Amazon -64

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Amazon -64

Post by Denwil »

Mjo här ska den ju in...
Image

Och träffats har dom!
Image
*Fin fin bensinfläck bredvid. Skyller på vardagsbilen ^^

Tyvärr hann jag ju inte klart med allt då ärenden kom i vägen men imöra, då!

Planen under nästa vecka är också att få i motorn i reservdelsbilen igen då denna tar plats på annan ort. Typ 10m bort :P
Sen, felsökning felsökning felsökning. Amp. lampan lyser när man försöker blinka, vilket den inte gjort förut. Säkringarna är nya och dosan av-oxiderad.

Så dök det även upp en fråga.
Har Amazon original välvt glas på lyktorna fram? eller är det helt plant? För vet ej vilken bil som har bytta glas !

Nej, en bild till måste man ju slänga upp. Skillnad på sänkt mot bil utan motor
Image

Monterade på front och huv så dessa skulle ta mindre plats.
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Amazon -64

Post by Denwil »

En liten larvig sockerbit va boven i dramat i alla mina elproblem. Så nu fungerar allt utom spolarpumpen, som inte har kraft nog. Ska kika i reservdelsbilen ifall vi kan ta den. I annat fall tar vi från en 240 så vi får lite redig power.

Babysteg =)

P.S Vi är jag och en som lär mig lite om min Amazon och övervakar det hela. Spenderar mycket tid i varandras garage så varför inte hjälpa till =)
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
Jonas121
Posts: 18
Joined: Wed Oct 19, 2011 12:21 pm

Re: Amazon -64

Post by Jonas121 »

Du! den mattan kommer ifrån bauhaus och jag har lagt en precis likadan i min amazon :D
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -64

Post by Blomquist »

Alla Amazoner såldes med välvt glas, altså inte H4. Minns inte exakt vilket år
H4 kom som standard på Volvo, men det var på 140 i början av sjuttiotalet har jag fått
höra av en vän som åker sådan. Min uppfattning att han har rätt bygger jag på
att han brukar ha det om detaljer på Volvobilar, samt det faktum att jag aldrig
sett försäljningsbilder av Amazoner med H4.
Finns H4-lampor med stora sockeln att köpa om man vill ha lite bättre ljus,
men det kanske du redan visste.
210 -64, 223 -68
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Amazon -64

Post by Denwil »

I sådana fall har denna bil fått andra lyktor, för glasen är märkta H4 Bosch och det satt 55/100w i dom med gult ljus. Valde att sätta i 80/100 och hoppas då reflektorn pallar detta.

Och mattan e grym, men temporär. Vill ha svart gummimatta istället för den grå.

Införskaffade även den snyggaste av amazonrattarna (utöver sport) idag. Alltså denna typ =D Lutar ju åt att detta blir custombygge.
Då större delen av en 240 sitter under huven. spolarpump, generator och relän. =D

Image
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Amazon -64

Post by Denwil »

Någon som har en bra sprängskiss på fläkten? Försökte mig på att hitta på diverse länkar men måste ha klickat förbi.

Och nu fungerar spolarpumpen! =D
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Amazon -64

Post by Denwil »

Tänkte visa vad det är som tagit lite av min tid senaste dagarna. :D

Image
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Amazon -64

Post by Denwil »

Onsdag morgon bär det iväg för att få golvet svetsat inför besiktning. Hoppas bilen orkar hela resan dit.

Frågor som dykt upp är ifall det ska vara dubbla signalhorn eller inte, samt om man får besiktiga utan främre kofångare? Någon som kan tänka sig ha ett svar på det?
Går den igenom ska det köras lite till, om inte så bara göra iordning för efterkontroll och sedan sakta påbörja nedplockning. =D

Och ja, SMW'n har tagit lite tid från Amazonen då den behövde rustas innan vintern.
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Amazon -64

Post by gudu »

Kan inte svara på dina frågor men fyller i lite antaganden, tror alla hade dubbla tuthorn och att kofångare inte behövs då flera bilar har spoiler istället. Men bäst är väl att ringa besiktningen och fråga. De verkar gått en charmkurs nu när de fått konkurrens.

Fräck husvagn, hur ser en sådan ut inuti, hur många bäddar, bord osv. Hoppas du har fler bilder.
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -64

Post by John »

Roligt projekt :D
Angående besiktnings frågorna det går bra att besikta med ett signalhorn har gjort det på flera bilar och stötfångaren ska inte heller vara nåt krav
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Amazon -64

Post by Denwil »

Vad bra, blir lättad av att höra det. Blir till att antingen laga de signalhorn som existerar eller köpa nya. Kofångare är inte det lättaste att hitta till dessa bilar heller, då ingen av mina hade främre. Mitt mål är ju att få köra med bilen i två år och ha som rullande renoveringsobjekt. Bästa är att vill jag ha en amazon i absolut nyskick, kan jag fixa reservdelsbilen, men då kommer den ju aldrig bli körd heller ;)



Ang husvagnen;
Det är en SMW 440 från 74 vi ägt sedan en tid tillbaka. Men då jag nyss övertagit den så vet jag inte mycket mer än att 3½ person ska få plats i den om man är normalbyggd. Gasolkök och potta finns. Ska elkonverteras samt få nytt golv när det blir torrt i sommar. Så enda jag kan rekommendera nu är att söka då bilder på just denna vagn inte existerar mer än det där. Bröt av nyckeln i låset :(
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Amazon -64

Post by Denwil »

Usch vad det spottar och fräser. Tror den drog in en hel del luft idag och går mycket dåligt på tomgång, till den grad att den dör om man inte gasar till ibland. Lite mer soppa och lite jämnare körning kanske är att föredra imorgon då det bär iväg till att svetsa. Hej hå, tomgång! :P


Då ska vi inte tala om att det gick från fungerande bromsljus, till konstant och avsluta med att höger lyser, men inte vänster =D. Blir redigt kul att lösa detta, men ska se över bromsarna under morgondagen. Ujujuj, problem som inte existerade förut staplas på hög.
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -64

Post by QV »

gudu wrote:alla hade dubbla tuthorn och att kofångare inte behövs
Alla har dubbla tutor, och jag ser inga bekymmer med att besiktiga utan kofångare.

Hur tutorna ser ut "öppnade" finner du i min tråd. Skruven släpper lättare om man först drar åt den fyrkantiga muttern för att sedan släppa på muttern igen (en 15-20 grader åt vart håll)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -64

Post by QV »

Denwil wrote: gick från fungerande bromsljus, till konstant och avsluta med att höger lyser, men inte vänster =D.
Oxid, Oxid, Oxid är boven till de flesta elfel på en Amazon. Tyvär så gäller inte det rakt av på konstant bromsljus.
Felaktig givare eller defekt huvudbromscylinder (men då ligger bromsarna åt samtidigt)

Om nu ingen har installerat en givare från en 140/240 som djävlas med dig.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Amazon -64

Post by Denwil »

Har inte haft tid att kolla på givare, har motorproblem och placerade en tråd där. I övrigt så är han svetsad under nu på de ställen det behövdes och rostskyddad.
Bilen drar även enormt åt höger trots luftat och justerat system ( enligt org. verkstadshandbok) Ska dock byta alla backar då jag tror det endast är nya rör för syns skull...

Mycket händer när man ligger i ;)
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
Post Reply