Vad har ni med er? / Amazon go bag

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Vad har ni med er? / Amazon go bag

Post by Fredrik Lofter »

Reservhjul och en mer modest verktygspåse följde ju med Amazonen vid köpet (ny), men vad har ni alltid med er i bilen när ni kör med den idag? Och vad, utöver det, tar ni med er på långfärder (30 mil eller mer)? Ståltråd och silvertejp :wink: gissar jag kommer högt på listan men hur ser den ut? Vad finns i din Amazon "go bag".
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Vad har ni med er? / Amazon go bag

Post by Arne »

För 30 mil har man inte så mycket med sig, men vid längre utflykter brukar jag ha en bränslepump, generator, najtråd, kattskrypare, fläktrem, lite kabel och så förstås lite verktyg. Det är omöjligt att vara helgarderad, men det som man tror kan gå sönder har man med sig och inte så lätt att få tag på.
AVG
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vad har ni med er? / Amazon go bag

Post by Lars Bd »

Den största skillnaden mot en bil av årsmodell 2017 är att Amazon har brytare och förgasare så förutom det som du skulle ha med i din 2017 bil bör du ha brytare och förgasarmembran om du har en sådan förgasare. Samt verktyg för att byta dessa.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vad har ni med er? / Amazon go bag

Post by A-masen »

Jag har haft en någorlunda ren jutesäck i bilen. Den tänkte jag använda vid punktering och liknande missöden. Och jag fick faktiskt användning för den också. Jag stog på knä och skruvade av respektive på hjulen. Detta var mitt i vintern så det var snö på marken och kallt. Det satt en glasflisa i däcket, ungefär stor som en "förra generationens" 5-krona. Detta är många år sedan och mina utslitna knän skulle knappast hålla för en sådan påfrestning i dag med en jutesäck som enda skydd. Även om den var vikt ett par gånger.
I vår moderna tid finns det ju knäskydd av skumplast/gummi att köpa, men en jutesäck blir väl mer tidsenlig i en Volvo Amazon? Och det utrymmet den eventuellt tar ser mer "naturligt" ut.
Och när man ändå är igång kan man ju nämna arbetshandskar också. Jag har många gånger provat och funderat på våtservetter för oljiga händer, men det finns inte vad jag vet (eller har hittat) Någon annan kanske har bättre tips?

Till den som funderar, en glasflisa i däcket? Stålradialdäck fanns vid den här tiden och sommardäcken till bilen, Pegeuot 404 var Michelin med sitt klassiska mönster. Men vinterdäcken var fortfarande textildiagonaldäck i mitten på 70-talet.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad har ni med er? / Amazon go bag

Post by QV »

För mycket....

Det som har havererat eller kronglat under mina 4200mil är
Lossad kabel från blinkerslampan bak
Generator och laddningsrelä (med AC och Halvljus så ligger förbrukningen på 70% av märkeffekten) har brunnit
Fördelaren kronglade innan min renovering
Tändspolen gick hädan
Kamdrevet (troligt, har inte kollat ännu)

För att byta en brytare så behövs 2st 7mm blocknycklar

Men i dagens läge är det "bara" verktyg och ett försthjälpen kitt med lampor, brytare och kilrem
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply