Om att lägga in en länk

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
Post Reply
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Om att lägga in en länk

Post by A-masen »

För mig fungerar det inte att lägga in en länk från en annan tråd på detta forumet. Om jag försöker står det bara: forum.p120.se om jag försöker hämta en länk till trådstarten.
Nu har jag emellertid prövat en metod som jag använder när det inte visas bilder i något inlägg. Det fungerar inte alltid, men rätt ofta till bilder. Jag högerklickar på adressraden eller rubriken. Då får jag upp en ruta. Längst ner står det Egenskaper. Där klickar jag på den raden och får en ny ruta. Mitt i den rutan står det URL och en adress visas. Kopiera adressen med Ctrl och C. Skriv det du skall skriva i ditt inlägg. Välj helst en ny rad och klistra in med Ctrl och V. Då kommer länken till den valda tråden. Du kan kontrollera att det fungerar när du Förhandsgranskar.
Fungerar det så trycker du på skicka.
Och som sagt, detta fungerar ofta i bildsammanhang också. Men då är den skillnaden att du får öppna ett nytt internetfönster när du har kopierat URL-adressen. Där klistrar du in adressen på adressraden och trycker Enter. I dom flesta fall får du då upp bilden som du inte kunde se tidigare.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: Om att lägga in en länk

Post by Amarace »

Och anledningen till att det inte fungerar den normala vägen är för att av nån outgrundlig anledning ligger forumet i en Frame (behövs ju inte, och gör att sökmotorerna har svårare att hitta sidan o.s.v.).

Om man vill ha forumet "Normalt", utan frame, så att addressraden visar den tråd du är inne på är det bara att använda denna address istället när man går in på forumet: http://p120.se/phpbb" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Om att lägga in en länk

Post by A-masen »

Tack! Jag har bytt ut länken nu i Favoriter. Man skall utnyttja förenklingar när dom bjuds. :-)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Om att lägga in en länk

Post by QV »

Att det vart en "egen" adress till forumet beror på att VIKAB (där hemsidan ligger) inte kan hantera PHPbb

När vi flyttade forumet så skulle alla inlägg med. Att börja om "från början" igen var inget alternativ.
Så med en egen adress så kan det bli "frames" från hemsidan.

/Janne

tyckte för övrigt att jag hittade en rätt OK adress för mycket med namnet "Amazon" är upptaget.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: Om att lägga in en länk

Post by Amarace »

Men QV, förstår inte hur du menar nu?

Den här sidan (med frames) är ju forum.p120.se, vill man ha utan frame är det p120.se/phpbb, det är alltså på samma domän/webserver bägge addresserna ligger.

Då pekar man forum.p120.se till sidan där forumet ligger, något som vilket webhotell som helst ska kunna hjälpa till med. Att ha frames brukar aldrig vara bra, allrahelst på ett forum där folk vill kunna se addresserna på trådarna t.ex.

Som du skriver hade jag förstått mer om det vore t.ex forum.amazonklubben.se som pekade hit till forumet, men nu går ju länken från hemsidan till forum.p120.se, vilket lika gärna hade kunnat gå till p120.se/phpbb istället och därmed inte hade behövts frames.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Om att lägga in en länk

Post by QV »

Opps

eftersom jag går hit "direkt" med p120.se/phpbb och inte via hemsidan amazonklubben.se så hade jag för mig att den länkade därifrån med frames.

Som ni/du märker så är hemsidor inte ett av mina starkaste sidor :oops: men man gör så gott man kan i de flesta ämnen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply