Amazon -66 Nybesiktad och "klar"

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Martin G
Inlägg: 49
Blev medlem: lör sep 26, 2009 9:05 am
Ort: Uppsala

Re: Amazon -66

Inlägg av Martin G » sön nov 07, 2010 7:03 pm

sn@kesh!t skrev:Så är det, en gång amazonist. Alltid amazonis :)
Absolut! :D

Jag ringde upp tidigare ägaren (vars farfar köpte bilen ny) och fick en hel låda med grejer som hörde till bilen, bland annat 2 st BOSCH från 1966 som satt på bilen tidigare. Även de två O:en som saknades fram fick jag tillbaka + en ny reflektor til högerljuset samt 3 st extra nycklar.

Jag fick även höra en del historia om bilen och bakgrunden till varför de köpte den. Alltid kul att höra! :)

Bilder (ursäktar kvalitén):
Bild
Bild
Bild

Har lite problem med kopplingen, så en renovering av hudrualsystemet är på sin plats! :)

Vad tycks om extraljusen?
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"

Användarvisningsbild
123GT
Inlägg: 815
Blev medlem: lör maj 22, 2010 12:38 pm
Ort: ...nära Göteborg.
Kontakt:

Re: Amazon -66 (nya Extraljus sid 2)

Inlägg av 123GT » sön nov 07, 2010 7:40 pm

Snyggt...extra ljusen är såklart hel rätt ! :D
Inkopplade också ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen

Martin G
Inlägg: 49
Blev medlem: lör sep 26, 2009 9:05 am
Ort: Uppsala

Re: Amazon -66 (nya Extraljus sid 2)

Inlägg av Martin G » sön nov 07, 2010 10:12 pm

123GT skrev:Snyggt...extra ljusen är såklart hel rätt ! :D
Inkopplade också ?
/ sven
Tack! Jag håller med, det blir riktigt trevligt med extraljus! :D

De är inte inkopplade ännu, har lite elfel sedan tidigare (ärgade kablar) så elsystemet skall få sig en liten översyn, bl.a. ska några reläer bytas ut. Fick med en hel hög med sådana så något av dem borde fungera hoppas jag!

Har du/Ni något förslag på hur jag bäst bör koppla in ljusen? Bör dem styras med separat knapp eller kan de kopplas via helljusen? De har ju suttit där tidigare så det finns någon gammal sliten kabel kvar, men jag undrar om det fann något slags "originalmontering".
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"

A-masen
Inlägg: 1839
Blev medlem: tor jan 12, 2006 4:55 pm
Ort: Sverige

Re: Amazon -66 (nya Extraljus sid 2)

Inlägg av A-masen » sön nov 07, 2010 10:27 pm

Antagit Hasse63:s ständiga uppmaningar. Kolla i dokumenten! Där finns detta: http://volvoamazonpictures.se/guides/Ex ... Amazon.pdf

Martin G
Inlägg: 49
Blev medlem: lör sep 26, 2009 9:05 am
Ort: Uppsala

Re: Amazon -66 (nya Extraljus sid 2)

Inlägg av Martin G » sön dec 26, 2010 7:07 pm

A-masen skrev:Antagit Hasse63:s ständiga uppmaningar. Kolla i dokumenten! Där finns detta: http://volvoamazonpictures.se/guides/Ex ... Amazon.pdf

Tack för det! Vilka bra sidor!

_______________________________

Nu har jag äntligen fått bilen körbar igen, det visade sig vara luft i kopplingssystemet. Bromsarna fungerade utan kärv också vilket var en positiv överraskning! Hade varit kul att ta en längre tur, men det får allt vänta tills bromsarna setts över + besiktning såklart.

Kvar inför besiktningen är att byta alla bromsrören fram (troligtvis original från -66), byta ett dämpband, och en styrled. :o
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"

Martin G
Inlägg: 49
Blev medlem: lör sep 26, 2009 9:05 am
Ort: Uppsala

Re: Amazon -66 (äntligen körbar!)

