Gränsen mellan custom och original????

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
Post Reply
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Gränsen mellan custom och original????

Post by Dieseltroll »

Hej alla!

Har gått och funderat på en sak ett litet tag, vart går egentligen gränsen mellan custom och original ???

Helt klart att tak-choppade amazoner med en turbo v8 under huven ska in i custom avdelningen, det behöver vi inte diskutera här. Jag har väl mest funderat på de mindre detaljerna...

Är det tex ok byta till delar som suttit på andra amazoner, även om det inte fanns på just ens egen årsmodell och fortfarande kalla det för en "original amazon" ???

Hjälp mig nu diskutera. Vart tycker ni att gränsen går???

// Mikael
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Gränsen mellan custom och original????

Post by A-masen »

Man kan väl börja med att klarlägga ordet Custom först. Så här säger Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Custom
OBS! Detta är en tydlig Googleöversättning från något amerikanskt original, men innehållet går att tyda i alla fall.

Nu kommer många att säga att Wikipedia är inget sanningsvittne, men visa då upp ett alternativ i stället! :)

Men Dieseltroll, fortsätt att utreda och klarlägga. Det skall vara: Ordning och reda, torsdag på freda!
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Gränsen mellan custom och original????

Post by Dieseltroll »

Fritt saxat från Engelska Wikipeda (Som jag personligen tycker håller mycket högre klass än svenska :!: ):
"A custom car is a passenger vehicle that has been modified in either of the following two ways. First, a custom car may be altered to improve its performance, often by altering or replacing the engine and transmission. Second, a custom car may be a personal "styling" statement by the re-styler/re-builder, making the car look "unique" and unlike any car that might have been factory finished."

Dvs en bil som har modifierats för att höja prestandan eller för att se unik ut.

Anledningen till att jag undrar är att jag håller på att byta ut original luftfiltret (stekpannan) mot en hemmabyggd burk runt original insatsfilter.
Har inga som helst illusioner om att det kommer att höja prestandan, bara mycket billigare än att köpa en ny stekpanna från volvo...

Men tex räknas det som att höja prestandan ifall man sätter in en B18B i en bil som ska ha en A-motor i original???
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Gränsen mellan custom och original????

Post by Uffe »

Det är bara du själv som kan avgöra denna gråzon. Det finns folk här på forumet som tycker att "Original" är som den lämnade fabriken. Man får då alltså inte ersätta ett uttjänt batteri, byta däck (eller ens byta olja :?) Lite överdrivet va? Var dras den gränsen då med ex ny lack, omkromade originaldelar, utbytt framsäte osv osv. Gör som du själv vill med DIN bil och skit i andra. Kapa inte taket bara :wink:
Amazon 1957
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Gränsen mellan custom och original????

Post by QV »

Uffe wrote: Gör som du själv vill med DIN bil och skit i andra. Kapa inte taket bara
Ytterligare ett lätt fall av skizofreni :lol:

Med en "hård tolkning" av original så skulle "nästan" alla bilar ligga i custom. Min har ju OD monterat och skärmspeglar.. de gör ju min bil unik i sitt utseende eftersom de är av typen HPD och därmed blir unika.....

Custom blir nog någonstans där man tar fram vinkelslipen. Om det är för att kapa i skärm/tak eller för att bygga nya motorfästen spelar igentligen ingen större roll. I dit fall är det ju en "förbrukningsdetalj" vi diskuterar. Kan man inte modda den så faller ju även "biltema oljefilter" under Custom :twisted:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Gränsen mellan custom och original????

Post by brorsan »

Jag tycker min bil tangerar gränsen för vad som kan räknas som orginal... Krom-fälgar, sänkt, eftermonterat bromsservo, egentillverkade interiöra mattor och några fler småsaker. En custom för mig är en bil som det gjorts mer än detta. Typ vrålsänkt, borttagna lister, dubbla solex osv...
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
favoriten
Posts: 91
Joined: Mon Nov 22, 2010 3:58 pm
Location: söderhamn

Re: Gränsen mellan custom och original????

Post by favoriten »

min åsikt finns det flera steg vad det gäller kustom,,

motorbyte och sånt som förbättrar bilen utom utseendet är inte kustom tycker jag men det är ju min uppfattning
det ser jag som förädling trimning..

mild kustom, typ tagit bort en del lister och bytt färg kustom lack

kustom, Frenching av framlysen baklysen ombyggd grill tak sänkning men har grundutseendet kvar.

wilde kustom , det är när bilen är ombyggd så man inte ser vad det är för bil från ursprunget..

original, är för mig en bil som är så lite mekad som möjligt från fabrik en totalt orörd bil där bara sånt som gått sönder är utbytt mot originaldelar,

renoverad originalbil, bilar som är original men renoverade är renoverade till originalskick.

jag tycker att en bil som är orörd men lite sliten i lack dock original lack är trevligare en en originalrenoverad bil.
men inget ont om originalrenoverat...

nu får ni inte halshugga mig för det ja skrivit det är som sagt min åsikt om det hela. vill inte reta upp någon
Post Reply