69:a Amazon renovering

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

Tack, Roligt att höra från dig. Du är en stor inspirationskälla. Det blir tuffare längre fram då dörrar och skärmkanter skall bytas. Då blir det upp till bevis!
Tänk den dan då man kan provstarta motorn som du just har gjort! Din bil är ruskigt snygg, bra jobbat.
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

Hej på er,

Har tänkt att byta tvärbalken idag. Är det någon som har bilder på ev. dräneringshål, var det sitter och hur stora de är? Skulle vara till stor hjälp!
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

Vänster fram börjar ta form så smått!

Image

Tvärbalken på plats.

Image

Borrade ett par 13 mm dräneringshål där jag gissar att de satt en gång........
Golvplåten var lite rostig undertill inne i tvärbalken så den skars bort så att det går att komma åt att lägga på ny epoxi på det nysvetsade.
Lägg märke till den röda grundfärgen original inne i balken, ingen rost :D

Image

Nu grundmålad.

Image

Nu skall det dit en ny golvplåt, sedan blir det inpassning av yttre tröskelplåt och jobba sig bakåt.
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: 69:a Amazon renovering

Post by ammakillen »

kanon snyggt golvet blir :) tummen upp 8)
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: 69:a Amazon renovering

Post by Torbo »

Dette ser profft ut gitt!
Heldig bil og eier!
BLt
Posts: 49
Joined: Thu Aug 28, 2008 8:49 pm
Location: Hamrånge

Re: 69:a Amazon renovering

Post by BLt »

Mycket snygga plåtarbeten. /Bosse
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: 69:a Amazon renovering

Post by cooljb »

halloj mannen!!! hur går det för han?? va ett tag sen med uppdateringar
mvh jerry
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

Hej, Tack för ditt intresse. Hade lite dåligt samvete när jag var i garaget och jobbade. Tog tag i det som orsakade detta och målade och tapetserade ett rum i huset i våras och håller nu på med det andra som enligt "regeringsbeslut" :) skall vara klart till kommande helg! Blir till att ligga i...
Köpte i somras en front på en Volvo-träff, som var mycket bra men pga. dålig ytbehandling så det var hål på insidan under lycktpottorna, något som säljaren försökt dölja med underredsmassa. Skit att få bort! Funderar nu på hur mycket jag skall byta då jag har fräsha plåtar på en annan front som är smälld på mitten.
Kul att se att du fått fart på ditt projekt! Det blir mycket bra. Ser fram emot då man kommit så långt själv.
Återkommer med bilder när tapetseringsjobb och julhelg är avklarad.
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: 69:a Amazon renovering

Post by Torbo »

AmazonB20A wrote:Vänster fram börjar ta form så smått!

Image

Tvärbalken på plats.

Image

Borrade ett par 13 mm dräneringshål där jag gissar att de satt en gång........
Golvplåten var lite rostig undertill inne i tvärbalken så den skars bort så att det går att komma åt att lägga på ny epoxi på det nysvetsade.
Lägg märke till den röda grundfärgen original inne i balken, ingen rost :D

Image

Nu grundmålad.

Image

Nu skall det dit en ny golvplåt, sedan blir det inpassning av yttre tröskelplåt och jobba sig bakåt.
På min Amazon la jeg sinkstrimler mellom gulv og de små tverrbjelkene. Det kan være et tips, om bilen skal brukes på saltede veier....?
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

Tjena,
Hög tid att lämna livstecken! Har gått ett tag med jobb på annat håll (målning och tapetsering). Nu är det dags att öka tempot, förhoppningsvis i garaget.
Dock lite svårt att komma igång att jobba när det ser ut så här när helgerna är slut. Verkar vara en viss yngling som lagt beslag på garaget under tiden. ;)
Min hembyggda svetsröksutsug har istället blivit en utsug vid skidvallning!
Föredömligt så att man slipper få ut högfluor skidvalla på karossen, kan undra bara hur det har gått med det!
Men det lugnar nog snart ned sig, bara ett visst skidlopp uppe i Dalarna är kört om ett par veckor.
Image

När garaget varit ledigt har jag så smått börjat jobba på en front som skall få lite friskare plåt. Fronten jag hittade på en Volvo-träff i somras hade varit bra om man bara tänkt på att måla på lite grundfärg. Nu var det hål på det klassiska stället under framlycktorna. Har blästrat plåtarna som togs från en frontplåt som var skadad mittpå. Skall lackas i min nybyggda lackbox innan de svetsas. Skall lägga in en bild på lackboxen när jag återigen kan komma så långt i garaget :grin:
Image
Återkommer efter en välbehövlig storstädning..............
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

Ja då har det jobbats lite på projektet igen.
Bar in huggkubben och en ännu ej kluven vedklamp från vedförrådet :!:
Image

Hittade en stålbit som hade rätt radie som skruvades fast som mothåll. Efter tre kvällars hamrande med plastklubba, fick jag till denna plåt (tjocklek 1,2 mm som i originalplåten).
Jag tycker det blev hyfsat bra, för att vara första gången ;)
Image
Image

Som skall ersätta den tråkiga lagningen i botten på reservhjulsbaljan.
Image

Helgen har gått åt till att rensa bort gammal plåt och laga nederändan på balken. (Skall borra dräneringshål).
Image
Image

Inhandlade en punktsvetstång på Verktygsboden för ett tag sedan som först skall modifieras något. Verkar göra sitt jobb!
Nu skall gaveln passas in med sandplåt ock skärmkant och punktas ihop (om jag nu vågar testa).
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: 69:a Amazon renovering

Post by cooljb »

hej hej mannen!!! hur går det för dig? mvh jerry
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

Tack för ditt intresse.
Jag jobbade med bilen för ett år sedan, reservhjulsbaljan har fått en ny gavel mm. Köpte en punktsvets på Verktygsboden som visade sig kräva mer ström än de 16 A som de specat, det strulet gjorde att jag ledsnade lite.
Köpte ett fritidsfordon i höstas som har tagit all tid. Planen är att försöka får tid med Amazonen snart igen då det jag lagt all tid på nu börjar bli klart.
Jag har inte gett upp, bara stretchat på tidsplanen! :|
Har följt ditt jobb, det är en bra inspirationskälla. Det ser mycket bra ut! Dina dörrar verkar hela nedtill? Mina är rostfria förutom nederst där plåten förvunnit ca. 2 cm upp både på ut och insidan. Funderar på om jag ska laga eller inte.
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: 69:a Amazon renovering

Post by cooljb »

Hej! Ja jag förstår det är ju mycket annat som tar tid förutom bilen. De jobbiga med sånna långtids projekt är ju att ork o lust och annat som kan stoppa käppen i hjulet. Har själv vatt nära att ge upp , men är för nära slutmål.. Hoppas du kommer igång snart så man kan följa dig, ha de gött
Mvh jerry
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

Lite jobb på bilen igen efter låååångt uppehåll. Inpassat och häftat, återstår att svetsa klart allt...
Attachments
Botten på baljan passade bra!
Botten på baljan passade bra!
IMG_3760.JPG (3.79 MiB) Viewed 3681 times
Monterat och fixerat
Monterat och fixerat
IMG_3762.JPG (3.06 MiB) Viewed 3681 times
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
Post Reply