs augusti nummer 1967 meddelas att Volvo hade leverat 50 st Volvo 123 GT till Polisen) (ej GT men 133341MP dvs Polis Sport)


En uppgift är 750 st tillverkade polis amazoner (källa tidningen klassiker) mf

ingen som vet något? sålda per år till polisen antal combi mm?

//Per M
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Polis amazoner

Post by Lars Bd »

Det finns dessutom bilar som inte var beställda som polisbilar, där polisen köpte den hos sin lokala handlare vid akutfall. Dessa har då inte typkoden för polisbil utan den normala civila typkoden, inte heller S-koder för polisutförandel finns då.
Du kanske har uppgifterna på 69-kombi själv, 122S i kombiutförande fanns inte 69 men polisen fick köpa sådana. Möjligtvis kunde även andra myndigheter få specialbilar, kanske tullen som skulle jaga smugglare men någon mer kan jag inte tänka mig.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
T.Claesson
Posts: 1
Joined: Sun Jan 04, 2015 12:44 am

Re: Polis amazoner

Post by T.Claesson »

Det skulle vara intressant med info om polisamazoner, min '68 kombi är en gammal svart/vit polisbil.
Idag är den röd och ingenting av polisutrustningen finns kvar, endast typskylten skvallrar om dess tidigare liv.

Image
Post Reply