En GT blir lite mera "GT-aktig"

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

En GT blir lite mera "GT-aktig"

Post by Rolf »

Eller: "Ett skärmspegel kåseri"

Eller: spegel, spegel på skärmen där...kommer den nånsin att bli monterad...där?

Image

Det var Labor Day weekend (första Maj på Amerikanska) denna helgen och vi åkte upp till en ö där vi har vårat sommar hus och där min GT står staplad...ahem..."lagrad".

Jag har inte haft en chans att jobba med den p.g.a. två rygg operationer i sommar men nu börjar man känna sig hyffsad så det är dags att fortsätta se över den.

First order of business:

Image

Att bli av med denna fula panel med mätare som inte ens fungerar. Oljetrycksmätare är av mekanisk modell så jag kunde ju inte bara klippa tryckslangen utan att få knäet full av olja. Nu var det dags för oljebyte och då kan man komma åt T-kopplingen vid oljetryckskontakten.

Image

Jaha, det var ju typiskt. Med väldigt lite kraft gick mässingkoppling rätt av och lämmnade en bit i blocket. Man har ju inte "easy outs" liggandes på landet.
(gris snoppar tror jag vi kallade dom på verkstan i Sverige)

OK då, då blir det ingen provtur denna helgen. Man kanske skulle montera skärmspeglarna i stället??

Efter flera månaders av världsomspännande faktasökning var jag ju redå att BORRA i skärmarna !! Va spännande va!

Image

För övrigt kunde jag inte vänta med att bli av med den här Impala? dörrspegeln.

Jag hade tagit med mig min batteri drivna borrmaskin och efter nogrann märkning var det dags att borra.
Bara ett litet problem: jag hade fel batteri, det laddade batteriet sitter fortfarande i laddaren på fastlandet.
Snacka om besvikelse. Jag knallade över till grannfrun och fick låna en annan batteriborr. Den visade sig att vara trasig!!

Image

Jag lade ifrån allt och tog Combin och åkte en tur. Olympiska bergen i bakgrunden...världens yngsta bergskedja.


Image

Whidbey Island är en mycket vacker ö med fina landsvägar som påminner mycket om Svensk landsbyggd. Vägarna är perfekta för en Amazon med överväxel. Man pendlar mellam trean och fyra medans SU vrålet konstaterar att man har rätt bil. På raksträckorna avnjuts overdriven.

På handsfackshyllan låg ett gammalt kasettband och efter att det trycktes in i speldosan hördes bekanta toner: Sommarnatt. Rosa lack med kromad list. Ja, ja inte med en Amazon kanske men lite nostalgi skadar aldrig. Svenne Rubin var inte uppfunnen när jag flyttade från Sverige.

Image

Man rullade till strandkanten och stängde av B-18 med halvslir på kopplingen annars glödtänder den tack vare sportmotorns höga komp och den taskiga Amerikanska soppan.

Jag satte mig på stranden och lurade på det här med borrmaskiner. Jag har ju en batteriladdare till bilen...Mmmmm

...men först styrde jag Combin norrut till en större stad som har en Home Depot (det är järnhandel på Amerikanska) och inköpte en uppsättning av ovanämnda snoppar.

Image

Tillbaka i garaget tog jag ur batteriet ur borren och kopplade in laddaren direkt till plåtskenorna innuti. Se på fasen...lyckades t.o.m. gå strömriktningen rätt. 50% chans på det!

Jag har svensk en kompis som alltid säger: "med knep och knåp får även den fattige ______ !" ja, ja !!

Image

Laddaren drev borrmaskinen och skärmspeglarna blev monterade.


Image

Sen fick en av dom där grissnopparna hjälpa till att få ut vad som var kvar av mässing i blocket. Tillbaka med oljetrycksändaren och allt är bra.

Image

Bilen kom med fel varvräknare men nu sitter en korrekt enhet med blankt hus på panelen. Kopplar in den vi nästa besök.


