Amazon'er parkerade på skroten.

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by RostensRike »

Den blåa hos Jarmo såg oförskämt bra ut vid chassiplåten... synd att den blev avlivad på detta viset.

I en by strax utanför Luleå står denna pärla. Är väl egentligen ingen skrotbil, då man ser att någon bemödat sig med att byta skärmkant, men den mår väl kanske inte allra bäst att stå ute i ur och skur ... blir intressant att se hur det fortlöper.
Image
RostensRike1
Posts: 1
Joined: Thu Jun 05, 2014 7:01 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by RostensRike1 »

Ännu ett besök på den trevliga Skellefteskroten hann jag med i veckan :D

Trots modernare motor och låda så lät man avliva denna 2 dörrars -65a (?), inte alls sönderrostad, var nog fullt räddningsbar innan, men ägaren tyckte väl att det var humanast att låta den somna in efter lång och trogen tjänst...
Så ännu en Amazon har lämnat oss. RIP (Rust into Pieces!). Tack för att du valt att bli donator, må dina delar skänka livskraft och glädje till dina släktingar!

Ha det! RostensRike1 (tidigare känd under namnet "RostensRike")

Image

Image

Image
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by 123GT »

Som vanligt....tråkigt att se ännu en Amazon som slutar på skroten. Stötfångare och front ser oförskämt fina ut härifrån!? Ser ut som om någon har försökt att cabba ner modell våldsamt :D kan det va därför den hamnade på skroten, tro!?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Rostensrike3
Posts: 11
Joined: Sat Aug 30, 2014 8:12 pm

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Rostensrike3 »

Så då var ännu en där ...
Tid & plats, Skellefteskroten (en gammal hederlig bilskrot med trevlig personal och humana priser!) sista veckan i augusti 2014.

Image

Image

Image

Bilden på chassinumret blev lite skakig "p.g.a. orsak", men verkar ändå vara konstigt, tyder ut det till: "5370 55,77"!?
Kan någon förklara vad det innebär?
Image

Väldigt vanliga vänliga hälsningar
från
RostensRike, Rostensrike1, Rostensrike2 och Rostensrike3 (något fel på mitt konto, jag finns men ändå inte ... Vill ni inte ha mej här så säg till! :roll: Jag måste skapa ett nytt alias titt som tätt, då mitt gamla slutar funka, finns ingen med den epost-adressen sägs det. Är det bara jag, eller?)

PS. För den alerte läsaren, ja, jag köpte lite smått och gott, bl.a. vänster framlykta. Höger breda lyktkromsarg är skadad undertill, så den blev kvar ...
Rostensrike3
Posts: 11
Joined: Sat Aug 30, 2014 8:12 pm

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Rostensrike3 »

Vänta nu ... hittade en liknande chassiskylt från medlemmen 123GT:s besök på Tjuvkils Bil & Plåt utanför Kungälv ...
Image
Vad är det frågan om? Här har man hållit på med bilar i över 30 år, och så får man se att världen inte är som man trott. Står inte chassinumret på chassiplåten på alla 60-tals Volvobilar eller? Typ, färg- klädsel och "S-nummer"!? S-nummer 5370.5577 ... ser väldigt bekant ut!? Var finns då Chassinumret?
Jämför gärna med det som jag trodde var standard (traderaannonsen på chassiplåt som "Lars Bd" tipsade om) ...
Image

Förvirrad gamling, som varken vet nåt, eller kan nåt ... :oops:
Rostensrike3
Posts: 11
Joined: Sat Aug 30, 2014 8:12 pm

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Rostensrike3 »

Mysteriet tätnar ... Nu gick det upp ett liljeholmens ljus ... Bilen på Skellefteskroten är dessutom falskreggad, typ "221341 S" bör väl vara en kombi, eller?
Jag tror det är dags för mig att dra mig tillbaka, och börja samla frimärken istället ... Nån som vill köpa en massa skrot av mig, Amazon kombi, PV 544 och 444, Duetter m.m.?
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Caltex »

Å ett tack till rostensrike för tipsen om Amazoner på
Bilskroten i Skellefteå.
Var dit igår och fick med mig trummor fram i bra skick, listen på instrumentbrädan,ett gäng med listclips,ett kofångarhorn fram
Och en bakre del av avgassystemet,som låg löst i en av bilarna.
Det ser inte ut att ha varit monterat :)
Alltihop för 3 hundra... bra bilskrot.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Pälle »

Hittade denna i Övikstrakten;

Image

Image

Image

Inte mycket att hämta här.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Weber_b20 »

Rasmuss wrote:Har precis lämnat in en 61/62 4D Amazon till skroten i Hovmantorp.(i närheten av Lessebo Småland)
Sitter kvar en 75:as B20 i den annars rätt så ordentligt rensad.

