Div ritningar,Uppdat Dieseltrollets krängningshämmarhållare

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. Uppdat B16.

Post by Hasse63 »

De var nog ja med ser jag, 10mm ska det vara på båda dessa hål, står så på ritningen nu :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Kajan
Posts: 10
Joined: Wed Aug 12, 2009 9:47 pm

Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. Uppdat B16.

Post by Kajan »

Kanon fint! Blir till att svarva sig kamlagers avdragare när skolan börjar igen :D
Gullan
Posts: 78
Joined: Thu Aug 27, 2009 8:48 pm
Location: Hässleholm

Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg

Post by Gullan »

Hasse63 wrote:Något annat specialverktyg till B16-18-20 som önskas :?: tror jag kan fixa de mest förekommande med lite respons.
Om man får önska sig så.... varför inte en rattavdragare. Och Hasse... tack för att du ställer upp o fixar ritningar, ovärderligt..... :D
Gullan en 4dr med automatisk växellåda.
Anno 1965
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. Uppdat B16.

Post by mikael »

ett proffs är du på detta .ditt jobb vad är det, ritare antar jag .har visat några kompisar dina verk .betyg du är en som vet vad du gör ,=100% av alla
själv har jag en pärm med dina ritningar inplastade .
texten på pärmen är proffsritade verktygs detaljer amazon p1800 m.m.

tackar tackar :wink:
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. Uppdat B16.

Post by Hasse63 »

Så kul med positiv respons, mera mera :D

Jag jobbar på ett Serviceboende för lätt förståndshandikappade nu för tiden, innan på en bilskrot. Har gått en industriplåtslagarutbildning för ca. 30 år sen och då lärde jag mig ritningsläsning.

Ska försöka mig på en rattavdragare bara jag hittar min originalratt :roll: Eller om någon vill skriva ner måtten mellan de båda skruvarna och längden på dom, även den mittre så fixar jag resten :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. Uppdat B16.

Post by daniel_sandberg »

Vad för karroseriskruv använde du? Några speciella eller tog du det du hade hemma? Hittade ett gäng skruva hos farsan som såg ganska vettiga ut. Typ takplåtsskruvar så behöver ett par större brickor för att det ska bli bra. Finns det någon tumregel om hur grov borr man ska ha i förhållande till skruven? typ lika grov borr som tjockleken på kroppen på skruven kanske?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. Uppdat B16.

Post by Hasse63 »

Eftersom jag jobbat på en bilskrot och ränsat undan en massa krocktestade saabar så har jag tagit redas på "nya" skruvar. Minns inte hur dom såg ut dom jag använde.

Ett tips är att slå hål med en pryl så får man mer att dra fast i.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. Uppdat B16.

Post by A-masen »

Får jag inflika en liten detalj här, om det nu är ett gångbart tips?
Jag har jobbat med elektronikmontage förut, och bl.a. Ericsson hade väldigt mycket utrustning med en typ av självgängande skruv. Den förekom i dimension från M3 upp till M6, som jag kom i kontakt med. Det var uteslutande kullrig Torx-skalle på den.
Skruven var svagt konisk i spetsen, men även lite "trekantigt" fasad dom första millimeterarna. Inga skarpa trekanter, men tittade man på skruven framifrån, så kunde man skönja trekantformen. Och dom gick inte bara in i tunnplåt, utan skar sig in i flera millieter tjockt gods. Och dom var alltid gulkromaterade, så det var ett litet rostskyddsplus.
Dessvärre har jag rakt glömt av beteckning på den här skruven, men den användes som sagt av Ericsson, och ryktesvis sas det att den gick att köpa hos dom större leverantörerna. Prova den här t.ex:
http://www.sifvert-skruv.se/katalog/127 ... e.2010.pdf
Eller den här:
http://www.solidcomponents.com/company/ ... AA&Lang=46

Jag skall inte påstå att det är just dom här typerna som jag har länkat till, men dom är väldigt lika till utseendet i alla fall.

Har man någon bekant som jobbar i eller i närheten av Ericssons utrustningar, främst AXE-växlar och liknande, så kan man ju höra sig för om vederbörande eventuellt vet något om typbeteckning på skruven.

