Onödigt

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Onödigt

Post by Cornelia »

QV wrote:
Cornelia wrote:
Telis wrote:Tycker inte heller att det är speciellt irriterande med citering, man vill ju som sagt att det skall framgå att det är rätt person man svarar..
/Henrik
Nu var jag ju bara tvungen att se hur det fungerar!
Då är det väll bäst att jag svarar dig :D

/Janne
Nu tror jag att jag fattar...... :lol:
/tina
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Onödigt

Post by Lars Bd »

Jag har kollat lite och det verkar som att det finns en mod som döljer citatknappen i senaste inlägget och det skulle ha varit bra nyss men det är ett misslyckande att gå den vägen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Onödigt

Post by daniel_sandberg »

Det jag menade med vad jag skrev förut var bara att man har lärt sig lite olika hyfs beroende på vilket forum man är uppväxt med. Självklart så blir det ju galet med citeringen om man låter alla citat vara kvar. Blir väldigt snurrigt att veta vad som svaras på..

Tror inte heller att ta bort citat-knappen är en speciellt bra lösning. Jag vet inte om jag har gjort några "felcitat" för det är nog inget jag direkt stör mig på. Blir det citat på citat på citat så ser det väldigt illa ut. Så det kan jag förstå om man vill ha bort.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Onödigt, inte helt vid omvänd visning

Post by QV »

Lars Bd wrote: Kommer man in sent i tråden är det bara att läsa från början eller åtminstone föregående inlägg.
Då får man kanske spärra funktionen "sista inlägg överst" som jag har aktiverat som inloggad.
För vid långa inlägg och din rödpenna så vet man inte riktigt vad man läser för svar, utan att rulla ner ytterligare för att kolla föregående inlägg.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Onödigt, inte helt vid omvänd visning

Post by Lars Bd »

Det argumentet köper jag inte då det skulle innebära att man alltid var tvungen att svara med ett komplett citat även om det skulle innebära citat av citat eftersom någon kanske inte kommer ihåg föregående inlägg och inlägget som det var svar på.
Personligen har jag haft "sista inlägget överst" ända sedan det blev möjligt (phpBB3) och inte någon gång haft glädje av att hela föregående inlägg citerats.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Onödigt

Post by Shift »

Lars Bd wrote:Citera gärna för att göra folk uppmärksamma på någon enstaka mening i ett inlägg men inte en hel A4 sida text + bilder.
Hallå, jag har ett önskemål om att det här ska efterföljas lite bättre.
Tycker att många befogade citeringar blir borttagna, bara för sakens skull.
Jag hänger inte alls med i många trådar, bara för att citat har blivit borttagna.
Vad säger ni? Det är ju medlemmarna som gör forumet, så vi borde kunna komma
fram till en lösning tillsammans.

Som det är nu är oftast inte enstaka meningar OK att citera.

Den här tråden är ett bra exempel
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=6&t=8974

Kanonjobb annars moderatorer!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Onödigt

Post by brorsan »

Shift wrote:
Lars Bd wrote:Citera gärna för att göra folk uppmärksamma på någon enstaka mening i ett inlägg men inte en hel A4 sida text + bilder.
Hallå, jag har ett önskemål om att det här ska efterföljas lite bättre.
Tycker att många befogade citeringar blir borttagna, bara för sakens skull.
Jag hänger inte alls med i många trådar, bara för att citat har blivit borttagna.
Vad säger ni? Det är ju medlemmarna som gör forumet, så vi borde kunna komma
fram till en lösning tillsammans.

Som det är nu är oftast inte enstaka meningar OK att citera.

Den här tråden är ett bra exempel
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=6&t=8974

Kanonjobb annars moderatorer!
Hållermed dig fullständigt. Citeringen jag gjort i det här inlägget tycker jag definitivt är acceptabelt! Jag förstår det där med att man inte ska citera 10 bilder + wot, men det är inte speciellt ofta det citeras på det viset heller.

