förbättring?

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
Post Reply
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

förbättring?

Post by Lars Bd »

När man klickat \"markera alla ämnen som lästa\" skulle jag vilja komma tillbaka direkt till \"forum index\" och inte dit jag nyss var och talade om att jag var klar.
För övrigt var det tidigare tal om att alla volvoklubbar skulle använda sig av forum.bilia.se var tog dessa förhoppningar vägen?
parerl
Site Admin
Posts: 46
Joined: Tue Aug 12, 2003 11:33 pm
Location: Bilia Web Services, Göteborg
Contact:

Andra Volvoklubbar - Forum

Post by parerl »

Jag har kontaktat alla Volvoklubbar och erbjudit dem ett forum likt denna.
Dock är det än så länge bara Amazonklubben som nappat.
Finns intresse från övriga Volvoklubbar så är de välkomna att höra av sig.

/Pär
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

140-klubbens forum

Post by D59471 »

140-klubben skulle behöva ett forum med lite klass istället för dagens lösning som mer liknar en gigantisk anslagstavla. Det märks om inte annat på antalet Volvo 140-ägare som hänger här på amazonklubbens forum. Inget ont om det, men det visar väl trots allt vilken inställning folk har till Amazonklubbens forum. ;)

Det är nog bara en tidsfråga innan de sitter med en likvärdig lösning på adressen 140.forum.bilia.se... :D
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

formulering

Post by Lars Bd »

Vid registreringen dyker det upp en underligt formulerad fråga/påstående
\"Visa inte om jag är online:\" svarar man ja på det så betyder det att man inte vill visa om jag är online.
Jämför dessa \"frågor\"
Visa inte om jag är online, -vad betyder ett ja svar?
Visa om jag är online, -vad betyder ett ja nu?
Ett ja kan inte få samma betydelse på båda dessa påståenden.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Precis.

Visa inte om jag är online. [ ] På [ ] Av

Som funktionsbeskrivning, inte fråga...

Visa om jag är online? [ ] Ja [ ] Nej

Som en fråga...
parerl
Site Admin
Posts: 46
Joined: Tue Aug 12, 2003 11:33 pm
Location: Bilia Web Services, Göteborg
Contact:

Språkval

Post by parerl »

Hej !

Forumet ni kör på heter ju som ni säkert har sett phpBB.
phpBB är en s.k. \"opensource\" programvara. Det är alltså inte ett företag som står bakom programvaran utan det är utvecklare runt om i världen som lämnar sina bidrag till den fortsatta utvecklingen av denna forumprogramvara.
Denna är sen översatt av en massa personer till olika språk. Det kan vara så enkelt som ett översättningsfel , jag har dock inte testat om så är fallet. Vi kör den under premisserna \"as-is\" vilket betyder att vi tar den som den är , kan finnas småfel och skönhetsfel , men i stora drag tycker jag den funkar mycket bra.

/Pär
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

mera gnäll

Post by Lars Bd »

En sak som är sämre än gamla forumet är att nya forumet själv markerar inläggen lästa när man tittat.
Om man hittar något man tänkt att studera närmare vid ett sedan tillfälle eller inte hinner läsa alla 20 nya inlägg så vill jag att det fortfarande ska vara markerat som nytt när man lämnar rubriken/forumet.
Eller finns det någon sådan \"markera som oläst\" funktion som jag missat?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är ju i princip standard för de flesta forum att inläggen markeras som lästa när man faktiskt har läst dem.
Du får väl spara ett bokmärke till de diskussioner du vill följa upp senare, om du nu inte kan hålla dem i minnet vill säga. ;)
Post Reply