Annars finns det en enkel tumregel när det gäller M-gängor. Storlek på hålet innan gängskärning får man fram genom att multiplicera skruvdiametern med 0,8. Då får man rätt borrhål för gängtappen.
Exempel: En M5 skruv, 0,8 x 5 = 4.0. Eller en M8, 0,8 x 8 = 6,4. Denna enkla tumregel lär hålla ända upp till M14. Om någon petimeter läser på baksidan av ett skjutmått, så upptäcker han att det inte stämmer riktigt, men vi talar om hundradelar av en millimeter, och vad gör det i sammanhanget? Med ett lite ofräscht och slött borr, eller en lite klumpig handborrmaskin, så har man ändå spelat bort dom hundradelarna.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. Uppdat B16.

Post by Lars Bd »

Vad beträffar tumregeln på M gängor så blir felet ibland större än några hundradelar tex M10 ska borras med 8,5mm dvs 0,5 mm större än tumregeln, på vissa andra stämmer det däremot tillräckligt bra. En exaktare metod är att ta gängdiametern minus stigningen, då stämmer det någorlunda på samtliga dimensioner även på M-fingäng samt UNC/UNF.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. mm mm

Post by A-masen »

Som av en händelse hittar jag den här artikeln i tidningen Ny Teknik, som apropå till mitt inlägg om skruvar längre upp i tråden. Det står 25 år i inlägget, och det kan stämma bra med när jag såg den första gången.
Bilindustrin går i spinn över trekantig skruv
Av: Hans Dahlquist Ny Teknik.
Publicerad 2010-03-30, 11:47 11 kommentarer
Äntligen har det lossnat för skruven som inte lossnar. Volvo, Jaguar, Ford är några av dem som gått över till den självlåsande, trekantiga skruven som gör sina egna gängor.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/automati ... 753975.ece
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. mm mm

Post by OddSverre »

Hei.

Ny her på forumet, men har fulgt med en stund, og lest gjennom mange emner.
Bra initiativ å legge ut tegninger på spesialverktøyet.
Om noen kunne lagt ut tegninger av dorene for utpressing og innpressing av ventilstyringer, vore jag tacksam :)

Skal prøve å få lagt ut litt bilder av min 64' 121 i originalt bruksstand etterhvert også.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. mm mm

Post by Hasse63 »

Har du bild på verktyget? Hm. behövs det ett specialverkyg? går det inte att ta hjälp av en skruvskalle och en hammare, en press eller en kraftig pelarborrmaslin bör också gå.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. mm mm

Post by OddSverre »

Det er egne dorer for utpressing og innsetting.
SVO 2818 og SVO2819.
Planen var å samle tegninger på alle verktøyene.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. mm mm

Post by Hasse63 »

Uppdaterad:

Se trådens början :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Bam-bam
Posts: 2
Joined: Sun Nov 18, 2007 7:24 pm

Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. mm mm

Post by Bam-bam »

Stort tack för ritningarna!
Vad gäller avdragare för kamdrev och vevaxeldrev, så kan ett alternativ till egentillverkning vara B-tema:

Deras trearmade avdragare med artikelnummer 19-1127 fungerar för demontering av kamdrevet.
Man skruvar isär avdragarens skänklar och pillar in dem var och en för sig i kamdrevets hål.
När man sedan skruvar ihop skänklarna igen, så sitter avdragaren som berget.

Vevaxeldrevet, som ofta sitter hårdare än kamdrevet, kan tas bort med lageravdragare (art. nr 20-352).
Förutom denna behöver man även två skruvar, UNC 5/16, med en längd om ca 50-60 mm.
Dessa passar i kamdrevets gängade hål.

Då dessa avdragare kostar 65 resp 80 kr, så är de ett prisvärt alternativ till egentillverkade verktyg.
För min egen del handlade valet dock inte om pris, utan om bristande möjligheter till även den
enklaste form av verktygsmakeri... :oops:. Mitt syfte med detta inlägg är ej att göra reklam för B-tema,
utan att ge tips till dem som har samma begränsningar som jag.
Post Reply