Uppdatering av sidor

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
Post Reply
Marxus
Posts: 46
Joined: Wed Apr 18, 2012 6:00 am
Location: Bollnäs

Uppdatering av sidor

Post by Marxus »

En liten åsikt:

Om man är i en kategori eller i en tråd och trycker F5 alternativt uppdatera så hamnar man i forumindex igen.
Det är väl så för att ni valt att adressen "http://forum.p120.se/" hänger med hela tiden oavsett vad man besöker på sidan.
Det gör ju även att det blir svårare att länka till andra trådar än om adressen hamnar direkt i adressfältet till rätt tråd.

Kan finna det smått irriterande.
Volvo Amazon Automatic -66
Marxus
Posts: 46
Joined: Wed Apr 18, 2012 6:00 am
Location: Bollnäs

Re: Uppdatering av sidor

Post by Marxus »

Jag själv har löst det förresten genom att direkt gå till index.php" onclick="window.open(this.href);return false; istället för till http://forum.p120.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Utifall någon annan stör sig på samma sak :)
Volvo Amazon Automatic -66
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Uppdatering av sidor

Post by QV »

Intressant vad många inställnigar det måste finnas i ett forum.

Sjä'lv trycker jag på forumindex efter inloggning eftersom jag inte vill vänta! på vad nu sidan vill göra...
Då kommer man till p120.se/phpbb och då finns inte problemet med F5 (så därför har jag aldrig märkt det)
Undertiden våra ideella krafter funderar på en lösning så kan man högerklicka i länkens rubrik och välja "kopiera genväg" så får man viewtopic.php?f=12&t=12029 något att klistra in utan att ta vägen över adressfältet. Fast jag förstår dig, man gör gärna saker på ett sätt man vet fungerar. För då blir de gjorda.

/Janne

som har som mål att vi skall trivas och tycka att forumet är lätt att jobba med.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Re: Uppdatering av sidor

Post by knilsknilsson »

Är det bara jag som upplever att det inte går att söka i sökfunktionen på forumet?
Det är ju synd om det inte går att söka när man vill ha svar på en fråga som kanske har diskuterats tidigare :(
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Uppdatering av sidor

Post by QV »

Fungerar för mig, men jag tycker att sökfunktionen är rätt kass på alla forum av typen php...

testa att skriva

växellåda site:p120.se

i google och se om det blir bättre (om du nu söker efter växellåda) SORRY fungerar inte ännu för google är ogooglingsbar :lol: ett tag till på detta forum

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Uppdatering av sidor

Post by A-masen »

Nu har även jag stött på en olägenhet i forumet. Jag skulle redigera en bild i ett inlägg som jag hade gjort tidigare. Jag gick till det aktuella inlägget. Där klickade jag på Ändra. Sedan suddade jag ut länken till den bilden som jag hade lagt i originalinlägget. Där la jag in en ny länk på en bild som jag dessförinnan hade hämtat från Forumbilder.
Då visar det sig att den nya bilden går inte att lägga in! Det blir en länk till Forumbilder i stället. (Jag använder Hotlink för forum. Det har jag alltid gjort och det har fungerat).
Det går inte heller att länka till en annan tråd på forumet. Det blir automatiskt bara en länk till forumets startsida. Detta oavsett vilken avdelning jag hade avsett. I mitt aktuella fall, Originalmotor. Då kommer man bara till startsidan.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Uppdatering av sidor

Post by granfot »

Nästa vecka kommer jag har lite mer tid till att sätta mig ner och gå igenom problemet som uppstått på forumet, förhoppningsvis kommer jag få bukt med en del iallafall. forum.p120.se fungerar tydligen lite olyckligt, men det enda råd jag kan ge rätt upp och ner är: Använd p120.se/phpbb istället så länge.
  • Jag har inte aktiverat omskrivning av länkar på ofumet så det borde vara leverantören som gör det i dns-inställningarna.
  • A-masen: Ditt problem med bilder låter konstigt, jag ska undersöka det med.
  • Sökindexeringen borde funkar tycker jag, men jag ska se om jag kan få igång en ny-indexering av forumet någon kväll / natt, jag vet att jag tappade en tabell med nyckelord när forumet migrerades men jag trodde att den skapades om automatiskt.
Jag är glad att ni rapporterar fel som ni gör, jag har inte testat allt som testas kan efter flytten och behöver er för att veta vad jag ska laga, så fortsätt och uppmärksamma mig på fel! Jag löser de jag kan och de jag inte kan lösa får jag åtminstone försöka förklara. :)
Marxus
Posts: 46
Joined: Wed Apr 18, 2012 6:00 am
Location: Bollnäs

Re: Uppdatering av sidor

Post by Marxus »

Jag gör såhär när jag söker istället nu eftersom inte sökfunktionen fungerar så bra och google inte har indexerat det nya forumet ännu.

Ex:

Söker detta på google:

växellåda site:amazon.forum.bilia.se

Så hamnar man t. ex. här:
amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewtopic.php?f=3&t=11579

Tar de sista siffrorna och lägger bakom detta:

p120.se/phpbb/viewtopic.php?f=1&t=

Dvs att det blir p120.se/phpbb/viewtopic.php?f=1&t=11579 så kommer man till tråden på den nya sidan.

Lite meckigt med det fungerar tills den nya sidan är indexerad.

Det är alltså amazon.forum.bilia.se/phpbb3/ som byts ut mot p120.se/phpbb/ i adressfältet.
Volvo Amazon Automatic -66
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Re: Uppdatering av sidor

Post by knilsknilsson »

Marxus wrote:Jag gör såhär när jag söker istället nu eftersom inte sökfunktionen fungerar så bra och google inte har indexerat det nya forumet ännu.

Ex:

Söker detta på google:

växellåda site:amazon.forum.bilia.se

Så hamnar man t. ex. här:
amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewtopic.php?f=3&t=11579

Tar de sista siffrorna och lägger bakom detta:

p120.se/phpbb/viewtopic.php?f=1&t=

Dvs att det blir p120.se/phpbb/viewtopic.php?f=1&t=11579 så kommer man till tråden på den nya sidan.

Lite meckigt med det fungerar tills den nya sidan är indexerad.

Det är alltså amazon.forum.bilia.se/phpbb3/ som byts ut mot p120.se/phpbb/ i adressfältet.

Tack så mycket! på det här viset kan man iallafall hitta trådarna i det nya forumet.
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Uppdatering av sidor

Post by granfot »

Nu har jag sparkat lite på google och fått dom att börja indexera sidan, dessvärre så verkar det som om den kravlat ungerfär 3 sidor / dag, så om det inte börjar gå fortare snart så kommer väl indexeringen vara klar i augusti 2015.

Har däremot inte kommit någon vart med det interna sökeriet, men jag klurar på det med. :)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Uppdatering av sidor

Post by QV »

så länge man söker på ett ord ser jag inga problem med det interna söksystemet (förutsatt att man stavar lika som dom som skrev)
Det är ju när man får 640 träffar på växellåda (ellervad det nu vart) och man vill börja gallra som "problemen" kommer.

Google har förövrigt blivigt bra mycket sämre de sista 1/2 året för nu börjar de vettiga träffarna komma på sidan 2. De har för mycket av interna åtagande från betalande kunder... Dags att hitta en ny sökmotor eller att hitta någon man får betala för!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply