En fråga om motorvarv

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

En fråga om motorvarv

Post by A-masen »

Jag kom att fundera på varvtalsmätning på motorer och då stötte jag genast på ett problem.

På en fyrcylindrig motor snurrar ju vevaxeln två varv medan kamaxeln bara snurrar ett varv. Hur blir det på 5, 6 och 8-cylindriga motorer. Hur snurrar vevaxlarna i förhållande till kamaxlarna där? I mitt resonemang utgår jag från att man mäter motorvarvet på hur kamaxeln eller fördelaraxeln snurrar. Och det finns ju även 3-cylindriga motorer. Vissa traktorer t.ex. Men där är väl vevaxeln så kort så det är enklare att dela den på 3? Alltså 360/3=120°
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: En fråga om motorvarv

Post by 46-68 »

Alla hyfsat normala fyrtakts raka eller v-motorer har kamaxlar som går med halva vevaxelvarvet, oavsett antalet cylindrar.
Stjärnmotorer blir annorlunda, där styrs ventilerna av roterande kamskivor och samma skiva betjänar flera cylindrar så där blir det krångligare.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: En fråga om motorvarv

Post by A-masen »

OK! Tack för det. Du har rätat ut ett frågetecken.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En fråga om motorvarv

Post by QV »

Men en varvräknare kopplas normalt mot tändspolen i dessa gamla bilar och då får man 4, 5, 6 eller 8 pulser per 2 motorvarv och därmed måste man koppla om varvräknaren så den har någon chans att visa rätt.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply