Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Då var det dax att fylla ut garaget med ett nytt projekt. Denna gång är det en Röd/Vit tidig 57:a med ch nr 6XX. Bilen är helt orörd/oskruvad med otroligt fin historik. Det är samma ägare från 1957 till 2006. Den andra ägaren har sedan, pga att han tyvärr inte har tid och plats, låtit projektet vila sedan 06. Det är nu dax för mig att ta tag i helheten och försöka ta fram det bästa ur bilen. Planen är att plocka ner och inventera hela bilen i beståndsdelar för att sedan sätta upp den i en vagga och därifrån se hur mycket rostlagning respektive omlackering som krävs :) Enligt förre ägaren krävs det en hel del rostlagning och en hellackering är nödvändig. Detta kommer dock inte i min värld att vara 100% bestämt förrän jag besiktigat och polerat upp de olika bitarna. Kanske kan man klara sig med dellackering? Hur sedan ny och gammal röd färg lirar hop är nog osäkert då just rött är känsligt för ålder och sol. Helst vill jag bevara så mycket som möjligt av originalbitarna. En stor del av jobbet är sedan att leta och skaffa fram alla korrekta delarna som krävs för att få 57:an att verkligen bli en 57:a.

Målet är idag att vara klar sommaren 2012 men det är bara för att ha ett mål att sträva emot. Det får ta den tid det tar. Motorn har inte varit igång sedan 2006 och all annan teknik kräver troligtvis helrenovering. Jag är klart medveten om att jag, i mina senaste projekt (64:a, 59:a och 57:an nu senast), haft "tur" då jag i stort sätt haft hela karosser att starta upp med. Hoppas verkligen att jag klarar av detta och inte tröttnar, som så många gör, då rostlagning od tär på krafterna och inspirationen.

Bilen skall hämtas hem till Ängelholm om några veckor, då jag kommer att lägga ut lite bilder till er. En sak är i alla fall säker... Inspirationen och glädjen finns i kroppen och jag hoppas att jag kan hålla ihop och hålla ut fram till målet.
//Uffe
Amazon 1957
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Ragge »

härligt uffe , det skall bli kul att följa dig med denna bil nu !
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by volvoamazon1967 »

Härligt Uffe. :D .
Gillar de tidiga modellernas detaljer, de känns mer "äkta" :) och ditt sätt att renovera på, även fast jag inte har tålamod till att putsa som du gjorde med den blåa 57:an.
Kommer absolut att följas :D

MVH
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by kim »

Hej Uffe! Kul att du skapade tråden redan nu, så kan man ju snacka 57 a utan risk :wink: :lol: Kul att du fick
fatt i denna vagn, trodde den va på väg utomlands. Mycket spännande detaljer på vagnar före cnr 1000 tex
täckbrickorna runt ljuskappen och chokknappen ska vara utan text och klockan har små siffror samt att man
ställer den med ett reglage som går genom glaset fram på klockan. Vet du om de små nedre b stolpsplupparna
sitter kvar?
Mvh Kim
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Återkommer så fort bilen är i garaget. Tills dess får vi hålla oss till att snacka om tidiga 57:or generellt. Kul "kim" att få höra detaljskillnaderna mellan tidiga och senare 57:or :) Vet någon av er andra fler skillnader? Har hört att Volvomärket bakpå är i annat material. När ändrades detta?
Amazon 1957
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by olleholm »

Mitt volvo märke på bakstammen skall skruvas fast med små muttrar, men jag vet inte om det är det rätta, men det följde med bilen.Motorhuvens gångjärn är dom två långa fjädrarna och samma på bakluckan som jag fick bilder på av Kim annars så hade jag aldrig fått någon ordning på dom så tack Kim.Det här blir en intresant tråd att följa med en tidig 57a.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Enligt en information på hemsidan heter de första 249 bilarna P1200 för att efter detta heta P1200 V/H. Vad är skillnaden mellan dessa? Någon som vet?
Amazon 1957
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by kim »

Hej
V resp H står för vänster eller högerstyrd. Troligtsvis var de första vagnarna alla vänsterstyrda sen blev man tvungna att skilja dem åt. Vet att en del tycker att man ska veta till 100 % innan man plitar ner nåt här på forumet, men man
ska ha i beaktning att de tidiga vagnarna är i mycket höjda i dunkel, ett bra exempel på det är att Amazonen på
museet i Göteborg som omnämns som en 57a i Litteratur i minst 25 år i själva verket är en tidig 58 (lodrät inredning,
samt dubbla su under huven kanske sport) De tidiga emblemen är sprödare, tunnare och de jag har är alla gråsvarta
till färgen(troligtsvis tappat förgyllningen) även de på framskärmarna är åxå av samma typ och den senaste vagn jag sett
dessa på är cnr 1864
Mvh Kim
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by 121 »