Image

Jag har skramlat ihop en del blanka kofångarebitar som skall få ersätta dom matta kofångarna nästa gang.

Det var en del jobb med huset och annat så detta var ingen helrenovering precis men bilen ser ju lite bättre ut varje gång.
Jag har inte tid att helrenovera denna bil just nu så planen är att få ihop en körbar och komplett GT. Sen får vi se vad som händer...

More later...
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: En GT blir lite mera "GT-aktig"

Post by Gunnar S »

Ett sånt underbart litet reportage. Jag blir alldeles varm i hjärtat.
En exporterad Amazon kan nog knappast få en bättre tillvaro än hos dig, Rolf.

Känner igen det där med gamla mässingskopplingar som bara snäpper av.
Smart idé med batteriladdaren/borrmaskinen också.
Vad är det de säger?... Uppfinningarna är nödens moder, eller nåt sånt...
Lite vågat ändå att borra utan att t ex. tejpa lite på skärmen.
Men jag vet ju att du kan hantera både borrmaskiner och andra verktyg.
:wink:

Ser fram emot fler hjärtevärmande reportage o kåserier.
Kör ordentligt och håll B18 kring 4500-5000 rpm!!

BTW. Bor själv vid havet och den fuktiga havsluften påverkar tyvärr bilarna korrosionsmässigt.
Hur funkar det vid Stilla Havskusten?
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: En GT blir lite mera "GT-aktig"

Post by Rolf »

Gunnar S wrote:Lite vågat ändå att borra utan att tejpa...

... den fuktiga havsluften påverkar tyvärr bilarna korrosionsmässigt.
Hur funkar det vid Stilla Havskusten?
Ingen fara, lacken är inte så bra som den ser ut på bilderna och det går bra att vara försiktig.

Visst, det rostar om det får sitta ute men vårat hus är ganska nytt så garaget ät tätt.
Jag tror om man lät saltluft "läcka in" kan det bli problem i längden.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: En GT blir lite mera "GT-aktig"

Post by 123GT »

Skönt att höra att du är bättre Rolf och instämmer i att reportaget var suveränt ! Ser fram emot nästa inlägg ... :D
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: En GT blir lite mera "GT-aktig"

Post by Amazonsport »

Haha, skrattade när jag läste att dom heter "easy outs" , här brukar det bli grisapitt..

Du har 2 härliga bilar där vid lyften må jag säga..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: En GT blir lite mera "GT-aktig"

Post by Rolf »

Amazonsport wrote:Haha, skrattade när jag läste att dom heter "easy outs" , här brukar det bli grisapitt..

Du har 2 härliga bilar där vid lyften må jag säga..
Ja, vad vi igenteligen kallade dom går nog inte att posta på Bilias server därav det snällare ordvalet ;-)

Samma sak med min kompis ordspråk!
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: En GT blir lite mera "GT-aktig"

Post by Rolf »

Hade en kort stund att fortsätta fixa med GT'n idag.

Image

Den här kofångaren duger inte...Även om den har en svensk bumper sticker.

Image

Jag skrapade ihop dessa bitar från olika reservdelsbilar.

Image

Ser bättre ut. Det fixar ju inte rosthålet i hörnet men helhetsintrycket ökar.

Image

Massiv ventilation! Rutan kom av i näven när jag vetilerade. Det går ju inte.

Image

"Morsans"
Mothers polermedel är det närmaste Autosol man kan komma i USA. Det till och med luktar som Autosol, kanske är samma produkt.

Den här kommer från min GT reservdelsbil så man kan ju säga att det är en GT ventilationsruta. Dom är mycket eftertraktade och givetvis snabbare.

