Helt orörd lågmilare....

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
amazingracing
Posts: 52
Joined: Mon Dec 26, 2011 4:02 pm

Helt orörd lågmilare....

Post by amazingracing »

Hej.
Har jobbat mycket med Amazon och Pv under över 30 års tid, av och till, har gjort vissa uppehåll men rätt som det är måste jag bara äga en gammal Volvo, har nu lyckats hitta en helt orörd-66:a som aldrig någonsin körts på vinterföre och än mindre kommit i kontakt med salt, den har alltid stått inomhus och är i ett vad jag anser helt unikt skick.
Den var lite schaskig när jag köpte den men jag tror den schaskigheten nästan konserverat den...ju mer jag fixar upp den ju mer imponerad blir jag av skicket, har dock gått mycket varsamt fram så att jag inte förstör "det orörda". Ska se om jag får till att lägga upp lite bilder här men jag är inte kunnig på bildhantering, dessvärre! Vi får se hur det går!
Förökte nu men det gick inte, nån som kan hjälpa mig hur man gör för att bifoga bilder?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen..

Låter som en riktigt kanonfin bil di har :D

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=3188

Enklast är att ladda upp dom på forumsbilder.se men jag tycker det är bättre att få alla bilder på samma plats och synliga så man kan använda dom igen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amazingracing
Posts: 52
Joined: Mon Dec 26, 2011 4:02 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by amazingracing »

Image
Prövar å få dit bilder, krångligt...finns det nåt lätt sätt typ som Facebook?
Om det lyckas så är det här ett foto från undersidan som avslöjar lite av skicket, har alltid trott att startmotorerna var svarta från fabrik, men det här visar nåt annat.
amazingracing
Posts: 52
Joined: Mon Dec 26, 2011 4:02 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by amazingracing »

Image
Image
Image
Image
Lite bilder från framvagnen, OBS endast rengjort, helt orort sen 66 notera stämpel på bromsoket!
amazingracing
Posts: 52
Joined: Mon Dec 26, 2011 4:02 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by amazingracing »

amazingracing
Posts: 52
Joined: Mon Dec 26, 2011 4:02 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by amazingracing »

Motorrummet på 66:an

Image


Image
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by Mats Lysekil »

Hej o Grattis!! Till en fantasisk julklapp, mycket spännande bil. Kan du vara snäll och ta så mycket bilder du orkar, det är mycket värdefullt att se original finish, med rätt glans och de olika svarta kulörerna, på länkarmar start motor osv. Många bilar blir tyvärr" över renoverade enligt mitt tycke" med fel kulör och glans, bra att få en standard att utgå ifrån. Dina bilder är mycket viktiga :mrgreen:
Mvh Mats
amazingracing
Posts: 52
Joined: Mon Dec 26, 2011 4:02 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by amazingracing »

Image

Image

Lite bilder från insidan, inte den minsta till stymmelse till rost under golvmattorna, absolut nyskick!
amazingracing
Posts: 52
Joined: Mon Dec 26, 2011 4:02 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by amazingracing »

Mats Lysekil wrote:Hej o Grattis!! Till en fantasisk julklapp, mycket spännande bil. Kan du vara snäll och ta så mycket bilder du orkar, det är mycket värdefullt att se original finish, med rätt glans och de olika svarta kulörerna, på länkarmar start motor osv. Många bilar blir tyvärr" över renoverade enligt mitt tycke" med fel kulör och glans, bra att få en standard att utgå ifrån. Dina bilder är mycket viktiga :mrgreen:
Mvh Mats
Det jävliga är att jag varken är fotograf eller duktig på att hantera bilder i datorn men jag har fotat en hel del och är mycket försiktig när jag rustar bilen, är rädd om originalbitarna! Vi hörs!
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by 121 »

Jag renoverar en Amazon -66 och de bilder som du lägger ut på din bil är av stort intresse för mig. Lägg gärna ut massor av bilder på hur bromsrör, broms- och chassidetaljer ska se ut. Jag skulle t.ex. gärna vilja se hur bromsrören ska vara dragna på en ENV-bakaxel. Det skulle också vara intressant att få se vad som är rätt innehåll i verktygsväskan för en Amazon -66:a. Med mera, med mera... Så lägg gärna ut massor med bilder av din bil.
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by D Brown »

Det var sällsynt behagligt skick på denna, vad är bilens historia?
amazingracing
Posts: 52
Joined: Mon Dec 26, 2011 4:02 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by amazingracing »

D Brown wrote:Det var sällsynt behagligt skick på denna, vad är bilens historia?
Köptes ny av en f.d Taxiåkare (pedant!)som hade den som privatbil efter taxirörelsen och kördes sedan 1500mil ca fram till 1990, användes sedan av släkt till honom som sommarbil fram till 4år sen då även den brukaren blev till åren, samma ägarfamilj sen ny alltså!
För mig som kört och skruvat mycke på dessa bilar så är känslan av bilen ganska overklig, den är så distinkt och skrammelfri i allt, på ett sätt som det är svårt att uppnå med renoveringar även om det är hög nivå på renoveringen så är det svårt att nå ända fram, här är känslan i allt t.ex när man använder blinkersen etc, distinkta reglage. Ganska rubbat att föra på tal men har man hållt på mycket med bilar o speciellt dessa så blir man lite skadad....
amazingracing
Posts: 52
Joined: Mon Dec 26, 2011 4:02 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by amazingracing »

Image

Image

Image

Image

Image
amazingracing
Posts: 52
Joined: Mon Dec 26, 2011 4:02 pm

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by amazingracing »

Jobbar med dagensbilar och kan konstatera att om en bil körs normalt t.ex en ny V70 så ser väl bromsar,skiöldar,ok mm ut så här efter ett halvår under förutsättning att inget salt varit med i bilden, jag är väldigt försiktig med det som försigår på bilen, skulle inte förvåna mig om ventilkåpan ej varit avtagen innan, motorn går underbart sen ventilerna blev ställda, har sugit ur och fyllt upp kopplings och bromshydraulik (Ingen Dot 5:a då jag inte vill riskera slangsvällning) renoverat kopplingsslavcylindern som hade ett läckage. Om jag skulle våga mig på en gissning så är det endast Avgassystem,en omgång däck, batteri, packningar i slavcylindern,övre och nedre kylarslang, brytare,lock,rotor,tändstift som är utbytt sen bilen lämnade bandet.

jag har också bytt ut några kromlister som blivit skadade då den åldrige siste föraren hade svårt med garageöppningen, fick även rikta vä framskärm men jag kämpade för att göra detta på plats för att slippa lossa skärmskruvarna, lite kul att det syns att dessa aldrig är lossade! Alla gummilister i dörrar mm är i ett fantastiskt skick men om någon har en instruktionsbok till en -66:a vill jag gärna köpa en. Jag har blivit lovad den ursprungliga om den dyker upp när huset städas ur men jag vill gardera mig!
Något jag funderar över på 66:an är att det finns båda typerna av hållare för originaldomkraften? Någom som vet nåt om det?
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Helt orörd lågmilare....

Post by Rolf »

Tack för din visad respekt för ett stycke Svensk historia.

Håller med föregående talare, ta så många detaljbilder som möjligt, fin referens för renoverare.

Förvånad hur blankt motorrummet är. Då kan man ösa på med klarlack :mrgreen:
Post Reply