Service - vad och hur ofta?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Service - vad och hur ofta?

Post by Fredrik Lofter »

Basservice är viktigt och stämplarna i serviceboken brukar kontrolleras noga när en bil säljs. Det finns ett bra verkstadsdokument från Volvo kring 1000-milsservice att följa och om man vill ladda ned det så finns det här. Men jag gissar att det inte längre är särskilt många av oss som lämnar in vår Amazon till en auktoriserad Volvo-verkstad för basservice (och ännu färre auktoriserade Volvo-verkstäder som tar emot en Amazon). Det är nog fler och fler Amazoner som går som entusiastbilar snarare än bruksbilar och inte rullar mer än kanske 100 mil om året.

Hur ofta bör man serva en entusiastbil som rullar 100-mil om året? Är det milen eller tiden som spelar roll? Vad säger ni?

Vad ingår när ni servar era Amazoner och hur ofta gör ni det? Byter ni t.ex. olja och oljefilter varje år? Tänddetaljer?

Eller är det "vid behov"?

Bara lite nyfiken...

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Service - vad och hur ofta?

Post by Lars Bd »

Eftersom jag tidigare körde 1000 mil per år var det lämpligt att byta olja en gång årligen. På en bil som endast gick 100mil per år skulle jag förmodligen låta upp till 5 år gå mellan oljebytena. Oljans åldring påskyndas vid stigande temperatur och är i princip obetydlig då motorn är kall vilket borde betyda att milen är den viktigaste parametern i den frågan.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Service - vad och hur ofta?

Post by QV »

Många anser att oljan får kondensvatten under vinterförvaringen och dessa personer säger att man skall byta olja på hösten samt byta olja igen på våren. Man skall även om möjligt ta bort fördelaren och köra oljepumen så att motorn blir trycksmörjd innan man startar upp den på våren....

Själv servar jag enligt följande
rundsmörjer undersida var 250 mil
justerar bakbromsar 250´- 500 mil
olja, filter, allmän uppsmörjning efter 500mil.
tändstift vid behov (1000-1500 mil)
luftfilter 2000 mil
bakaxel 4000 mil
Växellåda 4000 mil
Detta oavsett årtal

ventilspel och tändning vid behov eller om man är på mekhummör
Totalrenovering av bromssystem (enkrets) vart 10 år.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply