69:a Amazon renovering

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

A-stolpe repareras.
A-stolpe repareras.
IMG_3780.JPG (2.24 MiB) Viewed 4386 times
A-stolpe och tröskel höger sida på "G". Tröskel intakt behöver inte bytas :D
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

PS. Någon som vet hur man roterar bilderna rätt?
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: 69:a Amazon renovering

Post by Per L »

Det enklaste är väl att i utforskaren högerklicka på bilden och klicka på "Rotera åt höger" eller "Rotera åt vänster" (åtm i mitt Win10).

Dina bilder är ju väldigt/onödigt stora för att presenteras på en hemsida. Vill du minska storleken (och megabyten) högerklickar du på bilden och klickar på "Öppna med" och sedan "Paint". Där kan du också rotera bilden och även beskära bilden så att bara det viktigaste (som du vill visa) kommer med. Där kan du också infoga tex text i bilden och pilar som pekar på något speciellt som du vill visa
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 69:a Amazon renovering

Post by QV »

I paint trycker man följande

Ctrl W
höger pil
tab
800
Enter
Ctrl S
Enter

för att "snabbast" ändra bilden till webstorlek.
Funderar på att göra ett script i DoIt eller likande program så man kan göra "allt" med ett tryck.
Ctrl S ersätter originalbilden (går ej att ångra)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: 69:a Amazon renovering

Post by Per L »

När jag redigerar bilden i Paint så att den ser ut som jag vill på Webben sparar jag den alltid med samma namn som ursprungsfilen med tillägget "Liten" så har jag ursprungsbilden kvar.
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

En massa delar, framvagn och bakvagn samt i motorrum ska vara svartlackade. Men hur är det med glansvärdet? Någon som har koll? På G att köpa färg.
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 69:a Amazon renovering

Post by QV »

Mitt intryck (vad jag kommer ihåg) var att det endast var färgen som skiljde från karossens lack.
Så ingen matt färg.

Fast när jag skriver detta så börjar jag fundera på styrsnäckan som ju är svart från fabrik men nästan alltid "metallren" på äldre bilar. Om jag nu inte kommer ihåg fel.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: 69:a Amazon renovering

Post by Arne »

Bromsservot och värmesystemet är sidenmatt svart. Däremot är handskfackshyllan blank svart. Framvagnsbryggan är ljusgrå medan länkarmarna är svarta, vet inte om de är blanka eller matta. Jag har lackat länkarmarna blanksvarta. Temadur 80 är rätt blankt, medan Temadur 20/30 är rätt matt färg.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 69:a Amazon renovering

Post by QV »

Framvagnsbryggans ljusgråa färg har jag även på värmepaketet.
Tog ett färgprov på baksidan av täcklocket till fläktmotorn. Det var blankt och inte så utsatt för solljus....

Hur färgvalen är. är ju beroende på årsmodell (samt att det ibland känns som att de tog det som fanns)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: 69:a Amazon renovering

Post by Arne »

Värmepaketen var gråa på de äldre årsmodellerna, tror det var från -65 de blev svarta. I alla fall samma år som den konvexa kåpan över fläkten försvann.
AVG
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: 69:a Amazon renovering

Post by Per L »

Här hittar du den färgkod jag fick fram när jag var hos en färghandlare med min grå fläktkåpa från en P1800 -63
http://www.volvop1800club.se/forum/view ... 5abef#p141
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: 69:a Amazon renovering

Post by Blomquist »

Arne wrote: Thu Nov 07, 2019 6:55 am Värmepaketen var gråa på de äldre årsmodellerna, tror det var från -65 de blev svarta. I alla fall samma år som den konvexa kåpan över fläkten försvann.
Jag har en 65:a med konvex kåpa där värmepaketet är svart. Kan ju vara omlackat, men tvivlar då det även är svart inuti. Chassienumret har jag inte i huvudet, men vill minnas att det ligger i mitten så att säga.
210 -64, 223 -68
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: 69:a Amazon renovering

Post by Arne »

Det kan nog vara som du säger, jag är som sagt inte helt säker på när det ändrades.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 69:a Amazon renovering

Post by QV »

Nu är ju bygget av en Amazon på fabrik lite som "jag tager vad jag haver" så alla regler verkar vara mera av läget "tumregler"

De är ju också 50 år gamla och det är inte många som kan garantera att det inte är lagade under sin livstid.
Jag brukar fatta mina beslut efter bilderna i instruktionsböcker och reklambroschyrer.

Även om det kanske inte är helt rätt så borde det vara som de ville ha det.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

Under hösten har många timmar lagts på delar till bilen. Rostborttagning med Citronsyra, slipning och blästring.
Attachments
IMG_4284.jpg
IMG_4284.jpg (349.4 KiB) Viewed 3354 times
IMG_4196.jpg
IMG_4196.jpg (258.47 KiB) Viewed 3354 times
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
Post Reply