Inlägg av Martin G » lör jan 15, 2011 10:53 pm

Liten update:

Jag har fått lite kopior från SVAR/Riksarkivet. Där finns att läsa att bilens första regnummer var W11302 och såldes ny på Hans Persson Bil i avesta den 12:e Augusti 1966. En Dalabil minsann! :) Sedan fanns det alltså bara 2 registreringar i bilregistret,en från feburuari 1983 då bilen gick i arv till sonen i Örsundsbro som hade den till 2000 då den blev underkänd på besiktningen och då fick sonsonen i Gävle ta vid och det var han som lät renovera upp bilen på verkstaden, och som jag via min granne köpte bilen av uppe i Ockelbo i närheten av den verkstad där bilen stått sen 2000.

Alltid kul med historia! När pappan skulle köpa ny bil 1966 så blev det en Amazon, delvis för att det var den enda bil som han kunde ha hatten på sig när han körde! :wink:

Jag är så otålig och vill fortsätta med projektet, men någon tid finns det inte..


Bild
Satt och bläddrade i en pärm med gamla tidingsurklipp som jag klippt ut som liten som jag hittade häromdan, och tro mig tusan inte att den första bil jag som 5-åring klippt ut var en körsbärsröd 2drs Amazon -dessutom från 1966! 8)

Hade gått i försäljningstankar ett tag pga tidsbristen, men om jag skulle sälja den skulle jag genast ha ångrat mig, det går inte att mäta bilens värde i pengar, och att hitta en liknande utan rost för den struntsumma jag fick lägga ut för bilen är knappast troligt. Kommer bara bli ett himla tjat om en ny Amazon...
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"

Martin G
Inlägg: 49
Blev medlem: lör sep 26, 2009 9:05 am
Ort: Uppsala

Re: Amazon -66 (info från SVAR)

Inlägg av Martin G » lör maj 21, 2011 7:43 pm

Dags för en vår-update!

Först lite patina!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sedan lite polering!

Utgångsskick:
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Är på jakt efter en röd högerdörr också, verkar svårt att finna..

Jag har en liten bromsfråga! Är det någon speciell luftningsordning på 1-kretsarna? Håller på att byta rör och ok fram samt röret från huvudcylindern.
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"

Användarvisningsbild
Dieseltroll
Inlägg: 478
Blev medlem: tor maj 28, 2009 6:54 pm
Ort: Lund

Re: Amazon -66 Nypolerat + bromsfråga! 21/5

Inlägg av Dieseltroll » lör maj 21, 2011 10:25 pm

Hej!

När jag gjorde iordning mina bromsar så började jag med det längsta bromsröret, även om jag inte tror det har så stor betydelse på enkrets. Hur som helst så fungerade det för mig. dvs:

höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram

// M

Som blev sugen på att polera upp sin egen amazon :D
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]

LABBE
Inlägg: 627
Blev medlem: tor jan 31, 2008 8:28 pm
Ort: vallentuna

Re: Amazon -66 Nypolerat + bromsfråga! 21/5

Inlägg av LABBE » sön maj 22, 2011 11:33 am

ang extra- ljusen. brukar va kopplade via en vippströmbrytare, under instr-brädan längst ut till vänster, liknande den till belysning under instr-brädan på hö sida....
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)

Användarvisningsbild
QV
Inlägg: 4743
Blev medlem: sön jan 30, 2005 10:47 pm
Ort: Mariefred

Re: Amazon -66 (info från SVAR)

Inlägg av QV » sön maj 22, 2011 6:21 pm

Martin G skrev:Jag har en liten bromsfråga! Är det någon speciell luftningsordning på 1-kretsarna? Håller på att byta rör och ok fram samt röret från huvudcylindern.
I min värld är luftningsordningen en myt och inget att bry sig om (alla bliar rakt av oavsett antal kretsar). Rent praktiskt måste man lufta huvudcylindern först om man skall bli färdig inom rimlig tid.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.

