Onödigt

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Re:

Post by Decoy »

Rogge wrote:
Fredrik wrote:
Rogge wrote: inget spec..
Öhm.. glömde logga in =)
Skärp er för fan :mrgreen:
vadåför? 8)[/quote]

Va fan? :?: :shock:
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Re:

Post by Decoy »

Decoy wrote:
Rogge wrote:
Fredrik wrote: inget spec..
Öhm.. glömde logga in =)
Skärp er för fan :mrgreen:
vadåför? 8)[/quote]

Va fan? :?: :shock:[/quote]

Klaffen! Lägg dig inte i!
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Re:

Post by Fredrik »

Decoy wrote:
Decoy wrote:
Rogge wrote: inget spec..
Öhm.. glömde logga in =)
Skärp er för fan :mrgreen:
vadåför? 8)[/quote]

Va fan? :?: :shock:[/quote]

Klaffen! Lägg dig inte i![/quote]

8)
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Onödigt

Post by Lars Bd »

Det börjar bli dags att påminna om detta för i många trådar citeras det faktiskt nästan lika som i den här.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Onödigt

Post by Lars Bd »

Som några redan noterat har jag tröttnat på sådana svar som finns i den här tråden och jagar nu onödiga citat med blåslampa :evil: .
Tänk på hur ni använder citatknappen fortsättningsvis.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Onödigt

Post by QV »

Det enda man har i livet är tid. Vad man sedan gör om den till avgör man själv.

Hoppas att du inte är "arg och irriterad" när du går på med blåslampan utan glad över att skapa ett välvårdat forum.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Onödigt

Post by Uffe »

Är det det ett så stort problem med citat på vårt forum, så man måste "jaga med blåslampa"... så måste det betyda att vi har ett väldigt bra forumsklimat. Vilket vi ju absolut har :)
Amazon 1957
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Onödigt

Post by Shift »

Jag ser hellre att moderator skickar ett pm och ber personen att ändra, i stället för att alla "citat" tas bort. Det kapar flödet i tråden, och det blir svårt att hänga med om man kommer in sent i tråden.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Onödigt

Post by Lars Bd »

Shift wrote:Jag ser hellre att moderator skickar ett pm och ber personen att ändra, i stället för att alla "citat" tas bort. Det kapar flödet i tråden, och det blir svårt att hänga med om man kommer in sent i tråden.
Det är inte frågan om att ta bort alla citat utan endast de som inte har något berättigande. En sådan här citering som jag gjort nu fyller absolut ingen funktion och stör mer i tråden än den gör nytta. Kommer man in sent i tråden är det bara att läsa från början eller åtminstone föregående inlägg.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Onödigt

Post by Shift »

Jag kan inte hålla med om att det stör så mycket. Det är sällan jag tycker att något på forumet stör.
Om jag ska vara helt ärlig så stör modereringar med röd text mig mer. Slår man ihop allt så har nog de
upprört fler människor än vad onödiga citeringar eller förbjuden text som "jag skickar dig ett pm" har gjort.

Men det är min personliga åsikt, och jag tror att forumsvett och trevlig attityd föds ur tips snarare än avhyvlingar.
Vi ponerar att jag gör ett fel. Får jag då ett pm där det står
"hej, ändra ditt inlägg (länk) så fort som möjligt, då det bryter mot ... ett förslag är att du ändrar till ..."
Då tänker jag, "jahaa, smart. det ser mycket bättre ut."

Blir inlägget censurerat och man får en röd text i sin tråd och ett otrevlig pm blir man (jag) bara less.

Men som sagt, det är jag :D
Dessutom är jag extremt tacksam för den enorma kunskap du delar med dig av här på forumet.
Jag antar att du inte sitter hemma och river sönder telefonkataloger när du modererar inlägg, men
jag kan uppleva att det är så ibland. Men det är antagligen för att kommunikation över Internet förvirrar
när man inte kan höra tonfall.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Onödigt

Post by Lars Bd »

Jag kan bara påminna mig en gång som jag önskade att det fanns en telefonkatalog inom räckhåll men vanligtvis försöker jag vara saklig i de pm som jag skickar, trevligheten får komma i andra hand men målsättningen är att inte vara otrevlig. Jag tycker det måste vara enkelt att läsa reglerna och se till att man håller sig inom dessa och har man svårt att förstå vad som avses eller hur det ska tolkas är det bara att fråga på forumet. Vad beträffar citat så har formuleringen i reglerna som jag stöder mig på funnits sedan 060126 så det är ingen nyhet direkt.
Den röda texten är är naturligtvis ett "straff" men lika mycket riktat till inläggsförfattaren som till alla andra dvs gör inte så här själv för då kommer rödpennan fram och man har fortfarande möjligheten att själv ta bort den röda texten för inget i reglerna hindrar detta. För övrigt stör olika saker olika personer olika mycket och röd text förekommer mer sällan än onödiga citat.
Fanns möjligheten skulle jag gärna göra det lite krångligare att anväda citatfunktionen tex genom att man skulle behöva fylla i en kod eller liknande.
Shift wrote:Men det är antagligen för att kommunikation över Internet förvirrar
när man inte kan höra tonfall.
Tur att vi åtminstone är överens om någonting för i det fallet håller jag med (och citerar endast det som var nödvändigt för att kommentaren skulle bli begriplig).
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Onödigt

Post by daniel_sandberg »

När man besvarar på en tråd så tror jag att många känner att dom vill besvara rätt person. Speciellt när det är många som svarat i tråden och man kanske inte vill komma i kontakt med trådskaparen. Då blir det en ovana att citera även fast inlägget man citerar är just ovanför.
En annan tanke jag hade angående "felciteringar" är kanske att man gör det för att man vill att den personen man citerar ska få ett mail där det står att han blivit besvarad. Så vet jag det funkar på andra forum. Oftast bockar man i en knapp där det står något i stil med "Meddela mig när någon svarat på mitt inlägg".

För övrigt så tycker jag att det här forumet är ett väldigt trevlig forum så jag tycker du gör ett bra jobb Lars. Det är roligt att någon ställer upp med så mycket av sin tid :)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Onödigt

Post by Telis »

Tycker inte heller att det är speciellt irriterande med citering, man vill ju som sagt att det skall framgå att det är rätt person man svarar..
/Henrik
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Onödigt

Post by Cornelia »

Telis wrote:Tycker inte heller att det är speciellt irriterande med citering, man vill ju som sagt att det skall framgå att det är rätt person man svarar..
/Henrik
Nu var jag ju bara tvungen att se hur det fungerar!
/tina
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Onödigt

Post by QV »

Cornelia wrote:
Telis wrote:Tycker inte heller att det är speciellt irriterande med citering, man vill ju som sagt att det skall framgå att det är rätt person man svarar..
/Henrik
Nu var jag ju bara tvungen att se hur det fungerar!
Då är det väll bäst att jag svarar dig :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply