Amazon, 4-dörrars, årgång 1959

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Vende
Posts: 1
Joined: Sat Apr 02, 2016 12:12 pm

Amazon, 4-dörrars, årgång 1959

Post by Vende »

Jag håller på att hjälpa en vän att röja upp i ett hus och där står en Amazon av årgång 1959 i garaget, som har stått avställd i 30 år.
Kan det vara något som går att sälja eller skall man låta skrota den?
Alla svar som hjälper mig att komma vidare mottas tacksamt.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon, 4-dörrars, årgång 1959

Post by A-masen »

Jag är inte spekulant, men tror att jag får majoriteten av forumet med mig när jag säger: Den får absolut inte skrotas i detta läget. Lägg ner all energi du (ni) har på att försöka sälja den! (Om ni inte själva blir lockade att få den körduglig?)
Börja med att plocka fram dokumentation om bilen, senaste registreringsnummer, serienummer och eventuellt motornummer, senaste ägare etc. etc. Forska fram om den fungerade när den ställdes av eller om den var trasig då och även vad som eventuellt var trasigt. Använd med fördel även kamera för att dokumentera. Var beredd på att visa upp bilderna här oavsett bilens skick.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon, 4-dörrars, årgång 1959

Post by QV »

Har den stått i garaget i 30 år så är det ett bra objekt.
30 år i garage betyder mindre rost (förhoppningsvis) och det finns alltid köpare på sakerna.
Att en bil inte mår bra av att stå still i 30 år och allt i broms och lagerväg tar stryk bara av att vara still hoppas man ju att köparen är medveten om.

B16 amazoner (där 59 ingår) har börjat klättra upp lite i värdet.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Amazon, 4-dörrars, årgång 1959

Post by Lars Bd »

Det beror också på varför den blev undanställd för 30 år sedan och hur garaget sett ut under de åren. De få upplysningar du gett kan betyda att den knappt duger till skrot eller att den är i perfekt originalskick och värd över 100000kr.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon, 4-dörrars, årgång 1959

Post by Amazon »

Ta lite bilder på den och lägg upp.
Volvo P1200VB 1958
Post Reply