Utrikiska

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Utrikiska

Post by ClassicVolvoShop »

Hmm.. Kanske det är det svenska jag då inte fattar - men värför ha "orig" och "modifierad" forum för fram/bakvagn, hjul och styrinrätning?.. ??...

Transmission hentydar till vxl-lådan - eller vxl.låda-delen av "the drivetrain"..

Electrical system - inkluderar jo liksom på svenska the "elektrisk systemet". Electrical equipment - är mera "elektrisk utrustning" - altså: En startmotor är ett stycke "electrical equipment" - men startmotoren är jo en del av "det elektriska systemet".. Kan jag förklare skilnaden? :) - Jag fasthållar att Electrical System är bätre täckande. "Electrical equipment" är delar av det "electrical system".

Utan geer ? - Nej, "steering gear" är dom styrande delar från ratt till styrsnäcka.. "systemet" ihop.

Road holding i två ord - MEN, road holding är mer hur en bil beter sig - under/över-styrrning etc. - jag förstår fortfarande inte värför den rubrik skal innehålla inte-original hjul etc.??..

Stock <> Original - Original = original - men stock är mera "som det kom ifrån fabrik" eller "it's a stock item" - då är det något som liggar redo på lageret - altså till ex. lätt att beställa.

Hints and tricks - blir lite fel - hints är mera "ledatråd" - Tips 'n Trix - vil väre en helt fin täckande rubrik. Et "tips" är jo mer, "man kan använda relä ifrån nyare Toyota Corolla istället för dyra Volvo original" - et "hint" är "om du sökar på den hemsida, du kanske hittar det".
13134VD, 22134VD, 22244VD
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Utrikiska

Post by Nalletill1000 »

En snabb titt hos m-w gav dig ratt Lars, sa jag antar att min engelska har tagit an mer amerikanska proportioner. Man lar sig nagot nytt hela tiden :D
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Gullan
Posts: 78
Joined: Thu Aug 27, 2009 8:48 pm
Location: Hässleholm

Re: Utrikiska

Post by Gullan »

Att förkorta eller inte förkorta, det är frågan. Det var bara ett förslag. Jag vet inte vad som blir bäst i detta fallet. Du får helt enkelt gå på magkänslan. :)
Gullan en 4dr med automatisk växellåda.
Anno 1965
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Utrikiska

Post by Lars Bd »

Enligt vissa är inte min mage förkortad utan förlängd så om jag ska gå på magkänslan blir det förlängning istället.

Är roadholding en korrekt engelsk översättning av väghållning som i just det här fallet avser all förändring av original hjul & hjulupphängning och styrning?

Steering gear är det inte enbart styrsnäckan? Reservdelskatalogen group 6 anger "Front axle, wheels, hubs and steering" som då i mina ögon även inkluderar allt som har med styrning att göra. Verkstadshandboken part 6 anger "Front end & steering gear" vilket lämnar styrstag utanför. Finns det något engelskt forum som har den här uppdelningen där vi kan stjäla deras formulering?
Tanken med framvagn & styrning är att hela framvagnen (dock ej bromsar som har en egen kategori) och alla hjul samt stag och bussningar till bakaxelupphängningen skall ingå (allt i originalutförande). (Fjädrar och stötdämpare räknas som stag och bussningar.)
Väghållning är all förändring av fram/bakvagns originalutförande inklusive hjul oavsett om det blir bättre sämre eller oförändrad väghållning. Förändring av däck/fälgar ändrar oftast även väghållningen och därför är icke originalhjul med under väghållning.

Electical system ändrar jag nu.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Utrikiska

Post by Amapola »

Jag tycker att road holding låter lite som vägverket, d.v.s de som håller vägarna i skick. Handling känns mer rätt när det gäller väghållning, alltså bilens uppförande på väg/bana. Jag har inga belägg för att det är/ska vara så, men som sagt en känsla.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Utrikiska

Post by QV »

Road holding http://en.wikipedia.org/wiki/Car_handling

Handeling http://www.240edge.com/performance/tuning-handling.html


och en textmassa från en test av en MGB där man ser att bakvagn ochså ingår.
"Just to remind you, the MGB was introduced in 1962, and the BGT in 1965. This fact probably more than any other explains the ride/roadholding/handling compromise of the BV8. The completely conventional layout it uses can still be made to work well, but only with proper location of the live rear axle which is still suspended on simple leaf springs. And of course a properly designed fully independent suspension would give much better results."

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
azze59
Posts: 38
Joined: Fri Jan 22, 2010 4:22 pm
Location: uppsala Sweden
Contact:

Re: Utrikiska

Post by azze59 »

Nån som vet skillnad på Hood och Bonnet?Är det bara "real" english resp. American english?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Utrikiska

Post by QV »

För att det skall bli lite konsekvent på rubrikerna så borde väll

"Original bilar" samt "Ombyggda bilar" införas i rubrikerna.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Utrikiska

Post by Lars Bd »

Alla rubriker?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Utrikiska

Post by QV »

nej men de som endast har engelska rubriker..... showroom alltså!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Utrikiska

Post by Lars Bd »

Jag kan hålla med dig ifråga om att det borde finnas svenska ord istället för showroom och är själv inte riktigt nöjd med ordvalet i rubriken. Då detta diskuterades var ett av argumenten http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... fault.aspx. Har Volvo ett showroom kan forumet ha 2 eftersom Amazon är dubbelt så snygg som nya Volvomodeller. Tanken var att det skulle vara egna foton/eget material samt att det egentligen inte tvunget behövde vara hela bilar, därför blev det ett visningsrum som inte specificerar hela bilar i rubriken.
För övrigt så blev det 350000 träffar i google på "showroom" och sidor på svenska vilket får mig att tänka på den före detta finansministern Gunnar Sträng.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Utrikiska

Post by QV »

"Våra bilar, Original" samt "Våra bilar, Ombyggd"

sen kunde man inför "krav" på att ange model och år i rubriken (samt projektnamn) se forumlänk nedan.
"min tråd" skulle då heta "P130 | 1963 | En 63a ser dagens ljus efter 14 år i en lada" men de flesta har löst det med namnet....

http://www.944sverige.com/forum/viewforum.php?f=17

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply