Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Lindh
Posts: 26
Joined: Mon Apr 12, 2010 5:22 pm

Renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Lindh »

Hej, kände att det börjar bli dags att lägga upp en tråd på det här forumet nu när jag äntligen uppfyllt en av mina drömmar jag haft sedan flera år tillbaka, att få äga en Volvo Amazon!
Är 18 år och har nyligen fixat körkortet, men oroa er inte för den saken, det kommer inte bli något ungdomsmoddat epastuk på den här bilen, försöker hålla mig så original som möjligt, det enda som inte blir tidsenligt är möjligtvis stereon.
Det är iallafall en (för närvarande) ljusblå bil från 1966 i hyfsat skick, köpte den i botsmark av en tjej i 30årsåldern som hade haft den i några år men den hade mest stått!
Nog med text, bilder!

Som den stod när vi hämtade den tidigare i veckan:
Image

Image
Navkapslar och krom runt fram och bakrutor måste fixas omgående (läcker olja och lite andra såna problem men det estetiska brukar bli vad som stör en mest ändå ;) )

Image
Defrostskiten på bakrutan funkar liks inte så den ska bort, måste bara lista ut nåt effektivt sätt att få bort den och dess limrester utan att skada rutan

Image
Något har hänt med lacken på balken eller vad man ska kalla det som går längs med bilen i nederkant

Rosten som finns:
Image
Vad tror ni, svetsa underifrån och spackla eller är det nya skärmar som gäller?

Image
Rost i sidorna på bagageutrymmet, men men medföljde som synes två nya sandplåtar eller vad det kallas så det löser sig om jag bara kan muta någon att göra lite svetsjobb åt mig, har inte tillgång till den utrustningen själv...
Undertill verkar den faktiskt rätt frisk vad jag kan bedömma, inga hål i golv eller så! :)


Image
Det oljeläckande och bolmande maskineriet som förutom det och lite tunga suckar vid gaspådrag fungerar relativt tillfredsställande.
(delad rattstång eftermonterat! Ett litet + iaf! (för det fanns väl inte på denna årsmodell?))

Inredning:
Image
Pv-ratt, första tanken var ju såklart att byta ut den, men den är rätt skön att köra med så den kanske får vara kvar om jag inte snubblar över någon ammaratt (dock råkar man alltid komma åt tutan när man kör på parkeringar vilket ger vissa konstiga blickar, men det får man försöka lära sig att undvika haha)
Doftgranarna och tärningarna är nedplockade och växelspaksknoppen är original numera så det är lugnt :wink:

Image
Baksätet, rullbälten runtom! Medföljde även en ny "bräda" som synes på bilden!

Efter 8 mils körning hem från köpesstället betraktar polarna amazonen med varierade åsikter :lol:
Image


Överlag är jag rätt så nöjd med bilen än så länge, tanken är att köra den mer eller mindre som den är (om den nu går igenom besiktningen nästa månad) under sommaren för att sedan ta tag i renovering till hösten! Har inte riktigt bestämt mig vad som ska göras, men den ljusblå färgen är enligt min åsikt bland de fulaste man kan ha på en amazon så tanken är att den ska bli en annan färg, dvs total nerplockning för att även lacka om motorrum, insida, bagageutrymme. Men mycket kan hända under en sommar, känner redan nu hur jag börjar vänja mig vid färgen. :wink: Får se hur det slutar, vet att vissa originalnördar inte gillar när man byter färg på en bil, men om det slutar med omlackering pga för mycket spackelfläckar osv känns det väldigt omotiverat att göra den i en färg man avskyr :wink:

Sedan har ju motorn lite problem också, vissa beskrivet i denna tråd: http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =1&t=11577 , sedan känns det som den drar lite onödigt mycket bensin, men det är nog lite tidigt att säga, mätaren sjunker då fort när man kör men å andra sidan hade jag över 15 liter kvar när jag tankade den full i fredags och mätaren visade på noll.

Inredningen är ju relativt fräsh, någon spricka men det ska nog bli bra, inredningar verkar ju vara ganska lätt att få tag i! Funderar på att montera nackstöd av något slag, känns synd då jag älskar utseendet utan, men då jag enligt statistiken ligger i riskzonen vad gäller bilolyckor så är det nog ingen höjdare att bli påkörd bakifrån utan nackstöd :wink: ... Kan ju sätta stöd på dehär stolarna som ändå är lite slitna och skaffa ett par hela stolar att ha bredvid för att det ska kännas bättre :)

Nåja, planerna är många och jag kan sitta här och skriva hela natten, men nu får det räcka, tänkte försöka skriva här lite då och då med lite uppdateringar om man får tag i grejor eller så, men som sagt, arbetet börjar på riktigt till hösten, man vill ju inte vara amazonlös under sommaren!

Tar gärna emot råd och åsikter från alla erfarna amazonägare här på forumet! :D

/Mattias
Last edited by Lindh on Sat Dec 01, 2012 1:28 am, edited 1 time in total.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Rullande renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by A-masen »

Jag, som långtifrån är någon kunnig, skall gå först ut här. Du pratar om svetsning och att leja någon som gör det.
Du har nu med din bil ett utmärkt tillfälle att lära dig själv. Det finns handböcker i ämnet, här ett exempel: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... ska-73400/
Hur dom böckerna är i pedagogik och saklighet har jag ingen erfarenhet av, så det är en annan fråga. Men det visar att läroböcker existerar i alla fall. Och du har det här forumet som visar tydligt att det går att svetsa igen dom flesta rostskadorna. Bara man gör det på rätt sätt och metodiskt. Följ renoveringstrådarna här och ta dom som läroexempel. Ett begagnat svetsaggregat torde gå att köpa på Blocket eller Tradera, så inte heller den frågan är olösbar.
Det är många år sedan jag gick (begränsad) svetskurs och har helt säkert "legat av mig" och glömt mycket. Men något lite finns kvar i teoretiska sammanhang i alla fall.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Rullande renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Dieseltroll »

Vart ju riktigt fin! Personligen tycker jag ju att det är synd att förstöra en sån fin original lack med att byta färg. Jag kände likadant själv när jag precis köpt min gula, (helst ville jag ha en röd med svart inredning...) men den växer på en och till slut är man stolt över att köra runt med en bil som sticker ut lite! Hade ni frågat mig idag så skulle jag aldrig kommit på tanken att ändra färgen...

Vad gäller rosten: om du börjar laga upp saker och ting så gör det ordentligt, eller försök iallafall... spackel har aldrig fungerat och kommer aldrig att göra det heller. Man blir bara förbannad när man hittar det :evil:
18 bast? Du har ju hela livet på dig att lära dig svetsa :mrgreen: tycker du det känns jobbigt nu så vänta till vintern eller till nästa år, bilen kommer inte hinna försvinna över sommaren...
Prata snällt med en kompis eller ta steget själv och inred en liten verkstad åt dig själv. Du kommer garanterat bli populärast i grannskapet :D Bry dig inte om Rejstemas böcker, har kikat lite i dom och kan inte hålla med om allt som står där... som liten knuff för att komma igång kan dom säkert fungera, men så fort man behöver tips om lite mer avancerade tillvägagångssätt så är dom utklassade jämfört med forum!
Behöver du svetstips så skicka PM eller starta en tråd så ska vi nog kunna hjälpa dig på vägen 8)

Vad gäller allt det andra, börja med stor-service på förgasare och tändsystem. Brukar alltid bli problem om bilen har fått stå tex över vintern, och har man då inte koll på när det blev bytt senast så kan det vara en god idé att göra det och det kostar inte många hundralappar, allt det har man igen på minskad bränsleförbrukning och tillförlitlighet...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Rullande renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by gudu »

Vet inte om den går att rädda men jag lagade en gång defrosterränder med defrosterandsfärg :) det fungerade kanon. Färgen finns att köpa på bildelsfirmor.

Klar du ska ha kvar babyblåfärgen den är helläcker.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Rullande renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by 123GT »

Välkommen till forumet, grattis till ditt bilval ... inte självklart att det blir en Amazon för er som är 18år !
Tycker också att den ser helt okey ut på bilderna och även jag röstar för att du behåller den fantastiskt vackra orginalkulören. Balken som går längs med bilen under dörrarna, kallar vi för tröskel. :)

Jag skulle också undvika spackel och en variant är ju att låta bilprovningen bedömma bilen även om det inte på något sätt är ett kvitto på bilens skick. Men du får ialla fall lugn o ro om bilen går igenom alternativt sätta igång och fixa det som de anmärker på. Sedan skulle jag känna mig fram, med vad som skulle göras, genom att använda bilen, ingen panik med att "riva allting".

Håll oss uppdaterade ! :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: Rullande renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by 940 »

att motorn ryker kan ju vara en oljering som satt sej fast om bilen stått stilla en tid. jag tycker du ska köra den en tid kan lossna. kolla bara oljan ofta.bra bil annars ju lycka till (gammal bensin ryker också)
att det ryker ur vevhusventilationen är nog vanligt på en gammal bil.
min ryker där med och har gjort det i många år nu, men den fungerar varje dag.
Lindh
Posts: 26
Joined: Mon Apr 12, 2010 5:22 pm

Re: Rullande renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Lindh »

Kul med respons! Funderar på att köpa en annan motor som jag kan renovera så kan jag köra med den här motorn som den är undertiden, vet av en b18 för 400kr så.
Dieseltroll wrote:Personligen tycker jag ju att det är synd att förstöra en sån fin original lack med att byta färg
Tror att bilderna luras lite grann, den är inte så fin i lacken som den kanske kan se ut på bilderna, tog några närbilder på ett antal av defekterna.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Och många fler ställen...
Så jag tror att när man fixat alla småfel och rostiga ställen, samt tröskeln som jag visade i det förra inlägget, så är det nog inte så mycket kvar av den "fina originallacken"...
Kul att någon gillar färgen iallafall, men jag har ändå svårt att se att jag skulle lägga tid på att lacka den i samma färg. Hur är det egentligen, gör det någon skillnad på värdet att den inte är i originalkulör så länge den efterliknar en originalbil i den färgen? (dvs samma färg överallt på hela chassit)

Det där med att låta bilprovningen hitta alla fel hade jag också tänkt faktiskt, borde ge en hyfsad överblick iallafall.


Har även besökt bilskroten i skellefteå på jakt efter delar och kom över följande:
Kromlister runt bakrutan och den som saknas på "stolpen" mellan bakrutan och bakdörrarna
Fräscha gummitätningslister till huv, bakruta, och bagagelucka
En hel och fin bakruta utan defrosterränder
Svarta nackstöd i skinn från nån bmw som såg ut att passa bra till amazonstolarna om man skulle vilja fixa snygga nackstöd (amazon originalstöd som kom på senare modeller kan ju knappast ens den mest inbitna entusiasten påstå att dom är snygga :wink:)
Allt ovanstående till det förmånliga priset av 150 kr :D

Fick även en originalratt av en av farsans arbetskompisar som hade den liggande i garaget! Stort tack
Image

Tyvärr lite sprucken men det kanske går att leva med, eller om PV-ratten får sitta kvar.. har inte bestämt mig, dock verkar det saknas några delar till tutan på denna ratt, förstår inte riktigt hur den är tänkt att fungera...

Det var väl vad som har hänt typ, har inte skruvat just nåt, bilen rullar på bra ändå :)
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: Rullande renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by 940 »

alla bilar mår bra av att köras, ryker den lika mö fortfarande fast du nog tankat ny färsk bensin nu??
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Rullande renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by granfot »

Det är inget större problem att renovera en ratt med sprickor i. Gör inte som jag bara, jag tog det spackel jag hade, PP100, och det har nu spruckit och lossnat bitvis. :( Däremot vet jag att jag läst någonstans här på forumet om ett elastiskt spackel som ska fungera. :)
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: Rullande renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Henrik Landin »

i senaste wheels är de renoveringsguide på bakelitrattar, mycket läsvärt :)
Administratör
Lindh
Posts: 26
Joined: Mon Apr 12, 2010 5:22 pm

Re: Rullande renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Lindh »

Hej igen! Glömde nästan bort att jag hade den här tråden! Har dock inte hänt så mycket, varit upptagen med massa annat under sommaren, men nu är det snart höst och då väntar förhoppningsvis många timmar amazonmeck.

Det som har hänt är väl att jag fick 3 tvåor på besiktningen, bromsljus, positionsljus (klantigt ja.), och för rostiga fjädersäten bak.
Detta har dock åtgärdas så sent som i söndags och måndag nästa vecka är det ombesiktning, (har haft körförbud sen några veckor nu) men dessvärre hann ett nytt problem uppkomma under tiden mellan besiktningen och det att jag fick körförbud. Ett konstigt klonkande i framvagnen som snart kunde identifieras till att vara dämparen som slagit hål i hela infästningen i frambalken och stuckit upp där. Hoppas dock kunna få bukt på det under veckan så jag ska klara besiktningen! Bilderna får tala för sig själva nedan.

Image

Image
Stubbrytare, perfekt för att hissa en b18

Image

Image
Inte jättefräsht

Image

Image

(växelspaksdamasken kommer väl till pass för att byta ut dehär herket
Image
)

Image

Image

Image


Lite mer mek sedan tidigare:

Image

De fantastiska sprakomatik högtalarna

Image

Numera utbytta mot bättre 6x9or bak och 4tummare fram med en bättre stereo. Inte så retro men vad gäller ljud tycker jag nästan man måste få frångå original, gör det sååå mycket trevligare att köra bil.


Image
Inte så najs...

Image
Nytt filter från mekonomen. Killen i kassan visste precis vad som passade i amazonstekpannan så de var bara att köpa, tror det var samma som till volvo 142....


Image
Navkapslar på plats


Lite rostlagningar på båda skärmarna. Det är klart för spackling på båda men har inte fotat det.
Image

Image

Image

Observera att jag aldrig har svetsat förut så det ser väl inte så proffsigt ut men, man lär sig. Fick låna svetsen av farsans kusin.


Mer kommer, ska iväg och hämta en annan framvagnsbalk och en b18-motor nu få se vad som går att åstadkomma!
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Rullande renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by hakano »

Lindh wrote:Image
Något har hänt med lacken på balken eller vad man ska kalla det som går längs med bilen i nederkant

Bara s.k. body som är övermålad med bilens färg. Tjockare ytskikt som skall tåla stensprut bättre.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Rullande renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by 123GT »

Snyggt jobbat...ingen latmask här inte ! :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Rullande renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Pälle »

Härligt! Jobba på bara :D Fortsätt fota också...
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Lindh
Posts: 26
Joined: Mon Apr 12, 2010 5:22 pm

Re: Rullande renovering Fyrdörrars Amazon -66

Post by Lindh »

Återigen oerhört otillfredsställande frekvens på uppdateringarna här, men nu har jag, efter att tröttnat totalt på allt vad amazon heter till följd av mängder med rappel återfått inspirationen och ska ta tag i renoveringen här! Men först kan jag lägga ut några bilder på vad som har hänt! (om än det inte är mycket)

Image
Fick tag i en begagnad framvagnsbalk som var betydligt bättre än min så det blev att repa den istället

Image

Image
Färgen var mest bara i rostskyddande syfte

Image
Blev nya bromsslangar, och rör på den "rörliga delen", samt en motorkudde och säkert nåt mer också.

Utöver att jag blev av med problemet att det rostat igenom osv så upplever jag även att det blev bättre vägegenskaper, bilen drar mindre åt vänster än vad den gjorde förut (då fick man nästan sitta och hålla emot lite i ratten)

Köpte av samma kille som jag köpte framvagnsbalken av även en random B18 han hade liggandes, okänt skick. Funderar om jag ska göra en chansning och hoppas att den är okej, ev byta till packbox istället för filttätningen, eftersom det är så fasansfullt dyrt att göra en renovering och budgeten är knaper, men mer om det senare.

Image
Topplock medföljde givetvis också



Image
Random bild på högtalarna. Blev inget vidare med passformen av den svarta mattan men det får jag göra om i samband med renoveringen.

Image
Under progress.

Image
Spacklingen av framskärmarna, blev rätt bra till slut måste jag säga, har dock inga bilder på det.


Gick sedan igenom besiktningen utan anmärkning så det var ju som bra, körde den någon månad till dagligen efter det, men problemen blev fler och fler och värre och värre. Allt ifrån vindrutetorkare som kraschat rent mekaniskt, elfel som gjort glapp i stereon och blinkersen slutade funka åt ena hållet, som senare blev värre så den slutade ladda batteriet och man fick springa igång bilen. Men dock bara ibland, ibland funkade startmotorn helt plötsligt. Riktigt konstigt, och jag avskyr elfel, vill bara gå och lägga mig så fort jag tänker på skiten. Men värst av allt var förstås att motorn började låta riktigt illa, gnissla i lager och ha sig, och rökutvecklingen från diverse öppningar blev bara värre och värre. Men då jag inte har någon annan bil så har allt avhjälpts med oerhört dåliga och bonniga lösningar så som trädgårdsslang från vevhusventilationen och en flaska över oljepåfyllningslocket som leder ut röken från motorrummet så den inte ska ta sig in i kupen. Den läcker även olja och såna här konstiga sörjor ur vevhusventilationen:

Image

Såå en dag bestämde jag mig till slut att nu fick det vara nog efter att den vägrat gå igång ens när jag rullade ner för en lång backe, och ställde bort den i väntan på bättre tider i detta provisoriska garage.

Image







Nu är det dock som sagt tänkt att denna tid ska ha kommit och renoveringen ska påbörjas!
Garaget är tänkt att vara i en lokal som är avsedd att sommarförvara skotrar, vilket betyder att den står mer eller mindre tom på vintern. Är inte helt klart att jag ska få va där men det lät då inte som att det skulle vara något problem.
Har lagt upp en preliminär plan för hur arbetet ska fortskrida till en början.

Fas 1: Förberedande funktionsgenomgång
Reda ut vad som gör att batteriet inte laddas och åtgärda
Fixa blinkers
Plocka ur motor
Ta fram färgkod och köp penselfärg för motorrum osv (inte helt säker på denna punkt, kanske ångrar mig med att pensla/rolla motorrum och bagage osv, men samtidigt vill jag inte lägga ribban för högt så jag har lite beslutsångest där)
Snygga till motorrum i avsedd färg
Renovera B18 nr2:
Kontrollera täthet ventiler (t-rödtricket)
Köp röd motorfärg och måla om
Flytta samtliga delar från B18kabbslut
Beställ och montera eftermarknadspackboxar istället för filttätningar
Nya tändkablar och ev fördelarlock alternativt fila till ”fördelarpinnarna”
Montera ny motor i slutgiltigt motorrum och kontrollera funktion

Det är alltså första "fasen", ska fundera kring vad som ska bli nästa moment senare. Gillar att göra klart en sak i taget så man inte tar isär allt på en gång också får man panik över hur mycker saker som ligger överallt och börjar undra hur fan man ska få ihop allt igen.

Så nu hoppas jag på mycket kommentarer och tips så ska vi se hur det går dehär...

En fråga: Vilken motorfärg bör man ha på en B18? Ser den vanliga röda motorfärgen man kan köpa lite var som helst hyfsad ut (och sitter kvar) eller ska man ha nån särskild?
Post Reply