Amazon -64

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Amazon -64

Post by Denwil »

Tänkte man kan ha en egen tråd att fråga i ifall det dyker upp saker man undrar över. Så varför inte göra det till en projekttråd där man i framtiden kan visa vad man gjort?

Har alltså i mina ögon hittat en pärla som med lite blod svett och tårar startade där den stod, med utbytesmotor och Stromberg förgasare.

Bilen hemkommen och rengjord. Inge grönt kvar förutom det jag inte tänkte på, självklart va det på det synligaste stället också.
Image

Påkostad lagning som verkar hel, vet inte vem som gjort eller hur. Vänster sida är påbörjad med lika bra resultat men i slipstadiet.
Image
*Behöver bilder på upphänging avgassystem, de handböcker jag har visar bara montering. Ej slutgiltigt resultat.

Denna bild ljuger lite då jag ser fotografen lekt med färgerna =) Temporärt feltemabatteri.
Image
* Bilen drar tjyvström så det sjunger om det. Även med annat batteri går det på några timmar. Vad kan boven i dramat vara?

Här är även delar jag införskaffade för att påbörja den andra bilen under, vilket va surt då just bromsarna va bytta :lol: Men bussningarna kommer nog väl till hands, bilen är ju sänkt på verkstad, vet ju aldrig vad man får då, eller? :wink:
Image

Tänkte även visa det projekt som blev stillastående, för kanske, om tid och pengar (mest pengar.. ) existerar också ska bli startklart. Vill mycket gärna se detta golv i den andra bilen. Kanske för jag vet hur nytt det såg ut att vara i jämnförelse - och 8 timmar med skrapande under... =D

Detta är en stor bild så låter den vara länkad.
http://img.photobucket.com/albums/v241/ ... MG1270.jpg


Planerna är väldigt simpla just nu. Täta alla läckor, då bilen tenderar att bli väldigt fuktig förarsidan, även panelen bredvid golvkontakten. Några klassiska ställen man ska kika för läckage/täthet?

Se över de redan renoverade bromsarna och justera dessa enligt handbok. - vet ej när de byttes
Hitta bladmått och justera ventilspel - säkert justerat med bladmåttet felplacerat, tickar lite väl mycket
Fixa dödsdörren på förarsida, sväng inte höger om du inte håller i! =D
Montera ur de Volvo 340 stolar (?) som sitter.
Plocka ur orginal gummimatta och hitta ersättning, helst tyg /göra eget. Den är skuren och mkt sliten.
Försäkra mig om att bilen laddar under körning
Få vindrutetorkarna att fungera samt spolarvätskepump. Vill ju besiktiga.
Koppla temporärt signalhorn på knapp med märkning
Första ordentliga urstädningen
Skrapa underredet och måla upp som jag gjort förut ( metallfärg 2lager, rostskyddsprimer och sedan tectyl, duger det? ) Eller ska det vara body?


Bilen ska få en fylligare gul lack med orange inslag
Denna bild representerar färgen bra (på min datorskärm, kan variera )
Image

Ska försöka ta lite flera bilder imorgon - är ju nattuggla så skriver detta väldigt sent - när jag ska städa ur garaget så jag får någonstans att vara. Kallgarage med insikt till grannen, mumma vet ni, då ser dom progress!

P.S har ju inte ens kollat i Haynesboken än kom jag på! Kanske finns en bild där på avgasupphäng. om man har tur :D
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon -64

Post by Mats »

Grattis till en fin bil ! :D
Det ser ut att finns fina förutsättningar för att få den riktigt fin, hoppas bara att du dokumenterar flitigt med kameran och lägger upp här i tråden ! :wink:

P.S. Välkommen till forumet !

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Amazon -64

Post by Denwil »

Tack! =D

Kommer göra mitt absolut bästa i form av dokumentation. :mrgreen:
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Amazon -64

Post by Denwil »

Jag har då varit ute och tagit bilder då det regnat relativt nyligen. Man ser då vilka ställen det syns att det läcker.
Tog även bort de ryamattor som låg under gummimattan. Behöver inte lukta mer mögel än nödvändigt.

Golvet höger fram efter regn
Image

Vänster sida under instrumentbrädan
Image

Golvet efter att ryamattorna va väck. Ja,det svarta är mycket slitet
Image

Så här ska högtalare i hyllan se ut. Eftermonterade bälten, vet ej när och vem som gjort
Image

Bjuder på en tidigare bild jag tagit

Enda sprickan!
Image
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
Jonas121
Posts: 18
Joined: Wed Oct 19, 2011 12:21 pm

Re: Amazon -64

Post by Jonas121 »

jaså du valde att göra iordning denna istället :) såg projektet på garaget :p
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Amazon -64

Post by Denwil »

Jajjamen, den andra hade på tok för mycket karossjobb och jag för lite utrymme =) Denna ska ses över och om 18 dagar är det tänkt att besiktiga! Sedan när det är rullande objekt ger den mig enormt mycket större möjligheter för transport! =D

Fint där bak
Image

Hjärtat. Kan man montera bara ny slang? Har en till bränslepump av samma slag jag kan prova saker på
Image

