Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by 123GT »

Framvagnen blir riktigt snygg ! Är alla detaljerna nya eller någon del "återanvänd" ?
...jodå, förgasarna ser helt okey ut de också ! :)
Kommer du att lackera hela underredet eller vad är planen där ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rasmuss »

Alla delarna i framvagnen är inte nya, bärarmarna är blästrade, zinkade och lackade svarta, sedan byter jag även en del muttrar och skruvar stötdämpare mot nya, en del annat som brickor, större bultar mm är återanvänt efter glasblästring och zinkning.
NOS spindelleder, fina spindlar, lackade sköldar, svarvade skivor med nästan nya ok sitter redan monterat på den befintliga framvagnen så dessa kommer bara att flyttas över när den nya framvagnen monteras.

Image

Jag kommer inte lacka hela underredet eftersom mycket av originalfärgen är kvar och i bra skick
Däremot på ställen där det är ytrost blir det slipning grund och lack, sedan blir det nog en linoljebehandling.
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rasmuss »

Jo det var ju det där med låsta bakbromsar, jag har fått en bromsreducering renoverad av Uno Kruse.

Image
Image

Sedan från 68 kombins bakaxel (Torshälla skroten)
Image
Plockade jag bakbromsarna dvs den nyare typen 65-
Så det blir den senare versionen på bakbromsarna och med bromsreducering borde ju detta lira med skivbromsarna?

Framvagnen i princip klar..
Image
Image
Image
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rasmuss »

Lite händer nu med den svarta..Ursäkta dåliga bilder...
Skärmar och front bortplockade och höger framskärmsinfästning på väg att passas in.

Image
Image
Image
Image
Image

Fanns mer rost än man trodde men så är det väl alltid... dock härligt med "huvudsakligen" rena ytor efter isblästringen.
Image

Vänster framskärmsbalk behöver inte röras, bara en dålig lappning som skall göras om
Image
Image

Hetvattentvättat motorutrymme
Image
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rasmuss »

Liten uppdatering, ja nu är i princip all rost borta, höger framskärmsbalk, hålet i torpeden, hålen i golvet på förarsidan, båda sidorna under främskärmsbalkarna och en massa annat smått som hittades när man börjar riva..
Begagnade friska dörrar med nya gångjärn provmonterade för inpassning mot skärmar.Begagnad fin högerskärm som blästrats lite försiktigt i kanterna.
Frontplåten från USA som har fästen för grillgaller, försiktigt blästrad och sedan lite lagad..blir nog riktigt fin.
Bakre kofångare och dragkrok demonterade. Dragkroken blir blästrad och lackad innan återmontering.
Måste laga ett litet pyttehål i sandplåten höger bak, den är så fin i övrigt så jag försöker laga den... måste även lägga igen lite skruvhål i dörrar mm.
Tänkte först inte plocka ur rutorna eftersom taket var i så fint skick men i alla fall framrutan tar jag ur eftersom gummilisten behöver bytas.
Glasmästaren får hjälpa mig med kromlisterna runt bakrutan så får vi se om vi rycker ur bakrutan också..

En riktigt fin huv och äldre baklucka med flygplan står redan hos lackeraren och väntar.
Dörrar, huv, baklucka, skärmar och frontplåt kommer att lackeras separat.
Men allt skall nu passas in först innan vi tar den till lack. Karossen är annars riktigt rak och fin, märks att den inte gått så mycket.
Så nu är det bara att plocka bort reflexer, sidorutor, baklampor, lister...

