Rullande årtal för besiktningsbefrielse

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Rullande årtal för besiktningsbefrielse

Post by Lars Bd »

Nu verkar det som att de flesta Amazonerna blir besiktningsfria nästa år. https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... zxuS4l8IyQ
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse

Post by QV »

Det ämnet diskuteras livligt i vissa forum och ren generelt tycker jag att det är fel.
Inför tvåårskontroller på alla fordon äldre än 30 år istälet.

Blir det för många "avarter" alltså folk som köper en ex Amazon och besiktigar den för att sedan bygga om med stora V8 eller dyligt så kommer vi övriga få problem med polisen....
Blir avarterna för många så kommer det synas i försäkringspremierna.....

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse

Post by Lars Bd »

Detta lägger dessutom ett stort ansvar på ägaren. Visserligen fritar inte nuvarande kontrollbesiktning ägaren från ansvar men besiktningen är en opartisk bedömning av fordonets skick. Vissa saker är också svåra att kontrollera själv.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Fulagula
Posts: 53
Joined: Tue Nov 22, 2016 4:13 pm

Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse

Post by Fulagula »

Underbart..!!! Vad klagas det över?? Den som vill besikta får väl boka tid ändå..

Inget som Sverige styr, blir samma i hela EU.

Vadå besiktning vart annat år? Det är väl precis så det är idag..
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse

Post by Lars Bd »

Fulagula wrote: Sat Feb 25, 2017 7:40 pm Vadå besiktning vart annat år? Det är väl precis så det är idag..
Nej så är det inte, fordon före 1950 är helt befriade från besiktning under vissa förutsättningar och detta syftade QV på med
Inför tvåårskontroller på alla fordon äldre än 30 år istälet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse

Post by Nils Järnberg »

QV wrote:Det ämnet diskuteras livligt i vissa forum och ren generelt tycker jag att det är fel.
Inför tvåårskontroller på alla fordon äldre än 30 år istälet.

Blir det för många "avarter" alltså folk som köper en ex Amazon och besiktigar den för att sedan bygga om med stora V8 eller dyligt så kommer vi övriga få problem med polisen....
Blir avarterna för många så kommer det synas i försäkringspremierna.....

/Jan
Vad för problem med polisen kan man få för att andra missköter sig?

Dessutom gäller väl inte försäkringen, om bilen inte stämmer överens med papprena?

Personligen kommer jag nog att låta någon besiktningsstation att kolla bromsar o.dyl. Vartannat år i fortsättningen också, men det känns alltid skönt med frihet.

Under ansvar alltså.......


Förr fick man ju körförbud med 5,5:or, nu känns det som man har fått lite mer nykter syn på tillvaron.

Äntligen med Amazon igen!
Fulagula
Posts: 53
Joined: Tue Nov 22, 2016 4:13 pm

Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse

Post by Fulagula »

Precis det jag sa, idag besiktar vi väl alla fordon som är äldre än 30år vart annat år..

Och fordon är är äldre än årsmodell -50 är befriande, tycker det låter som en strålande idé! Behöver bara klämma igång liket och få den till Sbp 1gång till, sen förevigat skattad och besiktad! Vem kan klaga över det??
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse

Post by Lars Bd »

Fordon av årsmodell 1950 och tidigare är också äldre än 30 år.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse

Post by QV »

Fulagula wrote: Sun Feb 26, 2017 7:45 pm
Och fordon är är äldre än årsmodell -50 är befriande, tycker det låter som en strålande idé! Behöver bara klämma igång liket och få den till Sbp 1gång till, sen förevigat skattad och besiktad! Vem kan klaga över det??
Det är just det som är problemet. Liket som är ett lik och inte går igenom besiktningen har inte fått någon kärlek innan. Om den nu får en dos och går igenom Sbp.... Varför skall den då få kärlek efter när den inte fick kärlek innan...... Skatten kommer du inte undan. Det är en registerhållningsavgift. När man sedan tröttnar på liket igen och säljer den så får nya ägaren köra liket vidare utan besiktning...

En bil före 1950 är gammal och i originalläget inte direkt körbar i motorvägsfarter och det finns inte så många av dom.
Amazoner finns det 30,000 av i registret. 15,000 av dom inreggade.
Nu har jag ingen statestik hur många bilar före 1969 det finns men 50,000 skall väll inte vara en orimlig gissning.
Det är bara att hoppas att de blir väldigt petiga när bilen skall igenom den sista besiktningen.

Om förslaget går ignom får man väll börja lobba för att bilar som inte besiktigs frivilligt vart annat år får en högre försäkringspremie.
Om tio år är det bilar före 1980 som är 50 år.... Blir sedan bilar äldre än 50 år en "ungdomsbil"

Allt detta om man vill se lite negativa sidor av saken.

Är man positiv så betyder det att alla bilar äldre än 50 år kommer att köras på söndagar i fint väder till någon fikaträff..

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse

Post by QV »

Nils Järnberg wrote: Sun Feb 26, 2017 1:53 pm Dessutom gäller väl inte försäkringen, om bilen inte stämmer överens med papprena?
Vad betyder det för motparten?
Är det som att krocka med en oförsäkrad bil?

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse

Post by Nils Järnberg »

Jag vet inte vad det innebär att krocka med en oförsäkrad bil. Eller en som har oregistrerade ändringar heller för den delen.
Last edited by Nils Järnberg on Wed Mar 01, 2017 6:06 pm, edited 1 time in total.
Äntligen med Amazon igen!
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: RE: Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse

Post by Nils Järnberg »



Det är som sagt, skönt med förtroendet att sköta sin egen bil.
Men jag har aldrig upplevt det besvärligt att besikta hobbybilen.
Äntligen med Amazon igen!
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse

Post by Lars Bd »

Så länge bilen är trafikförsäkrad ska det inte innebära några problem för den icke vållande.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse

Post by Weber_b20 »

QV wrote: Wed Mar 01, 2017 8:59 am Om tio år är det bilar före 1980 som är 50 år.... Blir sedan bilar äldre än 50 år en "ungdomsbil"
Just denna frågan är rätt så intressant faktiskt.. Naturligtvis kommer sådanna bilar bli åtrovärda av grabbar med kepsen bakofram! :D

Fast personligen tror jag inte vi kommer se så många ungdomar i gammelbilar av samma orsak.
Om efterfrågan ökar kommer även priset öka, vilket får till följd att den kategorin bilister inte kommer ha råd att köpa dom!!
(dessutom tenderar dom o va lite känsliga beträffande åkkomforten, dom vill hellre ha en sprajlans ny bmw med skinnfotöljer som man sover gott i)

För oss som gillar att bygga om bilen, kommer den nya lagen vara toppen. Har vi dessutom kommit upp i ålder, så har vi faktiskt (oftast) tillräckligt med självbevarelsedrift nog att inte åka 200km/h med en bil med bristfälliga bromsar..
Helt plötsligt slipper man bekymra sig för att en nitiskt besiktningsman ska klanka ner på småsaker, bara för att det inte råkar va orginal (typ dubbla webrar och vass kam i en amazon)

Tyvärr finns det ju nötter också, så helt problemfritt lär det ju inte bli.. Men jag antar att vi lär återkomma o diskutera den saken till o från dom närmsta 20 åren ändå så.. :roll:
User avatar
Matilda_J
Posts: 3
Joined: Thu Aug 11, 2016 5:32 pm
Location: Ystad
Contact:

Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse

Post by Matilda_J »

Det är bara att hoppas att de blir väldigt petiga när bilen skall igenom den sista besiktningen.
Tycker denna diskussion är intressant att läsa.
Post Reply