Vad är det värt tråden!

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad är det värt tråden!

Post by QV »

med tanke på vad motorer kostade på militärauktionerna så är detta (nästan) ett fynd
http://forum.terrangbil.net/forum_posts ... -spec-b-18

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Vad är det värt tråden!

Post by Shift »

vad kostade de på militärauktionerna?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad är det värt tråden!

Post by QV »

7-9 + moms... då var de nya men ändock

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Vad är det värt tråden!

Post by John »

Vad är en 123 GT renoveringsobjekt egentligen värd tycker 50 000 för den här känns rätt dyrt :shock:

http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_A ... ?ca=10&w=3
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Vad är det värt tråden!

Post by einar- »

vadå, de sitter ju ett GT-märke på bakluckan :roll: :lol:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Vad är det värt tråden!

Post by hakano »

Man kanske får nya bak- och framskärmar med i det priset...
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Marchal skydd

Post by QV »

Är dessa marchalskydd svåra att finna, är de värt 200 st?

/Janne

http://www.tradera.com/MARCHAL-extralju ... _112787341
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad är det värt tråden!

Post by Amazon »

NOS instrumentstoppling till 123GT vad kan en sån vara värd?
Volvo P1200VB 1958
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Vad är det värt tråden!

Post by 123GT »

Amazon wrote:NOS instrumentstoppling till 123GT vad kan en sån vara värd?
...inget bra svar kanske, men...
Jag har svårt att sätta en prislapp, men i min värld är den såklart mer värd än en nytillverkad som kostar ca 2.500SEK. De nytillverkade tillverkas med folie/mönstring/prägling från VOLVO 740/940 från -90 års modell, vilket inte är samma som orginal mönstringen...men nära. Har man ingen NOS detalj så får såklart en nytillverkad "duga" !

Har du hittat en NOS stoppning (och vad värderar du den till) ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad är det värt tråden!

Post by Amazon »

123GT wrote:
Amazon wrote:NOS instrumentstoppling till 123GT vad kan en sån vara värd?
...inget bra svar kanske, men...
Jag har svårt att sätta en prislapp, men i min värld är den såklart mer värd än en nytillverkad som kostar ca 2.500SEK. De nytillverkade tillverkas med folie/mönstring/prägling från VOLVO 740/940 från -90 års modell, vilket inte är samma som orginal mönstringen...men nära. Har man ingen NOS detalj så får såklart en nytillverkad "duga" !

Har du hittat en NOS stoppning (och vad värderar du den till) ?
/ sven

Jag har hittat en kille som har NOS stoppning till både 123GT, vanlig Amazon och tidig Amazon med förlängning ut på dörrsidorna (dock utan förlängningarna). Han har haft dem liggandes i minst 30 år men de ska tydligen vara helt felfria. Tänkte köpa alla tre. Den tidiga instrumentstoppningen hade jag tänkt behålla eftersom jag pysslar med tidiga Amazoner men GT instrumenteringen och den vanliga hamnar nog på tradera så småningom om jag inte hittar någon som har något riktigt intressant att byta mot, ex en NOS växelknopp med V märke :wink:

Jag har något vagt minne om att det var en NOS stoppning ute på tradera för något år sedan som en norrman bjöd en herrans massa pengar för men jag kommer inte ihåg hur mycket.
Volvo P1200VB 1958
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Vad är det värt tråden!

Post by 123GT »

Okey, spännande fynd !
Ja om de nu stämmer att en GT ratt har gått för ca 6.000 på Tradera så kan man ju bara gissa vad en stoppning skulle kunna sluta på för pris !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad är det värt tråden!

Post by Amazon »

123GT wrote:Okey, spännande fynd !
Ja om de nu stämmer att en GT ratt har gått för ca 6.000 på Tradera så kan man ju bara gissa vad en stoppning skulle kunna sluta på för pris !
/ sven

Det var väl inte ens en ratt utan bara själva tutcentrumet? :shock:
Volvo P1200VB 1958
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad är det värt tråden!

Post by Fredrik Lofter »

Amazon wrote:Det var väl inte ens en ratt utan bara själva tutcentrumet? :shock:
Ja, stämmer... Tror t.o.m. det slutade på 7000kr. Utifrån det är det alltid lika roligt när norrmän frågar här på forumet vad en 123GT i si och så skick är värd - vad svarar man på det? En miljard? ;-)

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Vad är det värt tråden!

Post by 123GT »

:lol: ...en miljard är ett bra svar !!!
Prislapp på 6000 el 7000SEk för ett tutcentrum...måste vara "något" högt, kan jag tycka...men säkert värt pengarna i köparens ögon !?

Inget ont om våra norska vänner, men den här "vad är det värt" frågan är ju omöjlig att svara på, eller hur ... och det gäller ju utan koppling till nationalitet !?

En NOS instrumentbrädestoppning borde vara värd MYCKET...men frågan är hur mycket och hur gärna "rätt köpare" vill ha den och söker just den detaljen då den är till salu. Sedan kan man ju fundera på om den är mer värd omonterad och tillgänglig att visas upp som NOS detalj och om värdet sjunker då den är monterad i bil.....hur länge är den sedan ny OCH NOS....ja ja...frågorna är många och vad är en bal på slottet !? :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Vad är det värt tråden!

Post by Gunnar S »

Begreppet NOS har ju blivit lite av ett värdemässigt mysterium. Att visa upp sina NOS-prylar och glänta, bara en aning på skattkistan, håller värdet på en fortsatt hög nivå. Så fort den där instrumentstoppningen eller nåt annat åtråvärt är monterat på bilen så är samlarvärlden en NOS-pinal fattigare och de få som gläds är de som lyckats få tag på den svårfunna detaljen, till sin bil. Alltså finns det en värdemässig motsättning mellan att sälja sina NOS-pryttlar och ha dem kvar, för en säljare. Lång tid på hyllan är heller inte det optimala eftersom ju samtidigt en eventuell efterfrågan kan svalna... Frågan är om det är säljaren eller köparens marknad.
:?

Tål att tänkas på, över en glögg...

"Termen NOS anses avse varor som erbjuds till försäljning och som är tillverkade för länge sedan men som aldrig har använts. Sådant som inte tillverkas längre, och det nygamla föremålet får representera den enda rådande källan."
Fritt översatt från Wikipedia
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
Post Reply