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by LABBE »

Ser nice ut, Rasmus
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rasmuss »

Lite mera har hänt
Massor med småsaker fixade och övrig inpassning som man vill få gjort innan lack.
Sandplåtarna klara och ett litet hål som vi hittade under vänster reflexhus även ett litet hål i vänster bakre hjulhus.
Förardörrens listhål för fästena till kromlisten var uppborrade och på tok för stora så dom blev igenlagda och nya hål med rätt diameter borrade.
Några småhål i höger bakre golv lagades, bytte inte hela plåten då den var så fin i övrigt.
Trösklarna kollade och en dålig lagning hittad som nu är omgjord även den misshandlade dropplisten är nu grovriktad och snart fin igen.
Framskärmarnas inpassning mot frontplåten blir riktigt bra, det här blir lätt fel speciellt om framskärmsinfästningen (balken) sitter fel.
Fixat en skarv och falska punktsvetsar på den bytta skärminfästningen så att det skall se ut som original och kanske då kan få den godkänd för veteranförsäkring?
Det som är kvar är att plocka bort tröskelskydden och kolla hur det ser ut där under och sedan försiktigt plocka ur fram, bak och sidorutor och övriga kromlister och sedan börja slipa ner lacken.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rappel »

riktigt snyggt! :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rolf »

Snyggt jobbat som vanligt.

Vad menar du med "plocka bort tröskelskydden"' ?
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rasmuss »

Skruva bort tröskelskydden dvs aluminiumlisterna på ovansidan av sparklådorna, av någon anledning har jag inte kommit till dom än.
Rutorna är urplockade och den var riktigt fin under vindrutan som annars är ett läskigt område..
Kan ordna mer bilder ikväll efter jag varit i garaget igen.

Siktar på att kunna lacka till helgen...
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rolf »

Rasmuss wrote:Skruva bort tröskelskydden dvs aluminiumlisterna på ovansidan av sparklådorna, av någon anledning har jag inte kommit till dom än.
Rutorna är urplockade och den var riktigt fin under vindrutan som annars är ett läskigt område..
Kan ordna mer bilder ikväll efter jag varit i garaget igen.

Siktar på att kunna lacka till helgen...
Aha...

Det går undan! Så jag monterar en kofångare på min GT och Rasmuss helrenoverar en Amazon på samma tid :?
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rasmuss »

He He Rolf... lite längre tid har det nog tagit, :)
Den stod och väntade lite för länge på att jag skulle sätta igång efter att den blivit isblästrad..
Kvällens jobb all inredning och kromlister mm mm försiktigt demonterat och sedan har jag säkert blåst rent och dammsugit i två timmar.
Kolla in den dom fina rutramarna för fram och bakrutan.
Image
Image

Här fanns litet hål efter att jag plockat ur sidorutan men det är fixat.
Image

Den var riktigt fin under sparkskydden
Image
Image

Spacklat svetsningen på dörren.
Image

Jag är fortfarande nöjd med inpassningen av skärmar och front

Image

Slutfört riktning och spackling av dropplisten
Image
Image

Lite ordning i alla fall
Image
Image

Rent där bak
Image
Image

Plockade bort den fula panelen till instrumentbrädan och instrumentet verkar ha suttit där sedan 64
Image

Fortsättning följer:
Image
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rasmuss »

Däcken klara.. BF Goodrich Silvertown 5.90 15" och ett fint gammalt GoodYear 5.90 som får åka med som reservhjul..

Image

Image

Image

Image
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rasmuss »

Uppdatering igen, troligen har den fått en ny lack någon gång eftersom vi kunde hitta flera lager när den grundslipades..

Image
Image
Image
Image

Taket nerslipat.
Image

Demonterat dörrar, front, baklucka och den gamla huven som byts ut mot en frisk då den gamla börjat svälla på några ställen,
Så dessa delar lackas separat.
Image

Bakluckan byts mot den äldre typen med flygplanshandtag.
Image
Image
Image

Efter grundslipning och spackling följt av mera slipning sedan på med slipgrund och flera timmar klossning..
Image
Image
Image

Höll på att glömma svetsa igen hålet för spolarmunstycket på den nya huven men nu är det fixat.
Image
Image
Image

Mycket slipande blir det men eftersom den skall bli svart är det extra mycket krav på underarbetet..
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by sotarn »

Snyggt jobbat :D . här händer det grejor :) .
Post Reply