Image

URL=http://forumbilder.se]Image[/URL]

Image

Image
Denna stackars amazonen fick donera lite delar till mig.. Tyvärr är den väl pressad vi det här laget..?
Fungerande temp mätare och instrumentbrädans stoppning samt tillhörande kromlist snodde jag hem :grin:
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Blomquist »

Rostensrike3 wrote:Vänta nu ... hittade en liknande chassiskylt från medlemmen 123GT:s besök på Tjuvkils Bil & Plåt utanför Kungälv ...
Vad är det frågan om? Här har man hållit på med bilar i över 30 år, och så får man se att världen inte är som man trott. Står inte chassinumret på chassiplåten på alla 60-tals Volvobilar eller? Typ, färg- klädsel och "S-nummer"!? S-nummer 5370.5577 ... ser väldigt bekant ut!? Var finns då Chassinumret?
Jämför gärna med det som jag trodde var standard (traderaannonsen på chassiplåt som "Lars Bd" tipsade om) ...


Förvirrad gamling, som varken vet nåt, eller kan nåt ... :oops:
Chassienumret står på aluminiumplåten t.o.m. 66:ans modell, efter det blev skylten aningen mindre
och chassienumret stod endast att finna inknackat i själva karossen.
Går vi lite längre tillbaka i historien var det endast på aluminiumskylten som chassienumret stod.
Detta sista är lite tråkigt för en del som upplever att skyten ärgar bort, finns en och Annan som lämnat
in karossen på blästring också utan att skruva bort skylten också...

Bilen på skroten är enligt skylten en kombi årsmodell 1969. Faan tro´t.
210 -64, 223 -68
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by John »

Den här står på jarmosbilskrot i Österbybruk rätt rensad och det som är kvar är det mesta dåligt

Image

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by 123GT »

John wrote:Den här står på jarmosbilskrot i Österbybruk rätt rensad och det som är kvar är det mesta dåligt
Tack för bidraget, John.
Jag säger inte emot dig :D men när har en Amazon passerat stadiet "dåligt" egentligen !? :S De tillverkas ju inte direkt längre o här är ännu en som kommer att malas ner...ja ja va e väl en bal på slottet...och realistiskt så går det "väl" inte att spara undan allt heller...eller !?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by John »

Ja det är en svår fråga den där var inte ett hopplöst fall när den lämnades in på skroten. Den kombi jag skrotade för ett tag sen kan vi nog vara överens om att den var dålig :)
Image

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by granfot »

123GT wrote:
John wrote:Den här står på jarmosbilskrot i Österbybruk rätt rensad och det som är kvar är det mesta dåligt
Tack för bidraget, John.
Jag säger inte emot dig :D men när har en Amazon passerat stadiet "dåligt" egentligen !? :S De tillverkas ju inte direkt längre o här är ännu en som kommer att malas ner...ja ja va e väl en bal på slottet...och realistiskt så går det "väl" inte att spara undan allt heller...eller !?
/ sven

Jag skulle vilja säga att om John säger att det är skrot, då är den slut. :)
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Qallzar »

granfot wrote:
123GT wrote:
John wrote:Den här står på jarmosbilskrot i Österbybruk rätt rensad och det som är kvar är det mesta dåligt
Tack för bidraget, John.
Jag säger inte emot dig :D men när har en Amazon passerat stadiet "dåligt" egentligen !? :S De tillverkas ju inte direkt längre o här är ännu en som kommer att malas ner...ja ja va e väl en bal på slottet...och realistiskt så går det "väl" inte att spara undan allt heller...eller !?
/ sven

Jag skulle vilja säga att om John säger att det är skrot, då är den slut. :)
Yeah han av nån vet ju :grin:
Post Reply