Verkstadstvätt?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Verkstadstvätt?

Post by A-masen »

Jag kollar rätt ofta på YouTube där händiga människor renoverar bl.a gamla verktyg och redskap. Några ganska intressanta och några andra inte så imponerande. (Det används mer vinkelslip än smideshammare och städ i vissa filmer)
I den här filmen:

https://www.youtube.com/watch?v=TtBeYsx0kEs

är det en som renoverar ett äldre skruvstycke och lägger ner lite arbete på det. Det hör till dom kategorier som jag tycker är imponerande.

Hursomhelst, renoveraren har en tvättbalja av någon typ som ofta förekommer i denna typen av filmer. Jag kan inte påminna mig att ha sett någon sådan i verkliga livet. Jag har i och för sig inte sett allt ännu. Tvättbaljan är den röda anläggningen en bit in i filmen, med spolmunstycke och slask.
Är detta A: En vanlig "diskbalja" med vatten och något rengöringsmedel? Eller är det B: Något "extra-special", t.ex ultraljudstvätt eller något annat teknologiskt? Eller är det C: Något alldeles nytt och speciellt högteknologiskt?
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Verkstadstvätt?

Post by Weber_b20 »

Vilket sammanträffande, jag också :D

knappast svar på din fråga, men har du några tips på duktiga renoverare??

favoriten än så länge är "hand tool rescue"
absoluta favvo pp tuben som dock inte är kopplat till renovering är "this old tony"
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Verkstadstvätt?

Post by A-masen »

Ja, favoriter? Det har jag flera, men det skulle nog vara den här My Mecanics som första namn. Han nytillverkar gärna detaljer för att få till det rätt. Men man kommer lätt in på flera som helt nytillverkar verktyg och föremål. Vi har inom "vårt" närområde en smed i Växjö som är väldigt imponerande. Han gör lite annat också som är intressant. Torbjörn Åhman heter han.
I USA har dom en man som renoverar och tillverkar bl.a hästdragna vagnar och andra fordon. Det är både grovsmide och träslöjd. Mycket intressant. Engels Coach Shop.
Mera från den delen av jorden, men i Kanada. Där finns en duktig snickare som gör det mesta själv. Matthias Wandel. Kunnig och vetgirig. Mäter och provar gärna olika tekniker för att det skall hålla. Tillverkar sina verktyg och utrustning själv.
En lite roande händelse. För ett par år sedan hittade jag en man i USA som tillverkade ett bänkskruvstycke efter en riktig förebild. Det var alltså ett mindre skruvstycke av något känt fabrikat som har lite kultstatus (som jag just nu har glömt namnet på. Kanske Wilson eller något liknande?) Jag kom in i något avsnitt 11 - 12 - 13 eller något liknande.
Men har man börjat att se något intressant vill man ju gärna se fortsättningen och helst slutet också. Så jag letade upp första avsnittet och började kolla i genom i kronologisk ordning. Han "grovfräste" stålbitar och och svetsade ihop dom. Sedan filade han fram formerna. Han berättade en hel del om det han gjorde så varje avsnitt kunde bli 20 - 30 minuter långt. Mycket spännande och intressant, men innan skruvstycket var klart var det uppe i 34 avsnitt!!!
Kanske mer än tio timmar. Men det blev snyggt i alla fall.
Namnen jag nämner här är sökbara direkt i YouTube.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Verkstadstvätt?

Post by A-masen »

Ett tillägg: Här är mannen som gjorde skruvstycket: https://www.youtube.com/user/oxtoolco
(Men jag hittar dessvärre inte alla hans filmer)
Post Reply