Amazon'er parkerade på skroten.

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Amazonsport »

Den -66 kombin har inget av värde kvar nu, jag skulle köpa höger framdörr på den men fick inte loss skruvarna till gångjärnen. Någon hade provat innan mig och gjort dom nästan runda + att dom alltid sitter som berget. Det var förra sommaren. Så bilden ljuger :(
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Rasmuss »

Har precis lämnat in en 61/62 4D Amazon till skroten i Hovmantorp.(i närheten av Lessebo Småland)
Sitter kvar en 75:as B20 i den annars rätt så ordentligt rensad.

Image

URL=http://forumbilder.se]Image[/URL]

Image

Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Hasse63 »

Du har glömt minst 3 bra saker jag skulle ha tagit rätt på. :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by poolio »

Rasmuss wrote:Har precis lämnat in en 61/62 4D Amazon till skroten i Hovmantorp.
Jag hoppas verkligen det är ett försenat aprilskämt..... :|
Finns ju massor kvar på den bilen juh !!
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by daniel_sandberg »

Och inte såg den rostig ut heller ju. Trist att den blir skrotad ju.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Rasmuss »

Amazonen var rätt hårt lappad och lagad genom åren, mycket rost i hjulhuskanter, golv, framskärmsinfästningar, söndersågad bräda och bakre hatthylla. Taket hårt misshandlat med fula bulor, huven nerslipad någon gång och sedan har bilen fått stå ute i flera år så den var det gravrost på nu. Verkar som någon ungdom hoppat på taket, huven..
Framvagnsbalken helt sönderrostad även om dom undre bärarmarna var bytta vid något tillfälle så dom plockades också.
Bakaxeln var så rostig så tidigare ägare fått svetsa dit nya hemgjorda fästen.
Frontplåten var det säkert något kilo spackel på, vindrutan har mjölksjukan och slipskador från tidigare ägare.

Det som fortfarande är bra är som sagt B20 motorn (8 bultad vev), plåten i underkant av framrutan verkade hyfsat frisk.
Möjligen att man kan plocka bromstrummorna och svarva om dom.

Jag fick chansen att rensa den över en dag (bilen skulle skrotas) och mycket av det som var användbart har räddats men om någon behöver något mera så står den som sagt nu på skroten i Hovmantorp. Det var liksom därför jag tipsade om denna..
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by QV »

Man skall inte "klaga" på hur folk skrotar bilar, detta eftersom det skiljer mycket på hur mycket plats man har för delar samt tillgång på verktyg, polare och intresse. Samt hur "förstående" den bättre hälften är...

I mitt fall skulle jag plocka B20 men absolut inte bärarmar så vad som försvinner skilljer ju markant från person till person.
Det är bra att man kan se bilder på bilen, nu med kompletterande text så kan ju de som bor i närheten av skroten köpa det dom vill ha.

Jag håller själv på att slakta en icke amazon för tillfället, och den kommer man få lyfta bort från gården för där blir det tomt....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by granfot »

Haha, ska du skrota fler amazoner tycker jag du kan ta dom till Alvesta Bildemontering istället, för där brukar jag "shoppa" delar. :) Lessebo känns lite avlägset, men det kanske får bli en tur dit framöver...
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by granfot »

Ska försöka komma ihåg att lägga upp bilderna från dagens tur till skroten när jag kommer hem. Fotade åtminstone några av Amazonerna där, men det är några som förblir ofotade med. :) (Tänker ju inte så mycket på att fotografera när man springer runt med famnen full av leksaker och ett gäng bilar kvar att besöka.)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by granfot »

Alvesta bildemontering i Hjortsberga besöktes idag. Tyvärr så var det inte mycket nytt där, utan det är samma Amazoner som jag tidigare plundrat där. :)
Dessa bilder är ett urval, jag fotade inte alla som står där, och jag önskar väl i efterhand att jag både tagit mer bilder och framför allt bättre. :)

Rosthärjad så det duger. Härifrån kommer lite lister och skit på min. (Numer är det inte mycket lister kvar att plocka, de flesta har ätits upp av tiden.)
Image

Kanske borde man ha plockat takräcket? :)
Image

Den här har krossad plysch i tak och väggar, mörkblått. Coolt faktiskt. Misstänker att det sitter en od-låda under den, men den är nog bortom räddning. Sitter även en bromskraftshjälpare(?) på ena framskärmen, och den fick donera sin fördelare till mig. (B18A Original.)
Image

Den här har nog gjort sitt. En VN36 sitter där, och den är nog ingen mening att rädda. Skärmbalkarna lyser med sin frånvaro. :)
Image

Väl integrerad i omgivningen. Inte mycket kvar att plocka heller.
Image

Bonusbild på en Duett som står där alldeles ensam.
Image
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by 123GT »

Körde förbi Tjuvkils Bil & Plåt (utanför Kungälv-Göteborg) i veckan och hade hört att han också hade en liten bilskrot vid sidan om. Där fanns tre Amazoner, -64, -66 och -69 samt två stycken PV plus en Duett och en Duett A-traktor. Här är några bilder på skönheterna, samt länk till resten av bilderna från besöket : Mina bilder från Tjuvkilsskroten
/sven
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Rasmuss »

Där fanns det ju lite godis, är det dyrt att handla där?
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by 123GT »

Nej, jag tycker inte han är dyr. Du har PM, Rasmuss. :D
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
amazoneen
Posts: 12
Joined: Mon Nov 14, 2011 9:41 pm
Location: Stenungsund

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by amazoneen »

Jag vet ett ställe alldeles i närheten där jag bor. Han har hur många amazoner, 140, 240, 740, opel som helst ståendes på en stor äng. Tyvärr så är han en grinig gammal gubbe som vägrar sälja delar :/ Finns inga möjligheter att fixa bilder heller med tanke på hans humör :(
Ratt i backelit ;P
skrotnisse
Posts: 70
Joined: Sat Dec 03, 2011 7:50 pm
Location: Räfvåla

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by skrotnisse »

en trött amazon:)
Image
Post Reply