Trådarna blir sabbade om man tar bort citaten!
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Onödigt

Post by Lars Bd »

Shift wrote:Som det är nu är oftast inte enstaka meningar OK att citera.
Delar av ett inlägg är alltid ok att citera men aldrig hela sista inlägget i tråden eller [img] taggar oavsett hur gammalt inlägget är. Består sista inlägget av en enda mening ska man redigera bort onödiga ord i citatet eller ännu hellre bara nämna författarens namn i sitt svar tex.

Haha Einar du har alltid små spännande knep som jag gillar!

eller så här
einar- wrote:cykeleker
Haha du har alltid små spännande knep som jag gillar!

Varje enskild tråd är egentligen ett samtal mellan 2 eller flera personer och hur många av er citerar allt som den siste i ett samtalet på jobbet sa? Däremot kan det vara lämpligt att påminna/citera vad någon sa för 3 kommentarer sedan om man vill fortsätta samtalet därifrån.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Onödigt

Post by brorsan »

Personligen tycker jag att tråden blir betydligt mer öveskådlig om citaten lämnas orörda. Jag tror att de flesta håller med mig... Det spelar ingen roll hur man pratar i verkligheten, det är alltid enklast att kunna följa kedjan i ett endaste inlägg. Ha en omröstning eller nåt istället för att vara in och gröta i var och varannat inlägg som görs. Moderatorns uppgift är att se till att diskussionerna håller en lagom nivå, inte att påföra sina egna idéer om hur det "ska" se ut.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Onödigt

Post by Amazonsport »

Nu gav ju Lars Bd 2 lysande exempel på citering ovan, för enkelhetens skull så följer alla bara de riktlinjerna så slipper vi störande rödpennor i framtiden och därmed ett om möjligt ännu bättre och mer lättläst forum. :wink: :D
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Onödigt

Post by Shift »

Okej, men som sagt. Jag utlyser en gemensam lösning, eller snarare en gemensamt framtagen riktlinje.
Vi är ju vuxna människor, så en konsensuslösning borde väl inte vara några problem.
Klart att onödiga citat ska tas bort, men jag vill att vi kommer fram till riktlinjerna tillsammans.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Onödigt

Post by QV »

Jo men lite imponerade blir nog de nya besökarna av detta forum. En moderator som lägger ner sin fritid på att rödpenna citeringar växer inte på träd.... tror nog att han är den enda i Sverige.


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Onödigt

Post by brorsan »

Det här är faktiskt det enda forumet jag använder där citering över huvud taget varit ett problem. Kan inte någon moderator lägga upp en omröstning om hur det ska skötas? Jag tyckte det fungerade skitbra utan rödpenna, som det var förut. Menar absolut inget illa mot dig Lars Bd, såg att mina inlägg kanske hade en elakare ton är vad som var menat, så jag hoppas du inte tar det personligt! Men har man vant sig vid ett visst upplägg som blivit något av en standard på alla forum, så blir det så himla fel när man kommer hit och trådarna kännas upphackade och stötiga.

Att man inte får citera en bild som kanske ligger tre-fyra sidor bakåt i en tråd ställer jag mig helt oförstående mot. Om jag t.ex. vill veta vad någon använt för lackfärg på en bild, ska jag då behöva förklara med ord vilken bild jag menar? Jag vet att inläggen är numrerade, men det blir en jäkla massa extra jobb att bläddra i tråden istället för att flika bilden i citatet.

Kan inte modereringen ligga på nivån att radera dom onödiga "10 bilder + ett A4 med text-citeringarna" följt av en fråga på tre-fyra ord?

Amazonforumet är ju som sagt en ovärderlig källa för information, därför är det trist när man inte vill gå in här längre för man får inlägg raderade när man frågar vad man kan ta för en lamelldiff och inläggen blir ändrade stup i kvarten för något som egentligen är ett påfund unikt för vissa moderatorer... För hård moderering är något som drivit flera fora i graven. Jag hoppas att det inte blir så här!
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Onödigt

Post by Lars Bd »

Ska man nödvändigtvis ha en bild med ska [img) bort så att det blir en länk, (som exempel blev det en slumpvis vald bild med en ofullständig fråga).
Shift var .......och hur... samt vem har......?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Onödigt

Post by brorsan »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733
Varför? Vem har bestämt det? Det är ju enklare att länka in bilden och ställa frågan direkt under.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Post Reply