Amazon -60 Sport

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Har besiktigat bilen idag, lite pirrigt var det men den klarade besiktningen med blankt papper! (dock efter lite justering av co-halten) Den senaste besiktningen var April -87, drygt 24 år sedan.
Så nu har Amazonen fått statusen "Rullande renovering".

Provkörning innan besiktning, bilen nyligen försäkrad och påställd
Image

Navkapslarna ej monterade ännu, väntar på putsning hemma i garaget, dock var dom monterade vid besiktningen.
Image

Totalt stod det fyra besiktningsmän och tittade på bilen, det var rätt kul och prata med dom.
Nu väntar vägarna och utprovning vad som skall bytas/renoveras.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
willematthews
Posts: 11
Joined: Fri Sep 02, 2011 10:23 am
Location: Härnösand

Re: Amazon -60 Sport

Post by willematthews »

Grattis! :D
Finfin bil dessutom! ;)
22244VF
Posts: 84
Joined: Sun Sep 26, 2010 7:11 pm
Location: Kungälv

Re: Amazon -60 Sport

Post by 22244VF »

underbart fin!!
Min 65a-projekttråd
Min Garaget-sida

Medlem #7887 i Amazonklubben
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Amazon -60 Sport

Post by Amazonsport »

Fantastiskt vacker bil.. Grattis till blankt papper..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon -60 Sport

Post by Uffe »

Grattis till en fantastiskt fin bil :)
Amazon 1957
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon -60 Sport

Post by 123GT »

Oj... :shock: snygg bil och fin bild vid havet !!! Du får gärna berätta mer om bilen, tex har du renoverat den själv osv ... du vet !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Tackar!

Lite info om bilen då. Köptes 1987 av en medlem i Amazonklubben, han kom hem till mig och frågade om jag ville köpa den. Jag slog till direkt och köpte den och blev även medlem i klubben, därav det låga medlemsnumret. Bilen hade jag sett tidigare på hans tomt när man körde moppe, det var en drömbil för mig, och den blev min.
Kördes hela sommaren -87, efter besiktningen på våren, ställdes sedan av. Men som det brukar bli så kom annat mellan (andra bilar, jobb, nytt boende, familj och barn) så den har stått stilla sedan dess. Tills vi flyttade söderut och köpte ett hus med garage.

Början på flytten söderut. (2007)
Image

När familjen var på Gärdesloppet 2010 så träffade vi Rasmus och hans otroligt fina bil och då kom det riktiga suget att göra bilen körklar. Började med bromsarna, huvudcylindern hade läckt till motorrummet med ytrost som följd och kopplingscylindern. Motorrummet gjordes rent på penselmålad färg och ytrosten slipades och lackades iordning av mig, försöker göra så mycket som möjligt själv.

Image

Bilen hade kvar original infästningarna till framskärmarna, hittade dock två små hål som lagades.
När bromsarna var klara startade jag upp bilen, nytt 6 volts batteri införskaffades. Nötte lite på startmotorn sedan startade motorn. Då hade motorn stått still i 22 år. Dock rök det som fa...n, hela garaget fylldes av blå rök, så det blev att riva isär motorn och byta kolvringarna och slipa in ventilerna. Sedan var det bara att starta och den rök ingenting längre, dock var förgasarna helt slut.

Sedan skulle jag "bara" fixa till rost runt antennen, som hade rostat bort, och lite till...
Image

Höger hjulhus, ett hål i framskärmsinfästningen lagades samt två hål i a-stolpen.
Image

Så här blev främre tvärbalken efter blästring och slipning, inget är lagat. Har sett värre bilder på forumet.
Image

Efter rostlagning av framskärmar och front blev det epoxigrundat.
Image

Sedan spackling, slipning, grundat och lackerat.
Image

Förgasarrenovering med byte av bussningar, fick hjälp i Söderköping, och nya packningar.
Image
Image

Byggde även om mina luftfilter, sitter tvättbara insatsfilter i burkarna.
Image

Sedan blev det lite pappersjobb med försäkring, påställning och besiktningstid. Sedan provkörning ock injustering av bromsar, förgasare, lyse, elsystem osv. Rätt skön känsla jag hade när jag åkte från bilprovningen med blankt papper.
Nu gäller det att byta alla bussningar i framvagn och bakvagn, stötdämpare, fjädrar och justera in framvagnen. Även kardan och bakaxel kanske behöver en översyn men det kanske blir utbyte till annat som inte varvar ur motorn så mycket.
Även båda trösklarna och hundbenen skall bytas då någon tidigare ägare monterat dit ny plåt utanför den gamla, så där finns rost. Men det var det enda som gjorts med karossen innan mig.

Det var lite om bilen, men det finns mer att berätta.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Amazon -60 Sport

Post by Ragge »

wow, det var en imponerande bil ... och ventilkåpan ??? var i jösse namn har du hittat den ???
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Ventilkåpan hittade jag hos SVIS i Köping för drygt 2 år sedan, det var en äldre herre som hade flera i sitt garage, jag fick tag i den sista hos SVIS. Jag vet dock inget mera om ventilkåpan mer än att den är gjuten i alu eller lättmetall. Någon som vet?

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Amazon -60 Sport

Post by Rolf »

Kanonfin, bra jobbat. :)
Carlen
Posts: 71
Joined: Thu Jan 27, 2011 5:43 pm
Location: Granö

Re: Amazon -60 Sport

Post by Carlen »

Grattis, riktigt fin bil, har själv en 60a med samma färgsättning som ska renoveras.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon -60 Sport

Post by Amazon »

Fin bil. B16 sport är inte så vanliga. Hade varit kul o provköra en för o se skillnaden mot vanlig B16. Själv så föredrar jag den blanka ventilkåpan på sportmodellerna men smaken är ju olika :)
Volvo P1200VB 1958
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Ja Amazon, kromade ventilkåpor är fina, men då ska dom inte vara rostiga. Har två rostiga i garaget.

Var nere hos den lokale auktoriserade låssmeden i stan och hittade original nyckelämnen!

Image

Så nu har man en fräsch nyckel.

Senare på dagen kom ett paket med bussgods.

Image

Blir nog bättre med nya framlyktor och H4 lampor (6V) så man kan köra när mörkret faller på. Nya fjädrar och stötdämpare skadar nog inte, få se så att inte bilen blir för låg med fjädrarna. Nya bussningar i fram och bakvagn blir nog också bra. Så nu finns det lite till att pyssla med!

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Hej igen. Nu har jag äntligen fortsatt med Amazonen. Dags att byta trösklar och laga bakre skärmkanter på båda sidor. Börjar med den högra sidan.

Det ser ganska bra ut på håll, men det finns rost.
Image

Bilen nerplockad och klart att börja.
Image

Skärmkanten, dubbelt med plåt.
Image

Hål i tröskel.
Image

Framkanten av tröskeln. Här har någon innan mig lagt den nya tröskeln utanför den gamla.
Image

Jag tog även bort den bakre gummimattan och kollade under den. Där ser det bra ut, lite smuts men det skall bort sedan.
Image

Lustigt med mattorna. Den främre mattan är stenhård, spricker bara man tittar på den, men den bakre mattan är mjuk och följsam. Det blir till att tvätta den och lägga tillbaka den.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Amazon -60 Sport

Post by Rolf »

Jugge-1960 wrote:
Lustigt med mattorna. Den främre mattan är stenhård, spricker bara man tittar på den, men den bakre mattan är mjuk och följsam. Det blir till att tvätta den och lägga tillbaka den.

//Jörgen
Intressant...på min US Combi från 1967 är bakmattan stenhård men fram mattan är mjuk och fin. Ingen av dom har varit bytt.

Fin bil, carry on!
Post Reply