Amazon -63 Projekt

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Amazon -63 Projekt

Post by Bettan »

Hej jag har köpt en Amazon -62 2d, b18, som jag ska renovera upp. Det är min första bil, och min första renovering. Jag ska få hjälp av flera personer som inte gör annat än mekar i bilar. :) Köpte bilen av min morbror som är lackerare, så när jag gjort allt underarbete så ska han lackera den :D Motorn är nyrenoverad och går som en klocka. Inredningen är inte den bästa. Det finns såklart lite kex här och där på bilen.

Motorrummet, nylackerat. Dock ganska smutsigt av pollen.
Image

Bilen står för närvarande utan framskärmar.

Image

Baksätet+lite kromade lister

Image

Bagaget är förvaring för tillfället :?

Image
Last edited by Bettan on Sun Sep 02, 2012 10:12 am, edited 1 time in total.
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Förresten, nån som vet hur man tar bort listen som löper ovanför båda sidorutorna? Syns på en bild i förra inlägget.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Amazon -62 Projekt

Post by sotarn »

Menar du dropplisten?Den som går längs taket på båda sidorn :? .
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Presley »

Med vinkelslipen :mrgreen:

... Lycka till!
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

sotarn wrote:Menar du dropplisten?Den som går längs taket på båda sidorn :? .
Japp, det var den jag menade.
Presley wrote:Med vinkelslipen :mrgreen:

... Lycka till!
Hmm, okej jag får se hur jag löser det 8) Det kommer inte komma så mycket uppdateringar förens nästa vecka. Sitter med halsfluss nu och sen är det ju midsommar.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Amazon -62 Projekt

Post by LABBE »

om du bara ska ha bort kromlisten från dropplisten. så ingen vinkelslipp. den e påpressad så man får lirka loss den försiktigt
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

LABBE wrote:om du bara ska ha bort kromlisten från dropplisten. så ingen vinkelslipp. den e påpressad så man får lirka loss den försiktigt
Jo, det var kromlisten jag menade :oops: Den sitter som berget så att lirka loss den försiktigt är nog inget alternativ :( Tack för tipset ändå
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Presley »

Jag var inte så seriös med att du ska använda vinkelslipen :wink:
... (Om du nu inte ska göra en custom på bilen förstås, men det tror jag inte eftersom du har tråden i originalkategorin)

Men jag gissar att den där lilla "spärren" eller vad man ska kalla på droplisten ovanför dörren har med lossning att göra? Eller vad gör den för nytta?
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Jag vet faktiskt inte vad den där skarven i mitten gör, vad jag vet (tror) så finns det inga "upphakningar" eller liknande så dom båda listerna (som möts vid skarven) ska sitta fast. Jag har dock fått höra att man ska "dra" av listerna, eftersom att dom sitter på en skena av nåt slag. Jag vet dock fortfarande inte hur jag ska göra, men jag ska dit ikväll ändå, trots att jag går på pencillin.
Last edited by Bettan on Tue Sep 13, 2011 2:52 pm, edited 1 time in total.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Amazonsport »

Dropplisten är inte så svår att få bort men lite värre att få dit snyggt. Jag gjorde som så att jag försiktigt från taksidan av listen öppnade den lite hela vägen med en trubbig mejsel. Vid montering får man omvänt försöka knacka ihop listen igen. Men lite märken blir det i den..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Tack för tipset, jag ska prova!
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Nu har jag äntligen kommit igång med att slipa bilen, har varit sjuk i flera veckor men nu börjar det hända saker. Glömde såklart ta nån bild, men jag hann slipa lite mindre än halva bilen iaf. Eftersom det är första bilen jag slipar så vart jag förvånad över hur snabbt det gick (med maskin) men hur svårt det är att få det "jämnt". Har svårt att bedöma hur mycket jag behöver ta, men jag lär mig väl. Får ta en bild nästa gång så ni kan se och säga om de delar jag slipat ens är godkända :D
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Tog lite bilder på det jag slipat.

Image

Image

lite kex på reflexhuset

Image

Före slipning på bakluckan

Image

Efter, dock inte riktigt klar. Rosten ska bort och sedan ska ju allt spackel på.

Image
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Blir lite bättre bilder snart, tar med mobilen nu. Bara jag får dit framskärmarna och frontskärmen så ska jag slipa dom också, sen ska jag börja spackla. Efter lackeringen ska jag även fixa inredningen, det är mycket man vill köpa nytt men originaldelar är ju inte allt för billiga :wink:
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Mats »

Kul med bilder Bettan ! :D
Tror nog att du kommer att få bilen i bra skick, men skynda långsamt framåt så du inte tar på dig för mycket arbete på en gång.
Gör arbetet grundligt, så slipper du göra om det igen om några år.

Lycka till !

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Post Reply