Lika rak och fin på vänster sida
Image

Dessa stolar ska monteras ur och i med de ur reservdelsbilen. Vill inte skita ner de bruna stolarna jag har. Går bara fälla en sida ;)
Image

Denna bild är stor, så låter den vara länkad. Avgasröret hänger väldigt mycket här, men höjer jag mer tar det i längre bak.
Som tidigare frågat, bilder på avgasupphäng / placering / montering skulle vara grymt bra! Nu tar den i vid större farthinder. Säkerligen monterat efter 2007 för bes då hade endast ojämn bromsverkan =/
http://img.photobucket.com/albums/v241/ ... G_0540.jpg
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Amazon -64

Post by gudu »

Mitt avgasrör hänger, framifrån i grenrör :) , plåt i växellåda, två gummiringar mitt under bilen samt i ett arrangemang framför bakkofångaren. Har ingen bild. Sakerna finns att köpa men ditt rör ser lite fett ut.
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Amazon -64

Post by Denwil »

Ja orginal är det inte, och det sitter pö om pö . Lite klistrat av det som existerade. Vill inte behöva införskaffa ett helt nytt utan snarare svetsa detta efter monteringen som existerar. Men jag finner lösning!

Skulle även visa bilder idag på vad jag gjort men min morsa hade med kameran ut så, får bli imorgon =)
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Amazon -64

Post by Denwil »

Mattan va mycket sliten och så fort man pillade på den så ramlade även vänster sida sönder helt. Blev inte mycket att behålla.
Image

Istället fick vår gamla altanmatta rycka in som ersättare tillsammans med stolar som faktiskt går att fälla framåt!

Image
Image

Är ju inte precis 100% passform, men något måste ligga där innan jag fått tag i allt som behövs för att rusta golvet.
På bilderna är det inte klart heller =)

Den ska besiktigas 19 november så endast absolut vitalaste sakerna får sig en genomgång nu =D Kommer även göra lite andra fästen åt stolarna då jag är av något längre än medellängd och stolarna behöver åka bakåt bara en pytteliten bit till.
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon -64

Post by granfot »

Ack! Nu ångrar jag att jag körde den gamla altanmattan på tippen... Tänkte inte på att jag hade kunnat använda den som golvmatta i bilen istället. Jaja, man lär sig något varje dag. :)
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Amazon -64

Post by Denwil »

Torde ligga runt 150 - 200kr i en vettig butik. Om jag minns löpmeterpriserna rätt. Tanken va ju att köpa innan jag fick denna bit. =)
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -64

Post by Blomquist »

Coolt med den där nylontrossen i förardörren.
Gissar på tidigare problem med fruset dörrlås,
hade liknande lösning men körde med spännband
istället. Lite omständigt när man skulle ut och in.

Om det vore min bil skulle jag snarast försöka ta reda på
var vattnet letar sig in och täta det, åtminstone tillfälligt.

Det är en fin färg på bilen tycker jag, inte så vanlig.
210 -64, 223 -68
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Amazon -64

Post by D59471 »

Tycker det ser bra ut. Men den där pippigula färgen och heltäckningsmattan kommer du garanterat ångra med tiden.

Den sandfärgade originalfärgen är däremot riktigt snygg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -64

Post by QV »

Denwil wrote:Mattan va mycket sliten och så fort man pillade på den så ramlade även vänster sida sönder helt. Blev inte mycket att behålla.
Det är väll normalläge på dessa mattor, nu vet jag inte var du bor men kanske skall åka förbi och plocka upp den :D för att fixa till min lika trasiga matta..

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Amazon -64

Post by Denwil »

D59471 wrote:Tycker det ser bra ut. Men den där pippigula färgen och heltäckningsmattan kommer du garanterat ångra med tiden.

Den sandfärgade originalfärgen är däremot riktigt snygg.
Alla har vi olika smak. Färgen är inte heller 100% bestämd ännu. Sådant får man ta när bilen ska förberedas för lack. Sedan vill jag ju inte visa min referensbild. Blir ju nästintill en kopia :|
QV wrote: Det är väll normalläge på dessa mattor, nu vet jag inte var du bor men kanske skall åka förbi och plocka upp den :D för att fixa till min lika trasiga matta..

/Janne
Jadu, tror inte du bor allt för långt borta ifall du har vägarna förbi Eskilstuna.
Blomquist wrote:Coolt med den där nylontrossen i förardörren.

Om det vore min bil skulle jag snarast försöka ta reda på
var vattnet letar sig in och täta det, åtminstone tillfälligt.

Det är en fin färg på bilen tycker jag, inte så vanlig.
Haha, njae, snarare så att det saknas lås överhuvudtaget på den sidan. Men inget jag inte kan ta från andra bilen och montera.
Angående vart det tar sig in så tror jag boven i dramat va den dörrlist som satt och att dörren aldrig var ordentligt åtdragen.
Kondens mer än läckage :D


Idag ska jag förhoppningsvis få städa ur garaget ostörd så den kommer in under tak och kan pallas upp.
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
Post Reply