Amazon -66 Nybesiktad och "klar"

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Amazon -66 Nybesiktad och "klar"

Post by Martin G »

Hej!

Jag tänkte visa några bilder på mitt projekt, en amazon -66.

Lite kort historia om bilen:

Köptes ny 1965 av en herre i Avesta som brukade bilen till 1998, då han gav den till sitt barnbarn, som i sin tur beslöt att låta en plåtverkstad svetsa upp bilen på nytt. Tanken var att lägga en hellackering, men det fanns aldrig tid till detta. Så bilen stod kvar inne i verkstaden i flera år, till dess att en granne till mig köpte bilen, som sedan pga. tidsbrist sålde den till mig häromdagen.

Alltså ett stycke amazon som har 1 brukare och som är helt upplagad från all rost. Tyvärr har det med tiden kommit lite ytrost på några ställen där plåten varit grundmålad, men det är ytterst ytligt, och ska blästras bort innan ny grundlack + spackling och slutligen lack.

Bilder:

Image
Nosen. Original rostfria plåtskärmar fram.
Image
Notera etiketten till vänster om ratten "ägarens namn och hemvist" :D
Image
Originalinredningen är svart - det har suttit överdragsklädsel på, är hemskt fin inunnder.
Image
Bilen är helt komplett förutom stötfångarhornet.
Image
Last edited by Martin G on Sat Aug 27, 2011 1:47 pm, edited 11 times in total.
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Amazon -65

Post by LABBE »

kul med historiken, lycka till.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Amazon -65

Post by Ragge »

var det inte ett 123 Gt extraljus som satt på framme där ?? lite svårt att se , men reflektorn såg inget vidare bra ut ...
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -65

Post by Martin G »

LABBE wrote:kul med historiken, lycka till.
Tack för det! Det kommer bli jätteroligt att blåsa liv i den gamla "Farfars-pärlan" igen.
Ragge wrote:var det inte ett 123 Gt extraljus som satt på framme där ?? lite svårt att se , men reflektorn såg inget vidare bra ut ...
Jag har ingen aning faktiskt - har suttit två stycken på bilen. Jag fick med en hel flyttkartong och två hinkar med extra lampor, knappar, spakar, kromdetaljer och allt möjligt, kanske ligger något mer ljus däri, jag har inte hunnit kolla.

Nej, reflektorn är inget att hänga i granen, men den går kanske att byta ut?. Men kromet och glaset är jättefint. Är det något man bör spara på tro? Annars hade jag tänkt köpa 2 st "nya" tidstypiska extraljus och montera på samma plats. Men jag kan ju ta en närbild på ljuset och ladda upp den.. :)
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66

Post by Martin G »

Lite fler bilder ifrån poleringen!

Update!

Först och främst - bilen är en 66:a, inte en 65:a, visade det sig i regbeviset, den hade stått så länge att de glömt bort det ..

Polering!

Image
Det finns färg innundet 12 års oxiderad lack! :D
Image
Körsbärsröd nr. 46
Image
Undertill. Helt rostfri i karrossen!
Image
Baktill - jämför med bilderna sedan tidigare! :o Nu blev jag NÖJD :D
Image
Image
Här syns lagningarna. ytrosten ser mycket värre ut på bilden, den går nästan att gnugga bort med nyckeln. :D
Image

Image
Motorrummet! En motortvätt och nytt luftintag så är det fint sen! Lite snyggt med spindelväv i förgasaren :wink:


Lite delar som medföljde bilen, jag vet knappt vad det är för något, är så van vid 240 och 940-delar :oops:
Image
Image
Är stänkskydden på bilden till amazon?

Kommer fler bilder när hela bilen är polerad, hade ont om tid i helgen..

Och en sista bild från hemresan, ägaren körde själv hem bilen till mitt garage, snacka om smidig affär! Här är bilen påväg hem genom skogen, den fanns uppe vid en gård uppe vid en gammal fäbod, sista stället man kunde vänta sig att hitta en Amazon..(eller kanske är det där man borde kolla)..

Image
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66

Post by QV »

Ett originalverktyg!
Image

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66

Post by Martin G »

QV wrote:Ett originalverktyg!

/Janne
Tack du! Det är komplett med hylsa, hittade den i skuffen invid originaldomkraften och något som torde vara en varningstriangel modell äldre.

Jag har ingen koll på vilka delar som är modellspecifika (självklart vet jag om de grundläggande bildelarna, men speciella amazondelar har jag inte lärt mig ännu) - så hjälp mig gärna! Tändspolen till exempel, vad är det som sitter i änden på den? :oops: :)
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Amazon -66

Post by sn@kesh!t »

Kul historik på bilen :) Ser ut att va i riktigt bra skick förutom lagningarna :) Grattis.

I änden på tändspolen sitter tändningslåset eller den delen som går in i tändningslåset minns inte hur de va riktigt :)
Du är inte medlem på S200k forum?
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66

Post by QV »

jo det är plats för tändningslåset (när det satt på instrumentbrädan) den armerade kabel är ett stöldskydd så att man inte kan få 12 volt till spolen via "tjuvkoppling".

tjuven måste då forsera låset vilket tar ungefär 1 minut om man sover, eller ha med sig en egen :idea: tändspole....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66

Post by Martin G »

sn@kesh!t wrote:Kul historik på bilen :) Ser ut att va i riktigt bra skick förutom lagningarna :) Grattis.

I änden på tändspolen sitter tändningslåset eller den delen som går in i tändningslåset minns inte hur de va riktigt :)
Du är inte medlem på S200k forum?
Tack så mycket! Och tack för informationen! Jovisst, jag var där rätt mycket tidigare. Första bilen jag skulle köpa var en amazon, men den var så risig att det blev en 240 istället som första bil. Har sedan dess alltid längtat efter en amazon.. :)
QV wrote:jo det är plats för tändningslåset (när det satt på instrumentbrädan) den armerade kabel är ett stöldskydd så att man inte kan få 12 volt till spolen via "tjuvkoppling".

tjuven måste då forsera låset vilket tar ungefär 1 minut om man sover, eller ha med sig en egen :idea: tändspole....

/Janne

ojoj, stöldskydden har utvecklats genom åren.. :?
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Amazon -66

Post by sn@kesh!t »

Jasså, då har jag sålt dig två bil bälten till baksätet till en amazon :D
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66

Post by Martin G »

sn@kesh!t wrote:Jasså, då har jag sålt dig två bil bälten till baksätet till en amazon :D
Ja justja! Det var en god affär! :D tack för det!

Det var till min förra (första) amazon, såg ut såhär;
Image

Image
Image
Jag renoverade hela bakvagnen på den. blir troligtvis samma sak på 66:an! :)

Det var en nästan rostfri norrlandsbil. Sålde den sedan till en herre i Jokkmokk! :shock:
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Amazon -66

Post by sn@kesh!t »

Jasså den behöll du inte:)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66

Post by Martin G »

sn@kesh!t wrote:Jasså den behöll du inte:)
Nej, det blev inte så tyvärr. Jag kände att det fattades för mycket originalgrejer till den (ex en hel blå inredning) + att det inte var originalkulör. dock var den ju nästan rostfri, men när det kom en gubbe som vile köpa den och lovade att renovera den så kunde jag inte säga nej. Men ett kul projekt blev det!

Emellertid, den röda amazonen kommer jag inte släppa ifrån mig lika enkelt, det är ju bara lite spackling + lack under list så är det i prima skick! :) Ångrade lite att jag sålde den blå, det var därför det blev en ny! :D
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Amazon -66

Post by sn@kesh!t »

Så är det, en gång amazonist. Alltid amazonis :)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Post Reply