Vad händer med Amazonen som har chassinummer 1, den som stod på Säters bilmuseum för länge sen?
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Hittade lite information gällande 57:or för dundernördarna :)
# Förbättrat huvlås med öppning från förarplatsen fr.o.m. ch.-nr. 510
# Förbättrad värmefördelning i kupén genom tillfört luftgaller införs fr.o.m. ch.-nr. 714
# Ny körvisaromkopplare fr.o.m. ch.-nr. 2611 (ev. något tidigare)
# Glastjockleken till sidorutorna ändras från 4 mm till 5 mm fr.o.m. ch.-nr. 4803 för att undvika skrammel
Det står även att... "Efter c:a 250 producerade enheter avstannar produktionen kort för att tillrättalägga flertalet barnsjukdomar."
Trevlig helg på er Alla!
//Uffe
Amazon 1957
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by olleholm »

Kim var du rädd för att bilen skulle hamna till Finland, som med ch 58.
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by kim »

Hej
Nä inte rädd direkt, Olle :D ,men jag hörde att en Norrman var intresserad att köpa den, trodde
att den gått dit. Generellt tycker jag att det är trevligt om Svenska veteraner kan stanna i Sverige.
Angående Amazonen på Säters bilmuseum, så finns det ett stort reportage om den i ett Amazonblad
från 80 eller 90 talet, kommer bara inte i håg vilket nr.
Mvh Kim
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Caltex »

Bilen skall hämtas hem till Ängelholm om några veckor, då jag kommer att lägga ut lite bilder till er.
:D :D ge oss julklappen nu då... "Santa Uffe"

Det här ser jag verkligen fram emot, Uffes renoveringar är på precis lagom nivå..
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by olleholm »

Uffe vi väntar på bilder.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Hej!
Joda, jag har bilen i garaget, nerplockad för "undersökning". Jag köpte bilen osedd, vilket kan tyckas grymt korkat, men det blev så pga långa avstånd mellan köpare/säljare. Den sista veckan har jag verkligen kastats mellan hopp och förtvivlan. Bilen har allt som jag gillar. EN ägare från 1957--2006!! Ch nr 6XX. Röd/Vit snyyygt :D Den är helt orörd (förutom några taskiga svetslagningar i skuff och golv) och till och med original framskärmar med sina breda lyktsarger på plats :) . Bilen har sina extremt tidiga detaljer (om man jämför med min sena 57:a) på plats som "dubbla pluppar" på B-stolpen, säkerhetskedja till huven, rund blinkersspak, bakluckan har tätningen monterad på luckan och inte i karossen (aldrig sett förut), klocka med visarinställningen frampå klockan isf bakpå, annan upphängning av både bakluckan OCH huven mm mm.
Säljaren, som för övrigt var en av de trevligaste människor jag träffat på, köpte bilen 2006 med intentionen att renovera den till 100% perfekt. Han har skaffat många svåra och tidstypiska detaljer under dessa åren och tillsammans med mina egna, sedan tidigare, skaffade delar har jag (med råge) redan de viktigaste delarna på plats. Jag fick tyvärr ingen dokumentation med till bilen (då första ägaren kastat detta) så jag vet inte miltalet. Men, den har troligtvis inte gått speciellt långt då nästan alla detaljer (krom och annat) klarat sig otroligt bra. Alla midjelisterna i aluminium var i det närmaste NOS skick utan uppslag och bulor :) Likaså är luftintag och mycket andra detaljer i kanonskick efter nedmontering och upputsning. Dessutom har inredningen varit skyddad av överdrag och är i otroligt underbart skick efter bara en dammsugning. Lämnar man de till kemning på typ Ditec (för 300:-) blir dessa perfekta :D Så, varför inte köra på??
MEN, tyvärr har rosten fått verka lite för mycket för mina kunskaper och enligt min uppfattning behöver följande renoveras eller bytas ut: framskärmar, framskärmsinfästningar, golven fram, dörrarna, tröskellådor (yttre och delar av de inre), torpedsidor, bakre skärmkanter, sandplåtarna, reservhjulsbalja, nederkant bakskärm, svetsa eller byta fronten och säkert en del andra plåtar lite här och var som kommer fram efter blästring. Jag har verkligen funderat fram och tillbaka men med mina klena kunskaper i svetsning men framförallt dåliga förutsättningar och avsaknad av rätta verktyg att hantera plåt, känns det för svårt. Om jag skall ge mig på den så vill ju jag att den skall bli 100% och inte nästan perfekt.
Tyvärr, tyvärr har jag de sista året blivit MYCKET sämre i min reumatism, vilket gör att varje insats i ett kallt garage är en kraftansträngning utan dess like som måste följas av vila. Jag skriver INTE detta för att ni skall tycka synd om mig utan bara som förklaring till min osäkerhet. Förut kunde jag jobba i garaget hela kvällen och långt in på natten för att pigg och glad gå upp och jobba som säljare hela dagen. All extra tid lades effektivt i garaget, dessutom med kraft kvar att dokumentera jobbet här på forumet och bilen GAV mig bara energi. Sammantaget känns det tyvärr inte realistiskt att gå vidare. Jag är en envis jävel och hade bilen bara varit lite "lagom" rostig hade jag inte tvekat. Nu känns det tyvärr tungt :? Jag kan tänka mig att ni är flera här på forumet som tycker jag skall "köra på" men jag är väldigt, väldigt osäker.
Jag vill verkligen inte kasta någon skugga på säljaren av bilen men jag tror inte han insett hur rosten tagit på bilen. Det är inte lätt att se detta innan man plockat ner bilen.
//Uffe
Amazon 1957
Post Reply