Ventrutan blev bra och skall monteras näst. Sen blir det dörrpaneler o.s.v.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: En GT blir lite mera "GT-aktig"

Post by 123GT »

...ha ha ha....så din snabba GT vagn behöver inte extra atomkraft !? :) Ja, detaljerna lyfter, lukta nu inte för mycket på "morsans" där bara .....
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: En GT blir lite mera "GT-aktig"

Post by Amazonsport »

Wow, har länge letat efter en ventilationsruta från en GT men inte hittat nån.. 8) Hur mycket snabbare uppskattar du att bilen blir?

(Ser snabbt mycket bättre ut med snyggare kofångare bak) Eller vad säger ni "over there", cowcatcher? :D
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: En GT blir lite mera "GT-aktig"

Post by Rolf »

Amazonsport wrote:Wow, har länge letat efter en ventilationsruta från en GT men inte hittat nån.. 8) Hur mycket snabbare uppskattar du att bilen blir?

(Ser snabbt mycket bättre ut med snyggare kofångare bak) Eller vad säger ni "over there", cowcatcher? :D
Jag tror Ragge har några. Minst 20% hastighetsökning!

Naee, det är nog bumper det, men det visste du nog.

Jänkarna titta dock lite konstigt på mej när jag sa "yankeebow" eller "Kaliforniabow"
"overrider" säger dom. Jag tror i UK kallar dom hornen för overriders. Rörigt ibland.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: En GT blir lite mera "GT-aktig"

Post by Ragge »

joo jag har några såna rutor , MEN har tänkt montera en på gröna GT,n som inte kommer från en gt ... får jag minuspoäng då ????

ser även ett litet fel på din volvosida, Rolf . det är på "by numbers" där längst ner står färgkoder på GT , och du har fel nr på vit ... det står 91 , men skall vara 79 !
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: En GT blir lite mera "GT-aktig"

Post by Rolf »

Ragge wrote:joo jag har några såna rutor , MEN har tänkt montera en på gröna GT,n som inte kommer från en gt ... får jag minuspoäng då ????

ser även ett litet fel på din volvosida, Rolf . det är på "by numbers" där längst ner står färgkoder på GT , och du har fel nr på vit ... det står 91 , men skall vara 79 !
Absolut minus poäng !! ...men det är OK.

Tack för att du kollade GT by the numbers sidan. Det skall fixas. Skall lägga till metallicfärgerna enl dina uppgifter också.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: En GT blir lite mera "GT-aktig"

Post by Ragge »

var inne och kollade , och nu var det rätt där ... men det blev fel plats på stålblå och grönblå i förhållande till koderna stålblå =53-102 och blågrön =53-91. visst är den läcker som du lade ut ? den stålblåa ... mums , jag har ett antal tusen timmar kvar dit på min va ? haha
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: En GT blir lite mera "GT-aktig"

Post by Rolf »

Ragge wrote:var inne och kollade , och nu var det rätt där ... men det blev fel plats på stålblå och grönblå i förhållande till koderna stålblå =53-102 och blågrön =53-91. visst är den läcker som du lade ut ? den stålblåa ... mums , jag har ett antal tusen timmar kvar dit på min va ? haha
För h-e ! Jag var trött igårkväll, det är fixat nu.

Tack för att du håller koll på saker och ting.

Tack för bilderna, problemet är ju att nu vill man ha en stålblå :D

Nu får du gå och jobba med den gröna så du kan fixa den röda så du kan fixa den stålblå !!
Last edited by Rolf on Sat Sep 24, 2011 4:11 pm, edited 1 time in total.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: En GT blir lite mera "GT-aktig"

Post by Ragge »

inga problem , bara du inte tar dt som att jag klagar ??? ja den fina stålblåa du lagt ut där är en väldig skillnad emot min ... tänk att lägga ut foto på den med intill ... fy fan då kom jag att drömma tills den dagen båda är lika fina ... eller ja , det gör jag redan ! det är svårt att hänvisa dig till en blå när du bor långt "over there" så du får leta upp en där eller flytta hem ... haha !
Post Reply