Martin G
Inlägg: 49
Blev medlem: lör sep 26, 2009 9:05 am
Ort: Uppsala

Re: Amazon -66 Nypolerat + bromsfråga! 21/5

Inlägg av Martin G » ons maj 25, 2011 3:51 pm

Tack för era svar! :)

Luftas inte huvudbromscylindern automatiskt när jag fyller på med bromsvätska om den varit tom och jag öppnat upp hela systemet och bytt alla rör? (sålänge nivån hålls vill säga) :)
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"

Användarvisningsbild
Dieseltroll
Inlägg: 478
Blev medlem: tor maj 28, 2009 6:54 pm
Ort: Lund

Re: Amazon -66 Nypolerat + bromsfråga! 21/5

Inlägg av Dieseltroll » ons maj 25, 2011 6:44 pm

Martin G skrev:Luftas inte huvudbromscylindern automatiskt när jag fyller på med bromsvätska??
Nej, tyvärr gör den inte det. Jag hade själv stora problem med detta när jag själv kladdade med bromsvätska för typ ett år sedan (Då var det QV som hjälpte mig, så nu kan jag få den stora äran att hjälpa någon annan :D )

Kona ett kort rör (ca 30 cm) i ena änden, skruva på och stick ner den fria änden i behållaren igen, sen pumpar man bara på pedalen till det slutar komma luftbubblor. Om man har en medhjälpare så kan man bara hålla en behållare att samla upp bromsvätskan i och sätta ett finger över hålet när pedalen släpps upp.

Hoppas det hjälper!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]

Martin G
Inlägg: 49
Blev medlem: lör sep 26, 2009 9:05 am
Ort: Uppsala

Re: Amazon -66 Nypolerat + bromsfråga! 21/5

Inlägg av Martin G » ons maj 25, 2011 10:06 pm

Tusen tack!

Hur går jag optimalt tillväga när det slutar komma luftbubblor? Alltså hur gör jag när jag ska byta det tillfälliga röret mot ordinarie? Jag måste ju koppla på cylindern till resten av det tomma systemet, finns det inte en risk att jag måste lufta om allt igen då? (eller kan man helt enkelt se till att NU efter luftingen behålla en jämn nivå i behållaren för att slippa detta?)

Min tanke är att ta ordinarie rör och lossa det nere vid bromsfördelaren, så att när det slutar komma luft så monterar jag bara tillbaka det på fördelaren så slipper jag lossa röret uppe vid cylindern.

Fler förslag?

Många jobbiga frågor, men jag är myycket tacksam! :)
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"

Användarvisningsbild
Dieseltroll
Inlägg: 478
Blev medlem: tor maj 28, 2009 6:54 pm
Ort: Lund

Re: Amazon -66 Nypolerat + bromsfråga! 21/5

Inlägg av Dieseltroll » ons maj 25, 2011 11:29 pm

Du menar att bara böja ordinarie rör lite försiktigt? funkar nog tillräckligt bra...

Har för mig att det inte var några problem när röret skulle tillbaka, bara man inte tar en kafferast halvvägs så ska det nog gå bra. Det enda som trycker på är ju gravitationen, så det kommer inga floder.

Vill man vara helt 100 kan man spärra pedalen i det nedre läget med en brädbit, då låser man ventilen i cylindern så att bromsvätskan inte kommer nånstans...

Personligen har jag alltid kört på metoden med en medhjälpare, så slipper man hålla på och kladda med att böja rören, bara be personen hålla pedalen nere när du skruvar tillbaka röret så är allt klart sen :D

// M

Som luftat bromsarna med en bit träplanka som medhjälpare.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]

Martin G
Inlägg: 49
Blev medlem: lör sep 26, 2009 9:05 am
Ort: Uppsala

Re: Amazon -66 Nypolerat + bromsfråga! 21/5

Inlägg av Martin G » tor maj 26, 2011 6:04 am

Tack! Ovärdeliga tips! (Har bara luftat 2/900 och 2-krets Amazon tidiagre) :)
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"

Skriv svar