PhpBB version 3.0

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: PhpBB version 3.0

Post by Rogge »

nånting som jag precis kom på är att nya sökfunktionen inte fungerar nå vidare..

sökte ang mekaniska fläkten om det ger effektförlust eller inte, men det gick inget vidare att hitta nått vettigt. o jag VET att det har diskuterats innan oxå.. länge sen dock.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: PhpBB version 3.0

Post by Lars Bd »

En sökning på fläkt under huvudkategorin motor gav 18 träffar tex den här http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... fl%C3%A4kt
Om det var den som du sökte kanske det är något annat som "inte fungerar nå vidare" :wink:
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: PhpBB version 3.0

Post by Rogge »

jo jag hittade den sen ;) inte riktigt vad jag sökte, då den snackades om att man fick mindre effetk men det kanske va ett annat forum :roll:

brukar inte ha problem med sökningar iaf.. men nån gång ska väl va den första. 8)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: PhpBB version 3.0

Post by Amazon_V8 »

Har ni spärrat så att forumet automatiskt tar bort exempelvis tradera länkar och liknande??

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: PhpBB version 3.0

Post by Lars Bd »

Läs alla inlägg i den här tråden postade efter uppgraderingen 24/1 så finner du svaret.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: PhpBB version 3.0

Post by Amazon_V8 »

Lars Bd wrote:Läs alla inlägg i den här tråden postade efter uppgraderingen 24/1 så finner du svaret.
På så vis,orkar inte ändra tillbaka inlägget nu när jag ändrat det för att inte innehålla länken.Nåväl så kan de va.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: PhpBB version 3.0

Post by Lars Bd »

Av någon okänd anledning så fungerar det att bara klistra in länkar igen, förmodligen har det rättat till sig vid någon uppdatering.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: PhpBB version 3.0

Post by Lars Bd »

Numera är det endast möjligt att ändra sitt inlägg i 24 timmar men det bör räcka om man nu upptäcker stavfel eller liknande.
Vill man ändra i ett äldre inlägg så är det bara att skicka ett PM till någon (aktiv) moderator (i nuläget endast Hasse 63 eller mig Lars Bd) men vissa regler gäller.
Ett obesvarat inlägg dvs det sista eller enda i en tråd får alltid ändras/tas bort oavsett ålder utan att författaren behöver ange något motiv varför.
Besvarade inlägg bör i första hand ändras/rättas genom ett nytt inlägg men om behov skulle föreligga att ändra i befintligt besvarat inlägg tas det via en diskussion med valfri moderator.
Skälen ska vara synnerliga och tex stavfel räknas inte dit däremot återställning av ej fungerande bilder/länkar är synnerliga skäl.
Kontakta en moderator vid frågor gällande enskilda fall, allmänna frågor tas här som en diskussion.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: PhpBB version 3.0

Post by Minielk »

Det bekommer mig inte, men anledningen är?
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: PhpBB version 3.0

Post by einar- »

En vild gissning. En tråd här på forumet som har spårat ur lite grann kanske :roll:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: PhpBB version 3.0

Post by QV »

Det ställer till en del praktiska bekymmer för mig.

1 FAQ tråden ändrar jag i första inlägget när det läggs till info i längre ner i tråden. Även andra bra trådar kan länkas till FAQ och då sker detta i första inlägget.

2 Även till "mina" trådar ändrar jag emellanåt i första inlägget för att man skall hitta ny info lättare.
3 Har även "lämnat plats" i vissa inlägg för att komplettera sedan då jag vet hur det är.

För att få ändrat i en tråd skall man då bifoga ändringarna eller "öppnas" tråden.

Vet att denna typ av funktiner är aktiverade på andra forum fotosidan.se har ex 15 minuter.
Själv tycker jag att denna typ av begränsning inte tillförnågot till ett forum och därmed inte bör användas. Skall man fråga "admin" för att man vill snygga upp i sin tråd och därmed börja förbruka energi för argumentering istället lägga energi på tråden så blir det inte gjort.......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: PhpBB version 3.0

Post by QV »

Lars Bd wrote:Numera är det endast möjligt att ändra sitt inlägg i 24 timmar men det bör räcka om man nu upptäcker stavfel eller liknande.
Eftersom jag tillhör gruppen ordblinda så hittar jag stavfel i mina inlägg hela tiden fann ett idag i mitt första inlägg i "min" tråd men inte kunde man fixa det.... :evil:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: PhpBB version 3.0

Post by Hasse63 »

Jag förstår om och att det blir irritationer men detta är inget som är spikat för all evighet. Vi tittar på alternativ så håll ut.

EDIT:
Tills vidare så går jag mot reglerna och tar på mig att "stava rätt" för jag förstår hur det känns att inte kunna göra något om man har ett handikapp och ett inlägg blir "svårtydligt" Så Pm:a mig länk till tråden och en ett rättsvavat stycke så jag ser vad som är fel.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: PhpBB version 3.0

Post by Kent1 »

Jag skickade detta som ett PM tidigare men blev föreslagen att lägga det i denna tråd för att understryka problemet.

Är det på grund av ett beslut av styrelsen för Svenska Volvo Amazonklubben eller är det några enskilda medlemmars beslut?
Själv tycker jag att det var otroligt bra att kunna ändra så banala saker som stavfel även om jag upptäckte det efter veckor.
Sedan är det ju så också att man kan komma på sakfel eller nya omständigheter som man vill kunna rätta på ett enkelt sätt utan att måsta be om lov för att sedan vänta på vad en överförmyndare ska tycka.
Om nu allt detta är en åtgärd pga att någon håller på att sälja backspeglar på Tradera eller att någon dansk känner sig förföljd tycker jag det är tragiskt att alla andra 1908 (idag) registrerade forumanvändare ska bli drabbade.
Vad är det exakt någon vill uppnå med denna inskränkning?
Har jag som medlem i Svenska Volvo Amazonklubben någon möjlighet att få denna sista medlemsinkränkning på Forumet upphävd?
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: PhpBB version 3.0

Post by Lars Bd »

Anledningen är för att slippa sådant här i framtiden http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/sea ... t=S%C3%B6k samt att göra punkt 5 i reglerna överflödig, många trådar kan bli totalförstörda pga att någon har en dålig dag och tyvärr drabbar det även sådana som aldrig skulle tänka sig att "förstöra".
Ingenting är hugget i sten och kan någon presentera en lösning på detta som inte innebär begränsning i ändringsmöjligheterna kan denne få ett hedersomnämnande samt sitt förslag genomfört.
Kommer det andra order/önskemål från styrelsen blir det naturligtvis så även om ansvaret för forumet till 100% ligger på Bilia.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply