Slutdatum för forumet är 2013-04-30.

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Slutdatum för forumet är 2013-04-30.

Post by Lars Bd »

Orsaken till att forumet låg nere under ett antal dagar var en it härdsmälta hos Bilia. Då de återställde forumet kom frågan upp varför det finns på deras server och beslut togs på att sista dagen för forumet blir 2013-04-30. Klubben har då 6 månader på sig att hitta en annan lösning men Bilia kommer att hjälpa till vid en flytt av forumet. Det blir alltså en flytt av hela databasen så all information kommer att följa med under förutsättning att klubben är intresserad av att finna en lösning.
Klubben är informerad idag via deras infomail.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Peter Widell
Posts: 209
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:37 pm
Location: Upplands väsby

Re: Slutdatum för forumet är 2013-04-30.

Post by Peter Widell »

Det var tråkigt att höra :( det är bara att klubben kommer på någon lösning
Volvo amazon 61-62 topp skick
Medlem 7187 Svenska Volvo Amazonklubben
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Slutdatum för forumet är 2013-04-30.

Post by Dukten JR »

Jaha, då räknade alltså Maya-indianerna fel på ungefär 5 månader.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Slutdatum för forumet är 2013-04-30.

Post by gudu »

Dukten JR wrote:Jaha , då räknade alltså Maya-indianerna fel på ungefär 5 månader.
:lol: :lol:
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Slutdatum för forumet är 2013-04-30.

Post by Hasse63 »

För att tillfredsställa "alla" användare så tror jag att forumet bör placeras hos en som lyssnar på vad användarna vill ha.

Klubb och forum har alltid varit "skilda", låt det förbli så.

Men vem kan ställa upp som kan forum och som inte har strömavbrott och kan driva det i... 10 år framöver (med hjälp förstås)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Slutdatum för forumet är 2013-04-30.

Post by Ola O »

140-klubben tog hem forumet från Biliaservern för inte så länge sedan och jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt även idag så jag tror ingen behöver vara orolig att forumet i Amazonklubben inte skall fungera i framtiden.
favoriten
Posts: 91
Joined: Mon Nov 22, 2010 3:58 pm
Location: söderhamn

Re: Slutdatum för forumet är 2013-04-30.

Post by favoriten »

hej så länge besökare och medlemmar på forumet sköter sig och följer reglerna så flyter ju forumet på borde ju gå att göra en sida som liknar raggarportalens sida med forum mm eller ?
Rödblock
Posts: 35
Joined: Fri May 11, 2012 8:17 pm

Re: Slutdatum för forumet är 2013-04-30.

Post by Rödblock »

kaos, alla måste bli klara med sina projekt innan stängningsdatumet :mrgreen:
Volvo Amazon 13134 VF 1966. En styck b20A :D
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Slutdatum för forumet är 2013-04-30.

Post by QV »

Torde inte vara någon större extrakostnad att lägga in forumet under klubbens abonemang (oavsett vem som hanterar det) det heter ju trots allt diskutionsforum för Svenska Volvo Amazonkluben.

Fördelen med att använda amazonklubbens "namn" är att man slipper kostnader för webadress kan sedan VIKAB.COM inte hantera forumet så kan man lägga det på one.com för 12 kr i månaden.

Men på 6 månader skall vi kunna fixa detta.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Slutdatum för forumet är 2013-04-30.

Post by granfot »

Det som behövs för att driva forumet vidare i dagens format är en webserver med php och en databas, MySQL helstm, men jag vill minnas att MsSQL och Oracle kan användas med.

Detta _borde_ väl Vikab kunna ordna då det är fria programvaror och ruskigt enkelt att sätta upp. Det enda jag kan tänka mig som kolliderar är om deras CMS (Systemet som hanterar informationen på vår websida) envisas med att bara tillåta ASP eller liknande.

Jag kan, som jag tidigare nämnt, hjälpa till lite med drift och underhåll av forumet då jag för många år sen drev eget forum i samma format som vi använder idag, men jag vill inte på något sätt vara ansvarig för det då jag har knodd nr. 2 på gång och redan nu har ont om tid för det mesta i tillvaron. (Garaget hälsar inte på mig längre, vi ses allt för sällan för det.)
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Slutdatum för forumet är 2013-04-30.

Post by 123GT »

Någon som har fler ideer eller vet något om fortsättningen för forumet ?
Själv tror jag inte att jag har mycket att bidraga med, tyvärr.
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Slutdatum för forumet är 2013-04-30.

Post by 123GT »

Lyfter denna tråd angående hur vi skall hantera frågan om forumets vara eller inte vara.
Se även inlägg i tråden: "Nya användare" :arrow: http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 12&t=10364


(Har mest skrivit av mig "en massa" utan att tänka efter.....så kom igen nu alla och bidra!!!)
Jag föreslår att vi diskuterar en taktik för hur vi skall närma oss Klubben / Styrelsen, någon med förslag eller ide?

Ett sätt skulle kunna vara att alla som vill ha kvar forumet skickar ett mail till en av styrelsens representant som vi gemensammt enas om vem det skulle vara. (inget bra förslag och heller inte jätte uppskattat av den som skulle vara mottagare, gissar jag)

Ett annat sätt är att vi gör ett upprop och en namn insamling tex genom unik tråd här på forumet för att sedan skicka över länken till den i styrelsen som vi enas om skall vara vår speaking partner eller kanske till hela styrelsen!???

Någon med fler eller bättre förslag?

Vi kanske skall börja lågt och kontakta styrelsen och fråga om frågan ens finns på dagordningen och vad planen är om det nu finns en plan.....innan vi drar igång "något stort"!?
Kom igen nu allihop...
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: Slutdatum för forumet är 2013-04-30.

Post by ricke »

Jag tkr det låter vettigt att göra ett upprop för jag tkr det vore väldigt trist om detta forum med all information o bilder och liknande försvinner. Den har hjälpt många gånger om man haft frågor. Jag är inne på forumet istort sätt varje dag för o se om det hänt nått nytt. :) tkr det blivit mkt dåligt med frågor o nya trådar sedan Amazon klubben kom till facebook. :( tkr det är mkt tråkigt för jag har inte o vill inte gå med i facebook för jag tkr forumet är lite trevligare. D var min åsikt och jag hoppas det går att lösa detta på ett bra sätt. // Rickard Bergman
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Slutdatum för forumet är 2013-04-30.

Post by Hasse63 »

Att forumet ska upphöra är väl ändå inte tanken som jag förstår det, men hittar dom (klubben) ingen ansvarig utgivare till forumet så blir det väl så. Om det blir så är det bedrövligt, fruktansvärt... finner inte ord.

Någon måste ta över Amazonforumet och någon måste vara ansvarig utgivare och än är det tid kvar att reda ut det hela.
Hasse63 wrote:då alla inte har eller vill ha facebook.
Så var är ni från styrelsen? vi vill veta hur tankarna går, och diskussionen bör vara här på forumet.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Slutdatum för forumet är 2013-04-30.

Post by 123GT »

Ofta är det bättre att be om förlåtelse än om tillåtelse. Källa: Immanuel Kant (1724-1804) tysk filosof, professor i Königsberg

Någon här som är emot att jag mailar Amazon Klubbens Styrelsen för att dra igång diskussionen på allvar här och i denna tråden!? Nä tänkte väl de....
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Post Reply